Een kistje om snel even een rondje te kunnen vliegen.

Bij Staufenbiel wordt de GEM verkocht onder de naam Spirit V. Aantrekkelijk geprijst, vliegt door RG 15 behoorlijk snel waarbij het hoge totaal gewicht een rol speelt.
Zelf heb, omdat ik van zweven hou, een lichtere V staart gemaakt. 3 mm balsa met gaten er in. Tevens de vleugelpen van koolstofbuis gemaakt gevult met een stukje staal. Daardoor kon de accu en het motortje lichter. Vertikaal omhoog hoeft niet, is wel fraai. Besparing ca. 200 gram.

Bij ons op de club zijn er nu 3 Gem's uit de voorraad van RCTechnics en bij allen was de kwaliteit uitstekend. Misschien dat ze wat in de productie lijn hebben verbeterd de laatste jaren? Het enigste wat je moet doen is de v-staart onder een hoek plakken met de meegeleverde mal en daarin gaatjes maken voor de 2 schroeven die hem vast zet. De rest is servo's inbouwen. Ik heb dure Robbe fs-40 servo's in de vleugel, maar d-mg16 rondom van hk past ook volgens mij. (discus2ct gebruikt die geloof ik)
De dikke handleiding vol foto's die erbij zit suggereert veel werk, maar omdat echt elke stap met een plaatje en lap tekst voorzien word is het lezen van de handleiding meer werk dan het bouwen. (Is wel in het Frans)

De clubleden die voor de Spirit-V van staufenbiel gegaan waren (een beetje vergelijkbaar) voor onze vakantie naar oostenrijk vinden het nog steeds jammer dat ze niet iets meer uitgegeven hebben. (vleugel scheef en niet even zwaar, zwaar in het algemeen, vtail kabels lopen stroef, slechte koeling, flaps kunnen niet omhoog voor speed en kleinere rompinhoud omdat ze de gelcoat en goede glasmat hebben vervangen door een dikke laag verf) en veel meer werk om hem netjes te krijgen. wel heb je er een goede hardcore motor bij voor hetzelfde bedrag als wat voor de gem zonder motor betaald moet worden.

Laatst bewerkt:
Jongens wat een gave kist is dit!

Ik heb nog een draadje op RCGroups gevonden, hier staan vele bruikbare tips in.

Vliegt zo strak als een snaar:

Aerobatics zijn ook geen probleem:

Ik zeg die komt er bij mij ook een keer bij, voor nu nog even genoeg te doen.

Laatst bewerkt door een moderator:
cumulus xxl van graupner? 2m25
enkel de accu verwisselen is niet heeel simpel...
verder een topkist waarmee ik 2 wedstrijden won (a la F3J)

Mensen, bedankt voor alle tips en suggesties! Ik heb mijn keuze gemaakt en het is de GEM geworden.

Ik ben voor de GEM van RCTechnics gegaan, in de hoop daar een goede bouwdoos van te ontvangen. De electronica haal ik dan wel bij hobbyking om de kosten te drukken. De spirit V lees ik toch te veel verhalen over slechte afwerking en andere problemen, waar ik nou juist geen zin in heb. Verder voldoet de GEM volgens mij aan al mijn eisen. Bedankt voor deze gouden tip!

Het is dus geworden:

Topmodel/xPower GEM
6x D-MG16 servo's
Motor - NTM propdrive 35-48
ESC - Turnigy PLUSH 60a die ik nog heb liggen in de hoop dat dat allemaal past.

Spinner en prop koop ik t.z.t. De servo's zijn in backorder, dus dat al nog wel even gaan duren.

Bouwverslag en ervaringen zal ik hier, of in een GEM topic posten t.z.t.

Ben er nu eentje aan het restaureren. De vorige eigenaar was echter zo tevreden over deze kist, dat hij hem direct opnieuw heeft besteld. Crash was door fout bij inschakelen leraar/leerling module in andere zender. Vliegt inderdaad snel, strak en thermiekt ook fijn met flaps iets down. Heb er zelf nog niet mee gevlogen, maar veel meegekeken.

Het landen gaat trouwens ook erg strak en langzaam met flaps full down. Zal ook een foto en filmpje plaatsen als hij klaar is.

Ik heb ook de D-MG16's rondom. Alleen kun je dan geen gebruik maken van de bijgeleverde servo frames. Deze zijn wel weer perfect voor de D60 van Dymond. Zelf heb ik ze met pvc krimpfolie ingepakt en met epoxy verlijmd.

In de romp zul je tevens het servoplankje moeten uitvijlen en iets verhogen met twee stripjes multiplex.

Is de Spirit V het zelfde model of alleen vergelijkbaar?
Ik vraag omdat bij Staufenbiel hebben ze de Spirit V voor €179 inclusief een Himax BL motor.

Groeten

RIshi

Ik vraag omdat bij Staufenbiel hebben ze de Spirit V voor €179 inclusief een Himax BL motor.

Groeten

RIshi

Op de club vliegt ook iemand met een spirit V. Is inderdaad wat meer werk, maar vliegt ook erg strak. De motor gaat als een raket! Erg leuk laternatief, maar de GEM is iets verfijnder en mooier afgewerkt. Een voorbeeld is de aansturing van de V-tail die bij de GEM mooi binnen de romp blijft.

Voor een mooie aansluiting heb je een 38mm spinner nodig. 40 kan ook, maar dan zie je een randje. Ik heb zelf een 38mm carbon spinner van rfm via lindinger op een Kontronik fun 480 4,2:1, maar een buitenloper gaat ook goed, en is hij voor gemaakt. (een Hyperion HP-3019-12 past uitstekend)
Omdat mijn motor zo zwaar is heb ik een 3000 3S onder het zwaartepunt liggen. Een clublid met een xpower buitenloper heeft een 2200 3s helemaal voorin achter de motor.
Ik ben zelf voor de Robbe fs 40 (dymond d60) gegaan omdat het met de bijgeleverde raampjes direct past. (is ervoor gemaakt) Voor een strakker budget passen de d-mg16 ook met wat aanpassingen. (Kan Discus2ct vast foto's van plaatsen)

Als hij af is, ga eens naar 150M+ hoogte en richt de neus loodrecht naar de grond voor echte fun! De eerste 50M is hij gewoon, maar daarna gaat het profiel zijn werk doen en zie je hem exponentieel versnellen. Als je hem dan vlak voor je neus omhoog trekt is het geluid al fantastisch! De vleugels buigen niet eens en je komt op 100M terug. :p En dan kan je lekker verder zweven en thermiek zoeken.

Laatst bewerkt:

Groeten

RIshi

Vergelijkbaar: V-tail, flaps en ongeveer gelijke span. Qua romp, gewicht, bouwwijze en vleugel niet.

Als je gewoon hard wilt gaan voor weinig voldoet de spirit goed, de GEM is veel lichter qua bouw van romp en staart waardoor hij meer allround word.

Goedkoop

Voor 100 euro heb je een kistje van 2m (rode vleugel) om leuk mee rond te dollen.
Verdraagt wat snelheid en doet het ook niet slecht in thermiek.
Een all-roundertje.
Voor mij ideaal als er geen sleper voor mijn andere toestellen voorhanden is.
Batterij ruimte bij overschot.
Aangedreven door een spitz motor (prop 9-6) gaat hij als een raket de hoogte in.

full

Inderdaad heb ik al gekozen voor de GEM! Desalniettemin kunnen andere lezers hun voordeel halen met de tips van anderen! De GEM verwacht ik maandag binnen te krijgen. Ben benieuwd naar de kwaliteit.

----------------------
Sent from iPhone.

hou ons op de hoogte zou ik zeggen.... altijd leuk om andermans oog en oordeel te lezen

Hij vliegt hoor! Binnenkort een verslagje, maar ben momenteel op vakantie ;)

----------------------
Sent from iPhone.

Mensen, het is dus de GEM geworden die inmiddels vliegt als een zonnetje! Het verslag heb ik in een GEM topic geplaatst. Deze is hier te vinden! Bedankt voor de hulp bij het uitkiezen van dit model!

Zie verder:
[72699] gem-van-topmodel-3

knappe kist om even een rondje te vliegen!

ook leuke kleuren! kwam de nederlandse trots naar boven!?

Back