Een goede setup??

Hallo iedereen...

Ik ben aan het twijfelen of ik wel de juiste setup selecteer. Kunnen jullie mij zegen of deze setup wel kan? Het is niet de bedoeling dat de setup na 5 min opeens begint te roken. :confused:

(Setup)

Motor
HobbyKing Online R/C Hobby Store : TR 35-42D 1000kv Brushless Outrunner eq: AXi 2820

Regelaar
HobbyKing Online R/C Hobby Store : Turnigy Super Brain 40A Brushless ESC

Batterij
HobbyKing Online R/C Hobby Store : Turnigy 5000mAh 3S 30C Lipo Pack

(En wat voor prop zou er dan op moeten??)

Voor degene die het willen weten --> Het is voor een zwevertje
7.jpg

Alvast bedankt voor jullie reactie.

Laatst bewerkt:
dat hangt er helemaal vanaf welke PROP je er op gaat zetten
en hoeveel Ampere hij dan trekt
omdat het een pusher is zal hij niet al te groot zijn en zal je eerder wat meer kv motortje moeten hebben
dit is een motor voor een meer dan 10X prop en die gaat niet passen

die batterij is erg zwaar en zou je ook de goedkopere 15C kunnen pakken die is met 75 ampere max te belasten
en dat ga jij lang niet doen
plus dat die ook lichter is

Laatst bewerkt:
Hoi,
Wat zijn de afmetingen en het gewicht van je zwevertje? De motor is ruim voldoende om een zwever van meer dan 2,5kg en 3 meter spanwijdte mee omhoog te trekken.
De accu is erg groot en zwaar. Als je die in een 3m zwever zou stoppen zou je er meer dan anderhalf uur mee boven kunnen blijven.....

Bij jouw motor en de 3 cellen accu hoort een 12x6 prop en ik denk niet dat je die kwijt kunt. Hoe groot is de ruimte tussen motoras en romprug? Dan weet je wat je maximaal aan prop kwijt kunt en dan kun je daar een motor bij kiezen.

Arjan heeft meer aan de afstand in centimeters van propas tot bovenkant staartboom...
Of in andere woorden: wat voor prop is dit?

Laatst bewerkt:
Meet even de gevraagde afstand!
Maar als ik de link bekijk is het volgens mij een vliegtuigje wat vergelijkbaar is met een Easystar. Denk dat je met een setup zoals in een Easystar goed zit.
De motor die je hebt gekozen gaat never nooit niet passen en werken in dat vliegtuig. Zoals je zelf ook kunt lezen is die motor bedoeld voor vliegtuigen rond de 2,5 kg, jouw zwevertje is 900 tot 1000 gram zwaar....en daarmee is ook direct duidelijk dat die accu véél te groot is, die kun je nooit kwijt. Je zult meer richting de 2200 of maximaal 2500 mAh moeten denken.

Kijk eens hier. Alles wat je wilt weten

Ga even naar Youtube zelf, in de beschrijving staat precies wat je kunt kiezen.

Laatst bewerkt door een moderator:
Na het bekijken van de link snap ik dat dit foto's zijn van de website van de fabrikant; TS heeft het toestel nog niet in bezit en wil de setup op voorhand bestellen.
Je zal de accu misschien wel kwijt kunnen, het ding heeft een romp als een schoenendoos.

Na het bekijken van de link snap ik dat dit foto's zijn van de website van de fabrikant; TS heeft het toestel nog niet in bezit en wil de setup op voorhand bestellen.
Je zal de accu misschien wel kwijt kunnen, het ding heeft een romp als een schoenendoos.

Dat bedoel ik. Dat is het leuke aan dit zwevertje dat er zoveel ruimte is.

Als ik zie hoe de vleugel vast zit zou ik er niet veel gewicht onder hangen....het toestel is duidelijk niet bedoeld voor zware belastingen, het is een FPV platform waarmee je (volgens het filmpje) géén loopings en zo mee moet doen. Dat zegt wat over de stevigheid.

Maar verder: bij nadere bestudering zou je motor er waarschijnlijk in kunnen met een 11x6 of 12x6, die accu waarschijnlijk ook. En dan gaat het ook wel vliegen. Maar het is geen "goede" setup, het kan een stuk lichter. En in een zwever wil je zo min mogelijk gewicht.
Motor kan 30 gram lichter, accu zou ik niet groter nemen dan 3200 mAh (neem er dan 2) en dan kun je de hele middag vliegen.

Als ik zie hoe de vleugel vast zit zou ik er niet veel gewicht onder hangen....het toestel is duidelijk niet bedoeld voor zware belastingen, het is een FPV platform waarmee je (volgens het filmpje) géén loopings en zo mee moet doen. Dat zegt wat over de stevigheid.

Maar verder: bij nadere bestudering zou je motor er waarschijnlijk in kunnen met een 11x6 of 12x6, die accu waarschijnlijk ook. En dan gaat het ook wel vliegen. Maar het is geen "goede" setup, het kan een stuk lichter. En in een zwever wil je zo min mogelijk gewicht.
Motor kan 30 gram lichter, accu zou ik niet groter nemen dan 3200 mAh (neem er dan 2) en dan kun je de hele middag vliegen.

Oke maar mijn doel is om zo lang mogelijk te kunnen vliegen op een accu. Ik vind het niet zo belangrijk dat de motor wat lichter kan. De motor moet de zwever wel moeiteloos omhoog krijgen.

Dat gaat allemaal lukken. Moeiteloos omhoog en echt meer dan een uur, misschien wel twee uur vliegen. Ik vraag me af of je ooit zo lang gevlogen hebt. Ik wel, ik zweef zeer intensief maar langer dan 30 tot 45 minuten hou ik het eigenlijk nooit vol. Mijn record is 1 uur 15 en dat was puur om mijn record te breken, echt niet omdat het toen nog leuk was. Maar goed, da's persoonlijk.

In het filmpje heeft hij het over een 1020kv en 3s3000 lipo
Motortje kan ik niet vinden. Wellicht is het deze
Park 480 Brushless Outrunner Motor, 1020Kv (EFLM1505): E-flite - Advancing Electric Flight

Type: Brushless outrunner
Size: Park flyer
Bearings or Bushings: One 4 x 9 x 4mm Bearing, and One 4 x 10 x 4mm Bearing
Wire Gauge: 16
Recommended Prop Range: 10x7 to 12x6
Voltage: 7.2 to 12
RPM/Volt (Kv): 1020
Resistance (Ri): .06 ohms
Idle Current (Io): 1.10A @ 8V
Continuous Current: 22A
Maximum Burst Current: 28A (15 sec)
Cells: 6–10 Ni-Cd/Ni-MH or 2–3S Li-Po
Speed Control: 25A to 40A brushless
Weight: 87 g (3.1 oz)
Overall Diameter: 35mm (1.40 in)
Shaft Diameter: 4mm (.16 in)
Overall Length: 33mm (1.30 in)

Zo lang non stop vliegen is bijna niet mogelijk. Meestal heb je het binnen 30 min wel gezien of je moet echt in een stoeltje achterover gaan zitten.
Ik heb een normaal elektro modelletje ala trainer (mini telemaster) die is 120span, 1000 gram, motortje van 106 gram met 9x4,5 prop en 3s4500 lipo en dat zou met netjes vliegen een uur moeten halen.
Langste wat ik gevlogen heb is nog geen 30 min. 1x 13 min gevlogen met maar 1.5min motorloop. Was wel op een mooie dag met thermiek. Dat door gerekend was 2 uur zelf haalbaar.

Zo lang vliegen hou ik niet vol denk ik. Ik ga van dit vliegtuig een fpv vliegtuig maken. dus dan is het wel makkelijk om lang in de lucht te blijven.

Dat gaat allemaal lukken. Moeiteloos omhoog en echt meer dan een uur, misschien wel twee uur vliegen. Ik vraag me af of je ooit zo lang gevlogen hebt. Ik wel, ik zweef zeer intensief maar langer dan 30 tot 45 minuten hou ik het eigenlijk nooit vol. Mijn record is 1 uur 15 en dat was puur om mijn record te breken, echt niet omdat het toen nog leuk was. Maar goed, da's persoonlijk.

Ik vind een half uur al lang om te vliegen. :wink:

Back