Een gloeiplug maken niet meer af hoef te halen

• Topicstarter Topicstarter Erik.
  • Startdatum Startdatum
E

Erik.

Guest
Hallo.

Ik heb een vraag.
Ik zet dit neer omdat ik zelf een beginner ben en ik ga morgen voor het eerst vliegen:P

Nu vindt mijn vader het niet veilig om elke keer om de motor heen te gaan om het knijpertje voor de gloeiplug los te halen.
Nu is mijn vraag.
Waar kan ik op internet een beschrijving vinden met plaatjes hoe ik mijn eigen gloeiplug kan maken die op de motor kan blijven zitten

ook wil ik dat er een stekkertje aan de zijkant komt.
Zo'n stekkertje net als bij een koptelefoon.

Zodat ik niets gevaarlijks hoef te doen.

Kan iemand mij helpen daarmee?
groeten Erik

Je hebt eigenlijk al grotendeels het antwoord gegeven. Er zijn in de handel dergelijke sets voorhanden. Gewoon navragen bij de modelbouwzaak. Je kunt het ook zelf maken, gewoon een electrische draad bevestigen aan de glowplug (met zo'n koperen buisje, die van zijn witte isolatie werd ontdaan, met twee vijzen erop die men normaal gebruikt om twee draden met elkaar te verbinden*) en één aan het chassis van de motor (massakabel) en van daaruit naar een stekker. Koptelefoonstekkers lijken me echter geen goede keuze omdat er toch nogal wat ampéres door zo'n stekker worden getrokken en ik vrees dat die 1/4 jacks daar niet tegen bestand zijn.

* wij noemen dat in West Vlaanderen "een suikertje" echter geen flauw idee hoe jullie Nederlandse jongens dat noemen.

Stevo

Hallo stevo.
Bedoelt ueen kroonsteentje?
Denk het wel.
kan je niet gewoon een draadje aan de boven kant van de gloeiplug maken en vast solderen en er wat krimp kous overheen doen?
Waar moet de nul op komen t staan want dat vraag ik me wel of.

En ja hoeveel ampere gaat er door zo'n gloeiplug.
Dat is dus ook weer de vraag.
Want die stekker moet natuurlijk niet doorbranden.

bedankt voor de reacties.

Erik

Solderen gaat denk ik niet lukken dat puntje zal wel van staal zijn ofzo. De massa moet je ergens aan de motor bevestigen maakt niet zo veel uit als je maar op het alluminium van de motor zit.

Maar ga je zelf vliegen of met hulp van iemand die het kan?
Anders kan je je vliegtuig waarschijnlijk uitgraven of opvegen.

227639_BB_00_FB.EPS.jpg

Te koop in (bijna) iedere modelbouwzaak

Mijn ampéremeter in mijn startkist (voor zo ver hij juist is) geeft toch zo'n 3 à 4 ampére aan wat te veel is voor zo'n gewone doorsnee stekker.

Solderen lijkt me niet echt handig omdat het nu éénmaal voorkomt dat de gloeiplug moet vervangen worden. Als je dan iedere keer opnieuw moet gaan solderen bij iedere vervangbeurt lijkt me niet zo'n goede oplossing.

De foto van micropuller geeft mooi aan hoe zo'n setup eruit ziet. Voordeel van het systeem op de foto is dat je je standaard gloeiklem of knijper kunt blijven gebruiken zonder de dat je nood hebt aan een speciale stekker.

Stevo

Hallo.

Als het goed is ga ik vendaag vliegen.
nee ik ga zelf niet vliegen denk ik misschien aan leerling en leraar mode.
Eerst wordt hij ingelopen en dat als het goed is gaat er iemand die goed kan vliegen er een ronde mee maken.

Ik ga eerst lessen.
Solderen gaat dus niet.
En omdat er dus ook weer 3a4 Ampere door heen gaat moet er dus een andere manier gevonden worden dan met die koptelefoon stekker.

Je hebt van die stekkers die in een auto zitten die kunnen veel ampere aan mara dan moet ik ergens een plekje hebben waar ik hem in mijn vliegthuig terug kan stoppen als hij gestart is.

Erik

Hallo.
Oke nu snap ik het.
Nou ben net terug van vliegen en ik heb hem in laten laopen en er mee gevlogen en het ging goed en hij is nog heel:P

Erik, laat je vader dit even lezen:

De angst voor letsel is ongegrond, MITS je voor het loshalen van de knijper de motor van achteren benaderd. Ik doe mij startprocedure altijd en overal (ook op wedstrijden http://home.hccnet.nl/b.van.hoek/Plaatjes/WK 3.jpg ) volgens een vast protocol.
Ik sluit weliswaar de klem aan, maar ik heb in mijn acculeiding een schakelaar zitten. Eerst wordt zonder stroom de motor gechoked, totdat deze goed klinkt - een ervarings kwestie. DAN wordt de stroom ingeschakeld en de -goed vastgehouden!- prop langzaam door de compressie gedraaid. Er moet een duidelijke bonk te voelen zijn. Dan wordt het startsein gegeven aan de cirkelmarshall. De eerste tik is dan raak en de motor loopt.
Na het starten ga ik links aan de prop voorbij en pak de klem er vanaf de rechterzijkant van de neus van af. Dan loop ik achter het model om (dat nog steeds wordt vastgehouden), regel m.b.v. de toerenteller de motor af op 8100~8200 toeren en klaar... Niks niet eng of gevaarlijk. :D

Hallo.
Wat ik altijd doe is het volgende.
Eerst zorg ik dat alles goed vast zit.
dan pak ik een knijper waarop staat wat voor kanaal ik heb
dan zet ik mijn zender aan en mijn ontvanger aan.
heb ik dat gedaab haal ik de accu te voorschijn.
Zet de knijpernog niet op de gloeiplug maar die mijn vinger op de luchtinlaat om bezine aan te zuigen.
Voel ik dat mijn vinger vochtig is dan zet ik de klem op de gloeiplug.
Wanneer ik hem start zit ik als je het vliegthuig van voren benadert aan de linkse kant van het vliegthuig dus niet voor de propelor.
Dan doe ik dus de motor aan met een dopje van rubber die ik weer op een stokje gemaakt heb.
Staat hij aan doe ik van achter de knijper van de gloeiplug en dan ga ik achter mijn vleugel staan zodat hij niet naar voren kan gaan.
Dan geef ik eens vol gas en kijk of alle servo's het doen en dan laat iemand anders hem voorlopig de lucht in en klaar is kees.

Zo doe ik het is dat veilig?

@Stevo
* wij noemen dat in West Vlaanderen "een suikertje" echter geen flauw idee hoe jullie Nederlandse jongens dat noemen.
een *lusterklem* in het schoon Brabants :D

@Erik
leg je vliegtuig nog vast als je hem start, zodat hij zeker niet naar voor kan rijden als de gas plots (om weet ik welke reden) openvliegt.

Hallo.
Ik leg mijn vliehtuig niet vast maar zit er naast en als ik start heb ik het gas bijna uit staan.

Back