Een gestabiliseerde voeding maken van een trafo

corvl

verslagschrijvers
Hallo,

Zoals in een andere thread te lezen is heb ik een trafo, die wordt opgebouwd tot een gestabiliseerde voeding.
Ik heb hierover en nieuw onderwerp geopend omdat het anders wel heel erg "off topic" in de thread: "DC 12V 10A SWitching Power Supply probleem"

Dit zijn de gegevens van de trafo:
-12V (AC) /630VA

Ik heb deze trafo aan de multimeter gehangen en er komt 12,2 V onbelast uit (niet de 14,7 V zoals eerder is gezegd).
trafo.JPG

trafo2.JPG
.

Ik wilde me gaan verdiepen in het volgende schema wat ik van Erwin Lokhorst heb gekregen.
PSU1_12V_30A_2.jpg

Ik maak me zorgen om de volgende regel die bij "notes" staat.
De input voltage moet aan paar volt hoger zijn dan de output voltage. Gaat dit nu nog lukken, want de trafo geeft maar 12,2 v af.

Notes:
The input transformer is likely to be the most expensive part of the entire project. As an alternative, a couple of 12 Volt car batteries could be used. The input voltage to the regulator must be at least several volts higher than the output voltage (12V) so that the regulator can maintain its output. If a transformer is used, then the rectifier diodes must be capable of passing a very high peak forward current, typically 100amps or more. The 7812 IC will only pass 1 amp or less of the output current, the remainder being supplied by the outboard pass transistors. As the circuit is designed to handle loads of up to 30 amps, then six TIP2955 are wired in parallel to meet this demand. The dissipation in each power transistor is one sixth of the total load, but adequate heat sinking is still required. Maximum load current will generate maximum dissipation, so a very large heat sink is required. In considering a heat sink, it may be a good idea to look for either a fan or water cooled heat sink. In the event that the power transistors should fail, then the regulator would have to supply full load current and would fail with catastrophic results. A 1 amp fuse in the regulators output prevents a safeguard. The 400mohm load is for test purposes only and should not be included in the final circuit. A simulated performance is shown below:

Het schema komt van de volgende website:
http://www.mitedu.freeserve.co.uk/Circuits/Power/1230psu.htm

Bedankt voor de hulp,

Cor

als je die 12 volt wissel gelijk gaat richten word je gelijkspanning hoogst waarschijnlijk te laag.

De 12 volt uit de trafo is de effective waarde en is lager dan de top waarde. Bij het gelijkrichten van de 12 volt wisselspanning zal de topwaarde op de gelijkrichter staan is ca. 15 volt. (Omrekenfactor is 1.3)

Groetjes Hans.

De omrekenfactor is iets hoger, 1.4 (wortel(2)).
Bij volle belasting van de trafo zal er 12*1.4= 16.9 Volt op de bruggelijkrichter staan. Bij een lagere belasting zal de spanning hoger liggen e.e.a. afhankelijk van de kwaliteit van de trafo.
1.4Volt verlies in de bruggelijkrichter, ripple op ingang van regelaar is ???, LM7812 heeft 2(?) volt nodig.

Een LM7812 heeft een 3 volt hogere spanning nodig op de ingang, lijkt mij in dit geval geen probleem. En wat de belasting van de trafo betreft 630VA is ruim 50A dus de spanningsval zal echt niet groot zijn.

Groetjes Hans.

Ik zou hier dan gelijk een 45A voeding van maken en me meer zorgen maken om de gelijkrichtdiodes en de elco(s). Zodra je de zaak gelijkgericht en afgevlakt hebt zijn er legio mogelijkheden om tot bv 13.8 V te komen (bv met een µA723 vrij instelbaar), de hogere stroom vraagt dan om bv 8 van die eindtorren...

De onderspanningsafschakeling van de Schulze-lader ligt bij 11,2 Volt (?).
Meer dan 12 Volt uitgangsspanning zul je dus niet nodig hebben. Als je toch hoger dan 12 Volt wil kun je dit ook met de 7812 bereiken door zijn middenpoot van 1 of meer diodes te voorzien, dus ook hier geen zorgen over maken. Dit kan altijd later nog gedaan worden.
Zoals Rob al opgaf: de eerste zorg ligt bij de gelijkrichtdiodes en het flinke aantal elco's.

Voor de gelijkrichter kom je op ca 5 euro, echter voor de Elko (die van 47000uF) betaal je ca 25 euro.
Dat is meteen de grote klepper (op de trafo na, maar die heb je natuurlijk al).
Nu zijn die dingen (dikke elco's) nog al eens op electronica dumps, zwarte markten, radio-beurzen etc voor een paar euro te krijgen.
Voor de rest van de electronica moet je nog eens 20-30 euro rekenen.
(genoemde prijzen excl btw)

ALs je iemand weet die de mogelijkheid heeft te bestellen bij; www.Farnell.nl, kan ik je eventueel een lijstje met bestelnummers PB-en.

Groetjes, Erwin

Ik denk dat je hiervoor alleen maar terecht kunt bij industrieële bedrijven voor nood verlichtings installaties en besturingssystemen. In de gewone hobby sfeer kan je dat gewoon vergeten. Als de trafo, in dit geval 50 amp. is, zou ik voor een hogere waarde gaan temeer omdat de aanloop stroom voor een elco van 47000 uf. vrij hoog is. Neem als je toch kunt krijgen een waarde van 30% hoger dus ca 80 amp. Ik denk dat het 4 losse dioden worden in de vorm van een bout, welke tegen een koelplaat gemonteerd kunnen worden.

Groetjes Hans.

Ps. In het originele artikel wat ik net even heb gelezen wordt zelfs gesproken over 100 amp. of meer!

Bij: www.farnell.nl
Is een 35A (50V) type (ruim voldoende voor deze toepassing).
Kost 4,55 euro (excl BTW).
Ordercode: 572974 (kunt hier op zoeken)

Een 50A (ordercode: 3935279) kost 5,50 euro of (ordercode: 3307049) 14,12 euro.

(geen aandelen hoor :wink: )

Groetjes, Erwin

Per ampere neem je 2200uF elco (als vuistregel).
En neem een "low drop" van de 78 serie, deze hebben veel minder dan de normale 3 Volt nodig

even tussendoor, als je de wisselspanning gelijkricht gaat de spanning dan dus omhoog?
ik had begrepen dat ie omlaag ging.........lang geleden op school :oops:

@Gerard,

YEP.
ron van sommeren zei:
De omrekenfactor is iets hoger, 1.4 (wortel(2)).

Als ik mij niet vergis dien je ook het best een trafo te nemen die juist weer 1,4 x meer ampere geeft als de uiteindelijk toepassing vraagt.

Maar ik kan mij vergissen. Eerlijk gezegt; Ik ga eerst maar eens pitten :sleeping:

Ik geloof dat je een trafo voor max. 90% van nominaal continue kunt belasten, vandaar 45A...

Waar begon dit allemaal ook weer mee? Oh ja: een schulze lader aan een 220 volt voeding uit het net. Blijf dan reeel en ga voor een voeding van max 25 ampere. Dat is de voeding (schakelend) die schulze zelf ook levert voor dit doel. 45 ampere voedingen worden echt heel duur aan onderdelen en vooral koeling! Daarnaast moet je ook nog rekening houden met de oplaadstromen voor de elco's en ook nog de op het schema ontbrekende ontlaad weerstanden. De trafo die je hebt is prachtig voor dit doel maar pas de rest aan aan wat je echt nodig hebt...

Hans Delemarre

Ik moet Delcam (helaas) gelijk geven, ik denk dat in mijn geval het beste is om een voeding te kopen, voor een paar euro's meer heb ik dan een voeding die meer als goed genoeg is voor m'n Schulze.
Ik had gehoopt om heel goedkoop een goede voeding te kunnen maken van die trafo, maar met mijn kennis van electronica en de kosten die erbij komen is het geen goed idee :-(

Iniedergeval een bedankje aan iedereen die de moeite hebben genomen om me te helpen.

Cor

Waarschijnlijk heb je volkomen gelijk. Het is alleen wel doodzonde om zo'n trafo weer bij schoonpa op zolder te parkeren. Volgens mijn zijn er hier genoeg liefhebbers, die 'm van je over willen nemen. Zo'n zware joekel zul je niet gauw voor een betaalbare prijs kunnen vinden!

Back