Een historische vlucht met een historische kist

Discussie in 'Vliegende schaalmodellen' gestart door hannesie, 22 dec 2007.

  1. Henri Kaper

    Henri Kaper verslagschrijvers

    Lid geworden:
    25 nov 2006
    Berichten:
    3.238
    Locatie:
    Den Haag
    Maar hier niet ...

    [​IMG]
     
  2. ramses

    ramses Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    21 sep 2008
    Berichten:
    5.089
    Locatie:
    N. Brabant
    Klopt Henri, er zijn inderdaad meer foto`s zonder de opbouw op de tip dan met dus ze kunnen straffeloos van `t model af blijven. Het maakt me wel erg nieuwsgierig wat `t nou kan zijn! :wink:

    [​IMG]

    Nog een prachtige tijdsbeeld foto van de Specht.

    Groeten, Ramses
     
    Laatst bewerkt: 18 sep 2011
  3. strutter

    strutter PH-SAM

    Lid geworden:
    17 sep 2006
    Berichten:
    4.465
    Locatie:
    Haarlem
    Mij ook!

    Werd de kist gebruikt voor lijnbesturing? :rolling:

    Ralf
     
  4. Berto

    Berto verslagschrijvers Forum veteraan

    Lid geworden:
    10 okt 2002
    Berichten:
    20.812
    Locatie:
    Zeewolde
    Ik heb toevallig hier het boek "Fokker verkeersvliegtuigen, van de F.1 uit 1918 tot en met de Fokker 100 van nu" (nou is nu maar betrekkelijk met de F100 net besproken) gelezen en het is niet bij te houden hoeveel hetzelfde type kist kan verschillen.

    Vooral de motoren, het was toen nog zo dat de gebruiker zelf motoren bestelde monteerde, zo had elke luchtvaartmaatschappij zijn eigen voorkeur en de eigen technische dienst plaatste deze dan ook (ook verving ze net zo vaak als het maar kon lijkt het wel door weer een ander type).

    Heb ook nog even gekeken of ik iets van die vleugelopbouw kon vinden maar niks te zien.

    Maar je bent lekker bezig zo Hans :D
     
  5. Henri Kaper

    Henri Kaper verslagschrijvers

    Lid geworden:
    25 nov 2006
    Berichten:
    3.238
    Locatie:
    Den Haag
    Ik zal eens een paar mensen vragen die er meer verstand van hebben ... even geduld.
     
  6. hannesie

    hannesie

    Lid geworden:
    18 okt 2005
    Berichten:
    2.207
    Locatie:
    rotterdam
    Hé kijk dit zijn leuke reacties waar ik zeer blij mee ben.
    Wat betreft de installatie die ook op de 20-4 staat was mij n.m.l ook opgevallen met het zoeken naar foto's van specifiek de PH-AFS Specht!
    De SPECHT is trouwens na 5,5 jaar dienst bij de KLM te hebben gedaan verkocht aan dezelfde maatschappij waar de REIGER aan is verkocht en heeft nummer 20-1 gekregen!

    Het installeren van allerlei soorten motoren was bij de constructeur(ontwerper) al helemaal uitgedacht en was ook inderdaad de bedoeling!
    Dit had te maken om de kist aan te kunnen passen naar wat voor lading(of aantal personen) er vervoerd ging worden en uiteraard had het er ook mee te maken in wat voor gebied er gevlogen ging worden(denk maar aan gebieden met ijle lucht o.i.d).

    Het foto'tje van de Specht met de boeren kar is een foto waar de Specht op WAALHAVEN vertrok of de landing had ingezet(ook een mooie foto maar ongeschikt vanwege de afstand van de kist voor de details).

    Wat betreft de installatie op de vleugel heb ik een beetje over na zitten denken en het zou misschien kunnen zijn dat het foto toestellen kunnen zijn om stereofoto's te kunnen maken(ik heb geen verstand van dit soort dingen maar als je 2 foto's met een gelijk doel naast elkaar maakt en ze dan op elkaar schuift(negatieven) dan heb je misschien een dieptewerking?)

    Mvgr Hans
     
    Laatst bewerkt: 18 sep 2011
  7. Henri Kaper

    Henri Kaper verslagschrijvers

    Lid geworden:
    25 nov 2006
    Berichten:
    3.238
    Locatie:
    Den Haag
    Volgens mij maakten ze geen foto's met een lijnvliegtuig. Daar hadden ze steeds een speciaal vliegtuig voor met registratie PH-OTO. Die registratie heeft op een Fokker D.VII gestaan, een Fokker F.VIIa, een Fokker F.VIII en een Auster (nog andere?).

    [​IMG]

    [​IMG]
     
    Laatst bewerkt: 18 sep 2011
  8. hannesie

    hannesie

    Lid geworden:
    18 okt 2005
    Berichten:
    2.207
    Locatie:
    rotterdam
    Henry,
    op de PH-OTO(Fokker F VIII) zit ook zo'n installatie!

    Trouwens,die motoren op de F VIII zitten op een andere plaats dan normaal bij een F VIII!

    Mvgr Hans
     
    Laatst bewerkt: 18 sep 2011
  9. Henri Kaper

    Henri Kaper verslagschrijvers

    Lid geworden:
    25 nov 2006
    Berichten:
    3.238
    Locatie:
    Den Haag
    En op andere foto's weer niet:

    [​IMG]
     
  10. hannesie

    hannesie

    Lid geworden:
    18 okt 2005
    Berichten:
    2.207
    Locatie:
    rotterdam
    Henry,
    heb even zitten kijken en deze kist wordt aangeduid met fokker F VIIIa.
    Deze verandering heeft te maken met de ontwikkeling van een ander Fokker toestel wat hierop werd uitgeprobeert(n.m.l de F36 en de F22).

    Ik denk dat door deze kleine uitstap naar de Fokker F VIIIa het denk ik duidelijk is geworden dat de installatie een fotografie installatie is die geen vaste plek op de vleugel heeft maar demontabel is!

    In ieder geval bedankt voor deze info omdat de foto van de Specht dan denk ik ook bruikbaar is mocht ik met deze kist mee gaan doen in de F4C!

    Mvgr Hans
     
    Laatst bewerkt: 18 sep 2011
  11. Henri Kaper

    Henri Kaper verslagschrijvers

    Lid geworden:
    25 nov 2006
    Berichten:
    3.238
    Locatie:
    Den Haag
    Nee. Hier een veel betere verklaring van een voormalig conservator van de Aviodrome:

    Nogmaals ... fotograferen deden ze met de PH-OTO en niet met lijntoestellen.
     
  12. hannesie

    hannesie

    Lid geworden:
    18 okt 2005
    Berichten:
    2.207
    Locatie:
    rotterdam
    Henry,
    dat is inderdaad een hele andere insteek van wat het zou kunnen zijn!
    Deze voormalig conservator denkt BIJNA zeker te zijn wat voor stellage het is(en waar het voor dient) dus we zijn al een heel stuk dichter bij de waarheid.

    Ik weet dat ik wat dit soort dingen betreft een moeilijk mens ben maar ik hou wat dit soort dingen betreft van perfectie!

    Ik ben dus nog niet helemaal overtuigt(sorry).

    Mvgr Hans
     
  13. ramses

    ramses Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    21 sep 2008
    Berichten:
    5.089
    Locatie:
    N. Brabant
    Laatst bewerkt: 19 sep 2011
  14. Han

    Han

    Lid geworden:
    3 sep 2002
    Berichten:
    4.361
    Locatie:
    Epe..HanDeBouwer en hobbyhok
    De zelfde als hier boven.
    Maar aan weerszijden.

    [​IMG]

    Han.
     
  15. Henri Kaper

    Henri Kaper verslagschrijvers

    Lid geworden:
    25 nov 2006
    Berichten:
    3.238
    Locatie:
    Den Haag
    Dat je meer zekerheid wilt voordat je aanneemt dat het antenne uithouders zijn, okee. Maar camera's zijn het zeker niet.
     
    Laatst bewerkt: 19 sep 2011
  16. hannesie

    hannesie

    Lid geworden:
    18 okt 2005
    Berichten:
    2.207
    Locatie:
    rotterdam
    Ik ben weer wat foto'tjes rijker geworden en ik denk dat ik dit interieur(ik weet het wel zeker)erin ga zetten!

    Ik heb ook een paar adressen van Ralf gekregen(via Rie ) waar ik contact mee op ga nemen om nog meer info te vergaren

    En hier het interieur wat ik bedoel!

    [​IMG]


    Mvgr Hans
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 17 nov 2015
  17. Han

    Han

    Lid geworden:
    3 sep 2002
    Berichten:
    4.361
    Locatie:
    Epe..HanDeBouwer en hobbyhok
    [​IMG]

    Han.
     
  18. hannesie

    hannesie

    Lid geworden:
    18 okt 2005
    Berichten:
    2.207
    Locatie:
    rotterdam
    Na nog wat speurwerk op het net te hebben gedaan ben ik niet veel wijzer geworden!

    Een kleine tekening (van de Fokker F VIIb) van de N.V.M heb ik in m'n bezit wat in een oude Model Journaal zat maar omdat deze eigenlijk te klein is om te kunnen bestuderen heb ik de originele tekening maar besteld!

    Vandaag heb ik de tekening ontvangen en gelijk maar is even gekeken wat er nog meer te ontdekken valt aan de constructie van deze kist.

    [​IMG]

    Ten eerste is alles veeeel duidelijker te lezen zodat ook alle gegevens van deze technische tekening gebruikt kunnen worden!
    Uiteraard ga ik wel de gegevens met de originele tekeningen die ik heb vergelijken om tot een goed resultaat te komen!

    Wat me gelijk opgevallen is was de bodem van de kist waar de passagiers op hun stoeltjes zaten.
    Deze constructie techniek wordt nog steeds gebruikt in o.a de jachtbouw n.m.l de honingraad structuur!
    Het is dan wel op een iets andere manier gemaakt maar het principe is hetzelfde n.m.l licht van gewicht ,oersterk en tegelijk toch nog een beetje flexibel!
    De maten die erbij staan zijn de ORIGINELE MATEN die dus in het echt zijn gebruikt!

    [​IMG]

    Ook het buizen frame is nu goed op te meten en uit te tekenen.

    [​IMG]

    Nu is het dus werk aan de winkel om de tekeningen te gaan bestuderen en te gaan vergelijken met elkaar of alles klopt.
    Ik hoop dat alles overeen komt want dan kan ik deze tekening gaan gebruiken als basis materiaal.

    Mvgr Hans
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 17 nov 2015
  19. strutter

    strutter PH-SAM

    Lid geworden:
    17 sep 2006
    Berichten:
    4.465
    Locatie:
    Haarlem
    Wow wat een gave tekening Hans!
    Daar kun je tenminste wat mee :yes:
    Vindt ik persoonlijk altijd nog een van de leukste dingen van een nieuw projekt, het inlezen in de tekeningen van je kist. :D

    Heb van clubmaat John Zom nog wat linkjes doorgekregen voor je.
    Hopelijk heb je er iets aan.

    Fleet - Fokker VIIb

    en deze:

    Photos: FAA F-VIIb/3m Aircraft Pictures | Airliners.net

    Groeten, Ralf
     
  20. ramses

    ramses Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    21 sep 2008
    Berichten:
    5.089
    Locatie:
    N. Brabant
    Dat zijn inderdaad erg mooie tekeningen!! Heerlijk met een glaasje wijn uren naar de constructie kijken en steeds weer iets nieuws ontdekken... :D Dit wordt een mooi project!

    Veel plezier vast met inleven in de kist!

    Grt, Ramses
     

Deel Deze Pagina