Een hobbyschuur bouwen maar niet te duur, hoe?

Discussie in 'De Non-Modelbouwkroeg' gestart door Cheeta, 6 feb 2014.

  1. Cheeta

    Cheeta Forum veteraan

    Lid geworden:
    8 jul 2003
    Berichten:
    9.502
    Locatie:
    Nieuwegein
    Loop al bijna een jaar te brainstormen over mijn eigen schuur voor de hobby.
    In huis heb ik er te weinig ruimte voor en wil ik mijn draai en freesbank ook niet hebben.

    Aangezien ik beschik over een tuin van 130m² is daar ruimte zat. (heb een bovenwoning met riante tuin in dit geval).

    Nu wil ik een hobby schuur bouwen van ca 6 meter breed en 4,5 meter diep.
    Flinke schuur dus, maar de tuin is groot zat en het mag allemaal vergunningsvrij.

    Een paar concrete dingen die ik van belang vind:
    -Isolatie wil er zowel zomers als in de winter kunnen hobbyen. Dus dubbel glas, en wand vloer plafond isolatie.
    -Enigzins onderhouds vrij (besteed mijn tijd liever aan andere dingen).
    -Er komen machines in te staan die elk zo'n 100 - 150kg per stuk wegen.
    (draaibank hbm250x400, freesbank optimum bf20, cnc machine eigen bouw en nog wat apparatuur).

    Er moet een fundering zonder palen gemaakt worden op klei grond ivm dat er geen echte machines in de tuin kunnen komen helaas.

    Ik heb verschillende insteken gezien hierin maar welke is nou een goede.

    -De blokhut bouwpakket alles in 1 pakket en op elkaar afgestemd. Prijs ligt denk ik zo rond de €6000,-
    -Houtskelet bouw met kunststof rabatdelen prijs nog enigzins een raadsel.

    Wat zijn eventueel nog ideeen om uit te werken hierin en wie heeft eventueel wat tips?
     
  2. Bertus

    Bertus Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 sep 2002
    Berichten:
    11.182
    Locatie:
    Krimpenerwaard
    Je zou ook naar tweedehands units kunnen kijken.
    Alleen zit je dan wat breedte betreft volgens mij altijd in een veelvoud van 3 meter.
    Je zet ze met een kraan in 1 keer op zij plek.

    verstuurd met mijn smartphone
     
  3. Cheeta

    Cheeta Forum veteraan

    Lid geworden:
    8 jul 2003
    Berichten:
    9.502
    Locatie:
    Nieuwegein
    wat wel belangrijk is om te vermelden is dat je dan een rijkwijdte nodig hebt van +/- 40meter wordt een duur kraantje en je moet tussen huizen door en over meerdere tuinen.
     
  4. Micropuller

    Micropuller Forum veteraan

    Lid geworden:
    1 jul 2004
    Berichten:
    6.352
    Ik denk dat je, wat je ook doet, er verwarming in moet bouwen als je het een beetje behaaglijk wilt krijgen en roestvorming tegen wilt gaan.
    Ik heb een (enkelsteens) schuur, waar ik een complete houten "binnenbox" in heb gebouwd met isolatie ertussen. Voor de verwarming gebruik ik een electrisch kacheltje. Die hoeft maar even aan te staan om er vervolgens urenlang aangenaam te kunnen werken, maar als de kachel niet brandt wordt het er toch erg koud en krijg je condensatie op je machines. Goed invetten helpt, maar af-en-toe moet ik er toch even met een stukje scotchbrite overheen om de vliegroest te verwijderen. Voor het mooie zou de kachel dus eigenlijk iedere dag een paar keer aan moeten springen, maar ik durf het niet aan om een potentiele brandhaard zonder toezicht autromatisch aan-en-uit te laten schakelen.
    Qua fundering zou ik me niet zoveel zorgen maken. 100-150Kg stelt niet zoveel voor. Mijn draaibank weegt ca 1500Kg en mijn freesbank zo'n 800. Ik heb een ca 25cm dikke betonnen plaat met een dubbele laag wapening gestort. Tot nu toe (ca 12 jaar) is daar nog niets mee gebeurt.
     
  5. Cheeta

    Cheeta Forum veteraan

    Lid geworden:
    8 jul 2003
    Berichten:
    9.502
    Locatie:
    Nieuwegein
    een kachel en dergelijke komt er ook wel in, in welke vorm is nog even onduidelijk. vooral de ventilatie wil ik goed voor elkaar hebben want dat is het belangrijkste met de machines.

    de fundering zit ik ook niet heel erg over in. Zit op het moment vooral te rekenen aan de kosten van hout skelet bouw. Echter zit er zoveel dingen op en aan dat het lastig rekenen is zonder tekeningen dus denk eerst die maar eens maken.
     
  6. TC01

    TC01 The First Aviators

    Lid geworden:
    17 jun 2010
    Berichten:
    2.592
    Ik heb ongeveer 13 jaar geleden een blokhut garage van 6x3 meter gekocht bij Gardival. Onderhoud tot nu toe nul, nul. Redelijk droog en al mijn modelbouwspullen staan daar op de nieuwe bouwdozen na. Gebruik wel de speciale plinten om de garage op te zetten, dan kun je die eerst in cement vastzetten en daar de garage op bouwen.
     
  7. Schots en Scheef

    Schots en Scheef

    Lid geworden:
    25 jun 2008
    Berichten:
    2.321
    Locatie:
    Hoogeveen
    Denk je er ook aan om water en stroom naar het schuurtje te leggen??
     
  8. Bertus

    Bertus Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 sep 2002
    Berichten:
    11.182
    Locatie:
    Krimpenerwaard
    Ik denk dat houten schuren het droogste zijn.
    Als het buiten nat is trekt het vocht in het hout is het droog geeft het weer af.
    Als je een blokhut van geïmpregneerd hout neem heb je vrijwel geen ouderhoud.
    Neem er wel 1 van wat dikker hout.
    Als verwarming zou ik voor een pelletkachel kiezen die stoken veel goedkoper dan elektrisch en zijn zo warm.
     
  9. ron van sommeren

    ron van sommeren Forum veteraan

    Lid geworden:
    31 aug 2002
    Berichten:
    29.598
    Locatie:
    halverwege Tiel & Nijmegen, tussen Maas & Waal
    (Lokaal?) verwarmen d.m.v. verwarmingsdraad, -mat, -folie? Elektrische vloerverwarming?
     
  10. Cheeta

    Cheeta Forum veteraan

    Lid geworden:
    8 jul 2003
    Berichten:
    9.502
    Locatie:
    Nieuwegein
    elektra heb ik bij mijn huis al rekening mee gehouden ligt een 3 fase kabel vanaf mijn woning naar de tuin om in de toekomst eventueel ook 400V apparaten te kunnen gebruiken.

    water wordt lastiger dus dat is nog een vraagteken of dat wel of niet gaat komen ligt eraan of ik het onder de fundering door kan krijgen. Mijn waterkraan zit wel op de begane grond.
     
  11. Nak

    Nak

    Lid geworden:
    16 jun 2013
    Berichten:
    227
    Locatie:
    Schagen
  12. Schots en Scheef

    Schots en Scheef

    Lid geworden:
    25 jun 2008
    Berichten:
    2.321
    Locatie:
    Hoogeveen

    Goed bezig. Zijn van die dingen die nog wel eens vergeten worden.

    Mijn maatje bouwde een garage van 8 x 8 en toen de betonnen vloer was gestort bedacht hij dat hij de stroom en het water vergeten was. Veel werk mee gehad om het toch binnen te krijgen.

    Als je het doet moet je het goed doen. Niet over 1 nacht ijs gaan. En niets aan de twijfel overlaten.
     
  13. Vale Ouwe

    Vale Ouwe Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    5 feb 2004
    Berichten:
    4.911
    Locatie:
    Hell
    Kijk eens voor 2e hands PS-isolatie. Sommige dakdekkersbedrijven renoveren regelmatig daken en dan komt er wel eens isolatie vrij (waar ze graag van af willen).
    Prima om onder je betonvloer te doen.
    Zorg ook voor een vorstrand aan je vloer. Binnenzijde ook isoleren.
    Anders kan er ijs onder je vloer komen wat bij dooi de vloer omhoog gaat drukken.
    Verder zou ik ook voor houtbouw gaan.
    Bij dikke houten wanden heb je een goede isolatie. Houtbouw kun je prima zelf doen.
    Binnenzijde hoef je niet af te werken, maar je kunt wel makkelijk van alles ophangen.
    En eens in de drie jaar aan de buitenzijde de beitskwast er over.
     
  14. Humaria

    Humaria

    Lid geworden:
    15 feb 2012
    Berichten:
    60
    Locatie:
    Gorinchem
    uitbreiding hobbyruimte

    Alwin,

    zie je geen kans om de beneden verdieping uit te bouwen met een soort serre. Kan met een lichte constructie, verwarming en elektra bij de hand, en een grotere meerwaarde aan je huis zelf. Door goede raam isolatie en vloer isolatie zal het energie verbruik te beperken zijn.
    Ga eens op de tuinbeurs kijken binnenkort in Den Bosch daar zie je verschillende uitbouwen maar ook dubbelwandige blokhutten e.d..
    Alle info in 1 dag verzameld.
    succes Huib
     
  15. Cheeta

    Cheeta Forum veteraan

    Lid geworden:
    8 jul 2003
    Berichten:
    9.502
    Locatie:
    Nieuwegein
    hallo huib,

    Beneden uitbouwen is nu nog niet aan de orde.
    Als er een pot met geld over is in de toekomst dan zal ik mogelijk overwegen om een serre over 2 verdiepingen te plaatsen als het ware (traploper effect). maar dit loopt prijs technisch flink in de papieren helaas en ook vergunningsplichtig.

    Daarnaast wil ik de metaalbewerking los houden van het huis ivm de troep en eventuele herrie. Een losse schuur is veel stiller (geen resonantie) en staat los van de woning.

    Overigens met een tuin van 130m² is een schuur van 30m² totaal geen probleem.
     
  16. Cheeta

    Cheeta Forum veteraan

    Lid geworden:
    8 jul 2003
    Berichten:
    9.502
    Locatie:
    Nieuwegein
    portacabin lijkt in eerste instantie leuk.
    Maar heb een maat van 6x4,5 in gedachte heel veel speling heb ik daar niet in.
    6x6 ga ik niet kwijt kunnen. En portacabines zijn over het algemeen max 3 meter breed of worden gekoppeld en zijn dan 6 meter breed.

    overigens denk ik niet dat mijn buren (woon uiteindelijk gewoon in een woonwijk met rijtjes huizen) erg vrolijk worden van zo'n portacabin wat uiterlijk betreft.

    moet ook enigzin ondanks de afmetingen weg vallen in de tuin voor het zicht.
     
  17. Cheeta

    Cheeta Forum veteraan

    Lid geworden:
    8 jul 2003
    Berichten:
    9.502
    Locatie:
    Nieuwegein
    wie heeft er meer informatie met betrekking tot skeletbouw?

    als regelafstand begrijp ik dat het handig is om 30cm te hanteren, door het gebruik van osb panelen kom op 59cm per 2 balken dan.

    Maar welke dikte balken voor de wand, en vooral welke dikte panelen voor het plafond?
     
  18. Vale Ouwe

    Vale Ouwe Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    5 feb 2004
    Berichten:
    4.911
    Locatie:
    Hell
    Ik zou voor de wanden kiezen voor geimpregneerdestijlen sls 38x89mm.
    In ieder geval de onderregel.
    De binnenzijde bekleden met het liefst 18mm plaat maar 10mm voldoet ook.
    Deze platen zijn meestal 1220mm breed en 2440mm hoog.
    Indeling van de stijlen per plaat komt dan hier op neer.
    .============================
    [].....................[]..................[]..................[]

    Tussen de stijlen isolatie. En de buitenzijde rabatdelen. Geen zin in onderhoud maar wel budget? Neem Red-ceder delen.
    Bij grotere openingen dan een enkele deur, een dubbele stijl toepassen.

    Voor het plafond kun je dan dezelfde indeling aanhouden en de maat 38 x 184 mm. gebruiken indien je in de richting van de 4,5m overspant.
    Veel zuiniger zou ik niet gaan.
     
  19. Cheeta

    Cheeta Forum veteraan

    Lid geworden:
    8 jul 2003
    Berichten:
    9.502
    Locatie:
    Nieuwegein
    heb nu een skeletbouw tekening met hardhouten onderbalken die op de betonbanden komen.

    En vurenhouten stijlen 44x69mm om de 30cm. (ivm rabatdelen moet er om de 30cm een regel zitten).
    Op de hoeken heb ik 90xx90mm balken hardhout gebruikt twijfel om deze een stuk de grond in te slaan.

    Als dakdragers heb ik 69x169mm genomen met een lengte van 510cm (overspan van de 450cm kant) Deze liggen wel om de 61cm.

    Osb plaat 59x244 mes en groef voor de binnen aftimmering.
    underlayment 244x122 voor de vloer en dak in de tuinhuis.

    heb twee redelijk rechter handen maar wat info terug vinden is soms toch wel prettig.
    Heb overigens de dakdragers ook rondom gebruikt als bovenprofiel van de zijwanden.

    [​IMG]
     
  20. TC01

    TC01 The First Aviators

    Lid geworden:
    17 jun 2010
    Berichten:
    2.592
    Ik zou dit maken van balkjes van 5x10 cm en dan losse wanden die je later rechtop zet en koppelt. De onderlinge afstand tussen de balkjes zou ik zetten op 60 cm hart op hart. Het isolatie materiaal steenwol op rol is ook dacht ik 60 cm breed. De buitenkant kan dan nog met rabatdelen opgebouwd worden, en de binnenzijde met die OSB plaat. De dakconstructie er dan bovenop maken en opvullen tussen de dakbalken. Maak geen echt platdak, maar houd een afschot zodat er nooit water op kan blijven staan. En antuurlijk zorgen voor voldoende ramen voor licht en ventilatie.
    Dus eerst het geraamte maken, dan alles rechtop zetten en de buitenkant bekleden en isoleren en dan de binnenzijde afwerken. Kost mischien wel iets extra werk, maar is wel een degelijke constructie zo. In Amerika bouwen ze zo complete huizen......
     

Deel Deze Pagina