Een klein beetje nostalgie.De Boxfly 10MG

echt leuk die kisjes uit de oude doos!! ik ben mometeel bezig n oude charter te bouwen., en ga die vliegen met n oude robbe luna waar ik in de jaren 70 zelf mee heb leren vliegen., de charter word hetzelvde als vroeger maar wel in n modern jasje want hij word net als die van hans ook elektro gemaakt :wink:

mvgr johan snijders

Johan,
Ik zou als ik jouw was hierover een nieuw draadje aanmaken.
Kunnen de geinteresseerde de hele bouw volgen met uiteraard veel foto's!!

Zo en nu weer terug naar het onderwerp waar dit draadje over gaat!
Gisteren zoals eerder geschreven hier de paar foto'tjes van de afbouw.
Heb vandaag de stuurstangetjes en de besturing ingebouwd alvorens het kistje eerst bespannen te hebben met glasvezelversterkte krimpfolie bespanning!

thum_41194b38b02bdf599.jpg

thum_41194b38b02c8ae5b.jpg

Het gehele kistje laat ik lekker zoals het er nu uitziet omdat dat weer wat gewicht bespaard!
Om het kistje goed op het zwaartepunt te krijgen heb ik er toch nog zo'n 132gr lood aan de voorkant moeten plaatsen.
Ik denk dat de oorzaak de motorisering is omdat die in vergelijking van een 1,5cc of 2,5cc brandstofmotor veel lichter kwa gewicht is en dat moet dus gecompenseerd worden!
Ik kan er ook een zwaardere accu terzijnertijd in plaatsen(en daardoor ook een langere vliegtijd) en dan kan als het goed is het lood verwijdert worden!
Voor dit kistje gebruik ik een oude zender n.m.l de MC2010 van Multiplex(ook al zo'n 25 jaar oud model)!

Omdat het vandaag erg mooi weer is en het kistje is klaar voor haar eerste vluchtje moet het er vandaag maar van komen!
Later deze dag hier bericht over hoe het eerste vluchtje(en ik hoop meerdere vluchtjes) is gegaan!

Mvgr hans

Zo, het eerste vluchtje is achter de rug.
Het vlieggewicht is van dit kistje nu 943gr maar het zou lichter kunnen als het rompje van balsahou gemaakt wordt!!

Heb eerst even het kistje een glijvluchtje laten maken om te kijken of alles in orde was!
Er hoefde niets getrimt te worden dus gaan met die banaan.

Het viel me op dat deze boxfly 10mg er nog rap vandoor gaat en er toch wel flik de vaart in gehouden moet worden om op een vlakke lijn te kunnen blijven vliegen!
Moet wel er even bij vermelden dat het windstil was tijdens deze eerste vlucht!

Wat het bijzondere aan dit kistje is vindt ik dat het kistje best wel elegant vliegt en het bochtenwerk is erg stabiel te noemen.
Flink aan de knuppels trekken en een scherpe bocht maken is geen probleem en het kistje eruit halen is ook totaal geen probleem.
Het kistje reageerd dus uitsteken op op de roercommando's zonder rare capriolen uit te halen!
Al met al een leuk kistje om lekker mee te scheuren en om rustig mee te vliegen want dat doet het ook!!

Alleen moet ik er wel een slap propje of een klap propje op gaan zetten want als er een stug propje op zit dan is dat absoluut ten dode opgeschreven na de landing!!

Mvgr Hans

Ik vind dat je hem heeeel erg mooi gemaakt heb.
Vooral de motorophanging, je heb er niets aan weggehaald, nu kan ik nog beter je plan zien wat het orginieel houden betreft.

Nog even over het lood.
Ik had er volgens mij ook nog iets lood in zitten, en een tank van ik dacht 125 cc.
Verder waren de ontvanger accu's en de ontvangers in die tijd heel wat groter.
Die zaten voor het zwaartepunt.
Ik had gaten in de bodem gemaakt om die reden.
En ook lichte stuurstangen/slangen
Een flinke accu geeft weer een lekker lange vliegtijd.
Ik moet wel lache als ik de binnenkant zie.
Bij mij paste er destijds amper alles in, en bij jou zie je het bijna niet leggen.
Wat is er veel veranderd in die tijd zeg.

Laatst bewerkt:
Op de originele foto ging de ontvanger en std servo's er inderdaad net in en nu is het allemaal mini.

Je hebt hem nu origineel gelaten maar misschien een paar aanpassingen om hem lichter te maken dan origineel zou geen kwaad kunnen.

Wel mooi geworden Nieuw Antiek :)

Bertus,
ik zal voor jouw nog even een close up foto'tje maken van de bevestiging van het motortje!!
Begrijp je nu waarom ik de hardhouten motordragers heb laten zitten(verschil gewicht van motor t.o.v de oude brandstofmotor).
Als ik het motortje tegen het brandstofschotje had gemonteerd(wat inderdaad een mooiere afwerking is) dan had ik nog meer lood moeten plaatsen!!

Ook de servo's zijn veeeeeeeeele malen kleiner en veeeeeeeel lichter!
Ik gebruik in dit kistje de IQ105 en de IQ080 servo!
Dit waren de enigste servo's die ik nog had liggen dus moest ik het hiermee doen en dat gaat uitstekend!
Het lichtgewicht onvangertje(4gram) ligt onder de servo'tjes.

Dennis,
ik zou hem lichter hebben kunnen maken door light- span bespanning te gebruiken!
Als het rompje van Balsahout gemaakt wordt dan scheelt dat ook weer aardig wat grammetjes.
De liggers van de vleugel kunnen naar mijns inziens ook van balsa gemaakt worden!
Als dit allemaal doorgevoerd wordt dan denk ik dat maximaal het kistje op zo'n 700gr komt te liggen!
Let wel dat dit dan alleen voor de elektro versie geschikt is omdat een brandstof versie wat robuster gebouwd moet worden zoals het origineel i.v.m te trillingen e.d!

Mvgr Hans

Laatst bewerkt:
Te licht is ook niet goed ik heb me een keer helemaal rot gelachen.
Mijn broer had hem namelijk ook nagebouwd in het balsa.
Het was toen nog het begin van het electro tijdperk.
Dus een zware motor met nul power enz.
Hij landde een keer te hard (er zat een licht landingsgestel onder) dat de prop heel de romp op vrat het waren allemaal kleine snippers rond de neus ( en de regelaar kapot)
Even een kleine anekdote.
Toch was er toen ik hem bouwde (1982) al wel solarfilm.

Bertus,
dat is inderdaad een komisch gezicht als een propeller de romp opvreet!
Niet alleen de motoren van toen waren als dieplood maar wat dacht je van de accu's!
Ik heb nog even wat close up foto's voor je van de motorophanging en de servo's gemaakt zoals gezegt!

thum_41194b3912ba42c8d.jpg

thum_41194b3912badfccc.jpg

Het tweede vluchtje vandaag ging al weer heel wat beter en heb ook wat langer gevlogen!
Alleen is de accu die ik er nu voor gebruik eigenlijk overleden omdat ik met deze accu toch minimaal een 10 á 15 minuten zou moeten kunnen rondfladderen!
De vliegtijd bedraagt hoogstens nu zo'n 7 min max en dan is echt alle power eruit dus vandaag nog even snel een accu'tje besteld van 11,1V 1500mah 20C i.p.v 1000mah.

Mvgr hans

Hoi Willem,
Dat is inderdaad een goede optie wat je voorsteld!
k heb ook even op de chinese side zitten kijken en wat zij presenteren is een remake van de Boxfly 20S zo te zien(alleen ietjes kleiner),
De vleugel heeft naar wat ik heb kunnen zien een symetrisch profiel!

Mvgr hans

Vandaag weer eens een vluchtje eraan gewaagt en dat was wel andere koek dan 3 dagen geleden!
Het waaide best wel flink(windkracht 4) maar toch niet zo hard dat ik bij mezelf dacht dat het niet te doen was.
Heb ook van de week de nieuwe accu binnen gekregen en dat is een dag en een nacht verschil!
Het kistje schoot als een raket omhoog en dat was dus effe lekker ragge geblazen met een boxfly 10MG motorzwever(tenminste zo werd door pilot toen der tijd beweerd).
Wat mij opgevallen is is dat dit kistje(het kan veel turbulentie zijn geweest) nu met deze wind niet zo snel op z'n roertjes reageerd zoals de eerste vluchtjes bij windstil weer!
Moest echt alles uit de kast halen om het kistje onder bedwang te houden en dan merk je dat je toch wel rolroertjes mist!!
Ook het zwaartepunt wat ik op 1/3 van de vleugel vanaf de neuslijst heb genomen was te merken met deze wind omdat het kistje steeds op z'n staart wilde gaan hangen met wind mee(volgens de bouwbeschrijving moet dit een 1/4 zijn vanaf de neuslijst)!
Dat hebben ze dan toch wel goed gezien de mannen van Pilot want normaal gesproken kan 1/3 van de vleugelkoorde wel volstaan!

Al met al dus nog even experimenteren zodat het met zo goed als alle weersomstandigheden goed te vliegen is!

Mvgr hans

Laatst bewerkt:
Back