Een LB model is geen luchtvaartuig.

Discussie in 'Lijnbesturing' gestart door Bruno van Hoek, 12 sep 2022.

  1. Bruno van Hoek

    Bruno van Hoek Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 aug 2002
    Berichten:
    10.745
    Locatie:
    Almere, MVA (ex-Daedalus Amsterdam)/ PH-SAM/F23D
    Door bureaucratische interventie moeten LB modellen vanaf een bepaalde maat een registratie hebben omdat de wet hen (onterecht) kwalificeert als onbemande luchtvaartuigen..
    Ik heb dat altijd de grootst mogelijke onzin gevonden, omdat deze modellen niet voldoen aan de definitie van een onbemand luchtvaartuig.
    Maar ik heb er nooit voldoende vinger achter gekregen om er een goed weerwoord op te hebben.

    Totdat ik vandaag dit artikeltje las op Stunthangar
    Hier lees je waarom, gelukkig voor onze Amerikaanse collega's, de autoriteiten in de USA een stuk verstandiger zijn.
    De bewuste bijdrage: https://stunthanger.com/smf/open-forum/faa-ruling-on-control-line-aircraft/

    Ik moet het zien of onze vertegenwoordigers, in het overleg met de autoriteiten, deze van de huidige onjuistheid in de Europese regels zullen (of, op zijn minst: willen) overtuigen.
    Gezien het feit dat de uiteindelijke beslissingen -als met zoveel- worden genomen door lieden zonder enige kennis van zaken, heb ik er een hard hoofd in.
     
    Laatst bewerkt: 13 sep 2022
    Ed_V vindt dit leuk.
  2. F2B

    F2B

    Lid geworden:
    19 jul 2006
    Berichten:
    805
    Registratie gaat je niet helpen. Het blijft ook met registratie verboden te vliegen in alles wat rood, geel of paars is op de drone kaart, dat is 50% van ons grondgebied.
    Vliegen bij een club kan nog wel als die tenminste alle formaliteiten netjes op orde heeft. Omdat je nogal veel ruimte nodig hebt zal je dat alleen wel op daluren moeten doen.

    Dronekaart.jpg

    Wil je de KNVvL mobiliseren dan moet je dat op afdelingsniveau doen, op de algement ledenvergadering dus. Het meepraten over wetgeving maakt geen deel uit van de taakstelling van de commissie sporzaken of de subcommissie.

    Uit het afdelings regelement haal ik dat:

    Artikel 02.01. De afdeling stelt zich ten doel:
    a) Het stimuleren, ontplooien en coördineren van activiteiten die gericht zijn op:
    1. De bevordering van de kennis omtrent en het kweken van belangstelling voor het modelvliegen
    2. De beoefening van het modelvliegen als topsport en breedtesport, in
    recreatieve en in educatieve zin.
    b) De belangen te behartigen van alle modelvliegers en modelvliegclubs in Nederland en
    maakt zich sterk voor:
    1. Luchtvaartwetgeving die ruimte laat aan de luchtsporten.
    2. Het verkrijgen en behouden van voldoende terreinen.
    3. De veiligheid en brede acceptatie van het modelvliegen.

    Luchtvaartwetgeving die ruimte laat aan de luchtsporten is voor lijnbesturing niet helemaal gelukt. De afdeling heeft overleg gehad met onze subcommissie over de wettelijke voorstellen, omdat het maar over 2 beoefenaars (F2B) ging is men klakkeloos akkoord gegaan met de beschrijving dat tettered drones tot 1kg zich niet hoeven te registreren. Consequentie is wel dat alle lijnbestuurd toestellen, dus ook alles onder de 1kg zich nu binnen de wetgeving van onbemande luchtvaartuigen bevinden. Dan gaat het over meer beoefenaars.

    Nu wordt snelheid en teamrace meestal gevlogen op een specifiek clubterrein en speelt dit niet, combat wordt al geweerd vanwege de herrie. Het pakt dus vooral negatief uit voor recreatieve vliegers (50) en kunstvlucht piloten (2).
     
  3. FOX35

    FOX35 PH-SAM

    Lid geworden:
    27 sep 2005
    Berichten:
    1.315
    Locatie:
    Ruinerwold, Drenthe
    Ik vind ook dat LB modellen ten onrechte als drones worden aangemerkt en dat de KNVvL ten onrechte met de 1 kilo-regel akkoord is gegaan.
     

Deel Deze Pagina