Een historische vlucht met een historische kist

Discussie in 'Vliegende schaalmodellen' gestart door hannesie, 22 dec 2007.

  1. hannesie

    hannesie

    Lid geworden:
    18 okt 2005
    Berichten:
    2.121
    Locatie:
    rotterdam
    Ik heb al een schot voor de boeg gegeven bij gemotoriseerd met een vraagje over de Tartan en quadra motor.
    Ik ga hier alvast maar een draadje openen over een kist die ik wil gaan maken met toch wel een grote historische waarde als het om passagiers vliegtuigen gaat.
    Het gaat om een kist van een groot vliegtuigbouwer n.m.l Antonie Fokker.
    De kist waar het om gaat is de naar mijns inziens legendarische
    Fokker F VIIb/3m.
    DE kist die ik specifiek wil gaan bouwen is de Fokker F VIIb/3m die met als pilote Amelia Earhart en nog 2 andere bemanningsleden de vlucht over de oceaan in 2 dagen heeft gemaakt met als datum 17 en 18 juni in het jaar 1928.


    mvgr hans
     
  2. hannesie

    hannesie

    Lid geworden:
    18 okt 2005
    Berichten:
    2.121
    Locatie:
    rotterdam
    hier een paar foto'tjes.
    [​IMG]
    dit was de kist met wielen.

    [​IMG]

    Hier is de kist met drijvers uitgevoerd.


    [​IMG]

    Deze foto is genomen na de landing in Southampton.

    Mvgr hans
     
  3. PH_AJH

    PH_AJH Forum veteraan

    Lid geworden:
    16 feb 2007
    Berichten:
    12.145
    Locatie:
    away
    soo! Die drijvers staan dicht naast elkaar zeg. Of lijkt dat maar zo...?
    Wel blij dat je een nieuw watervliegproject hebt, kan ik het ook nog eens zien :D . Begrijp ik het nou goed dat je deze met brandstofmotoren uit gaat rusten? En dan drie stuks? Welke afmetingen krijgt hij eigenlijk Hans?
     
  4. plotterwelt

    plotterwelt

    Lid geworden:
    5 aug 2006
    Berichten:
    15.627
    Locatie:
    Oss
    Volgens de boeken/berichten was ze toen noch passagier en niet pilote.

    Verder wel een kist die bij je past.:cool:

    [​IMG]

    Mvg Johan
     
  5. hannesie

    hannesie

    Lid geworden:
    18 okt 2005
    Berichten:
    2.121
    Locatie:
    rotterdam
    En hier een foto'tje zoals ik hem waarschijnlijk in deze kleuren ga uitvoeren.
    [​IMG]

    De kleuren die de originele kist had zien er niet uit vindt ik.
    Deze waren zeer fel oranje en nog een opvallende kleur.
    Dit was gedaan om ontdekt te worden op zee bij een zoekaktie als er iets
    mis zou gaan.

    Mvgr hans
     
  6. Berto

    Berto Forum veteraan

    Lid geworden:
    10 okt 2002
    Berichten:
    20.190
    Locatie:
    Zeewolde, RemoteJets.com / Modelbouwsticker.nl
    Hee Hans,

    Hehe, weer een heel mooi projektje erbij dat gaan we zeker volgen :yes:

    Succes alvast met de bouw etc.
     
  7. hannesie

    hannesie

    Lid geworden:
    18 okt 2005
    Berichten:
    2.121
    Locatie:
    rotterdam
    Ga is even na of dat zo is Johan.

    Mvgr hans
     
  8. hannesie

    hannesie

    Lid geworden:
    18 okt 2005
    Berichten:
    2.121
    Locatie:
    rotterdam
    Johan, je hebt helemaal gelijk.
    De piloot was Willmer"bill"Stultz en de Co piloot was Louis E"Slim"Gordon.
    Sorry voor het misverstand.

    Mvgr hans
     
  9. hannesie

    hannesie

    Lid geworden:
    18 okt 2005
    Berichten:
    2.121
    Locatie:
    rotterdam
    Nog even een kleine update met bepaalde gegevens.
    Het model gaat een spanwijdte van 3,62mtr krijgen.
    De lengte van de romp wordt 2,41mtr.
    De koorde van de vleugel is 61,8cm.
    Het profiel van de vleugel is een Göttingen 386(wortelrip)dat naar 388 verloopt(vleugeltip).

    Mvgr Hans
     
  10. plotterwelt

    plotterwelt

    Lid geworden:
    5 aug 2006
    Berichten:
    15.627
    Locatie:
    Oss
    En dit cockpitje ?

    [​IMG]


    Mvg Johan
     
  11. wesley puma

    wesley puma

    Lid geworden:
    5 apr 2005
    Berichten:
    520
    Locatie:
    Groesbeek
    heyhey,

    moooie kist, vooral als het mooi schaal word, maar er moetten tog echt 3 stermotors op eh ;) dat kun je niet maken om er een tartan motor op te zetten ;)

    (neem me maar niet sirieus hoor)

    mooie kist met een mooi stukkje history.

    Grtz.
     
  12. hannesie

    hannesie

    Lid geworden:
    18 okt 2005
    Berichten:
    2.121
    Locatie:
    rotterdam
    Mooi is dat hé Johan.
    Hier nog even een update van de tekening waar ik hem van ga tekenen
    op ware schaalgroote.
    Deze tekening is van het hobbyblad de Modelbouwer uit 1982.
    [​IMG]

    [​IMG]

    Dit was het voor even wat de updates betreft.
    Wil dit verslag uiteraard beginnen met de ontwikkeling van dit vliegtuig
    met de nodige foto's uit de oude doos zoals men dat zegt en dit te verweven met de bouw van het schaalmodel.
    Tenslotte is deze kist toch ontstaan uit de Fokker F VII.

    Mvgr hans
     
    Laatst bewerkt: 22 dec 2007
  13. hannesie

    hannesie

    Lid geworden:
    18 okt 2005
    Berichten:
    2.121
    Locatie:
    rotterdam
    Laten we beginnen bij het begin van de Fokker F VIIb/3m.
    Dit vliegtuig is ontstaan uit de Fokker F VII.
    De Fokker F VII is ontworpen door constructeur H. Rethel.
    Van deze kist zijn er in totaal 5 gebouwd die ter vervanging van de verouderde Fokker F III die bij de KLM vlogen.
    Eén van deze Fokker F VII vliegtuigen (de H-NACC)heeft het zelfs gepresteerd om een vlucht naar het voormalige nederlands-indië te volbrengen.
    hier een foto van deze kist.
    [​IMG]
    Dit is dus eigenlijk de oervader van de Fokker F VIIb/3m.
    De Fokker F VII was een vooruitstrevend concept voor die tijd maar was erg lomp om te zien en erg zwaar kwa gewicht.
    Er moest dus het één en ander aan verbeterd worden en daar werd aan gewerkt door Ir.Bertus Grasé die tevens ook piloot was.
    De vleugels kregen afgeronde uiteinden en ook de rolroeren vielen binnen de vleugelomtrek.
    Het landingsgestel werd veréénvoudigt en ook de staartvlakken werden opnieuw ontworpen.
    Deze Fokker F VIIa was lichter en sneller en kon dus meer lading meenemen.
    De kist had als motorisatie een tweedehands Packard Liberty motor die ook nog eens watergekoelt was.
    Om de wendbaarheid van deze kist te demonsteren werd er zelfs door Ir.Bertus Grasé een paar loopings gevlogen.
    Hier ook een foto van de Fokker F VIIa.
    De eerste Fokker F VIIa werd door Ir.Bertus Gracé zelf ingevlogen.
    [​IMG]

    Tot zo ver de ontwikkeling van de F VIIb/3m


    Mvgr hans
     
  14. strutter

    strutter Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    17 sep 2006
    Berichten:
    4.229
    Locatie:
    Haarlem
    Hallo Hans,

    Mooi projekt! :thumbsup:
    Ben heel benieuwd hoe dit gaat lopen
    Heb zelf de Fokker F VIII met ongeveer dezelfde afmeting als jouw model nog op mijn 'must built' lijstje staan
    Deze lijkt erg op de F VII, had echter 2 motoren ipv 3 en een bredere neus

    Ga dus goed de kunst afkijken bij je :D

    Veel succes en hopenlijk plaats je veel foto's erbij :p

    Groeten, Ralf
     
  15. hannesie

    hannesie

    Lid geworden:
    18 okt 2005
    Berichten:
    2.121
    Locatie:
    rotterdam
    Hoi strutter.
    Ben zeer vereerd als je mijn kunsten gaat afkijken.
    Als het meezit(rekening houdend met het totaalgewicht) ga ik de kist bouwen zoals de echte is opgebouwd.
    Het buizenwerk wordt uiteraard vervangen door balsahout.
    De vleugel ga ik maken zoals die in het echt gebouwd werd(Dit is een zeer sterke en lichte constructie.Hierover uiteraard later meer info).
    Ik ga uiteraard veel foto'tjes plaatsen.

    Mvgr Hans
     
  16. Frank Hartog

    Frank Hartog

    Lid geworden:
    25 sep 2006
    Berichten:
    1.189
    Locatie:
    Westervoort
    Héé dat zijn wel hééél bekende profielen!;)
    Succes met de F VII3m, mooie schaal,
    bij PHantasy in Blue hebben we er een paar vliegen: (F VII van Rins ten Hove en o.a. F VII 3m, van Yke Rusticus) imposante verschijningen,
    heb nog wel een adresje voor 0.4mm triplex, daar ga je behoorlijk wat vierkante meters van nodig hebben!

    Frank
     
  17. plotterwelt

    plotterwelt

    Lid geworden:
    5 aug 2006
    Berichten:
    15.627
    Locatie:
    Oss
    Yke heeft ook een tekening van de F VIIA in 3,5 meter

    Mvg Johan
     
  18. Commander Clumsy

    Commander Clumsy

    Lid geworden:
    20 feb 2007
    Berichten:
    1.488
    Locatie:
    Proud on brushless sprouts
    Waarom het buizenwerk dan niet opbouwen in dunwandige aluminium of koolstofbuizen?
    Of wordt dat toch nog te zwaar?
    Ik neem aan dat je balsa wilt gebruiken voor de gewichtsbesparing achter het zwaartepunt.


    (Ik lees graag mee op het schaalmodellenforum maar ben stiekum een ARF-vlieger ;) )
     
  19. hannesie

    hannesie

    Lid geworden:
    18 okt 2005
    Berichten:
    2.121
    Locatie:
    rotterdam
    heb na wat speurwerk het interieur van de fokker F VII op beeld kunnen krijgen.
    Ik denk dat dit wel hetzelfde zal zijn voor de F VIIb/3m
    [​IMG]

    Let wel dat het heel smal is want de romp is in het echt maar 1,61mtr breedt.
    De kist die ik ga maken is de F VIIb/3m.
    Die is dus weer anders dan de F VIIa/3m

    Mvgr hans
     
    Laatst bewerkt: 22 dec 2007
  20. jacques.1

    jacques.1

    Lid geworden:
    19 nov 2006
    Berichten:
    764
    Locatie:
    echt
    hoi hannessie ,

    dit ga ik ook volgen leuk project
    hier een paar foto`s van yke z`n kist
    [​IMG]
    [​IMG]

    gr. jacques
     

Deel Deze Pagina