Een leek op zoek naar 1/8 scale kits

Goedenavond allen,

Mijn naam is Bastiaan en ik heb mij ingeschreven hier om wat aansluiting te vinden bij 'mijn nieuwe hobby'.

Vroegáh, als klein ventje wilde ik altijd al RC auto's maar is er nooit van gekomen.
Nú wordt ik binnenkort 28 en ga ik mijzelf trakteren op een RC, eindelijk!

Na weken struinen, zoeken, lezen etc heb ik een idee over wat ik wil en waarom.
Het punt is alleen dat ik door de bomen het bos een beetje kwijt raak.

Ik ben op zoek naar het volgende:
- Off-road (short course of rally vindt ik mooi)
- Realistic scale en details
- Ongeveer 1/8 schaal
- 4WD
- Waterproof
- Genoeg power voor serieuze off-road werk

Als voorbeeld vind ik de HPI WR8 en Traxxas UDR mooi.
Daar zie ik mijzelf wel mee rond scheuren :)

Waarom overweeg ik een kit:
In mijn dagelijks werk vertegenwoordig ik een fabrikant van industriële automatisering.
Ik ben dus al bezig servo's, drives, PLC's, robotica etc maar wil graag wat meer zelf bouwen en sleutelen.
Als ik het zelf bouw, begrijp ik enigszins hoe ik het daarna ook weer moet repareren.
Het proces lijkt mij ook erg gaaf, vooral omdat je veelal je eigen paintjob moet doen begrijp ik.

Uiteindelijk wil ik er casual mee rijden, op zoek naar mooie locaties.
Hopelijk kan ik wat maatjes enthousiast maken om ook mee te doen.

Budget:
Ik begin helemaal vanaf nul, gereedschap en dergelijke moet ik ook aanschaffen.
Voor mij gevoel ben ik met 1000,- een heel eind?
- 400 á 600 voor een kit
- 250 extra hardware
- 100 gereedschap
- 100 verf e.d.

De brandende vraag:
Ik ga niet vragen wat de beste keuze is maar hoop te horen of ik in de goede richting zit en wat ik misschien nog heb gemist. Wat ik wel belangrijk vind is beschikbaarheid van spareparts en onderhoudsvriendelijkheid.
Dat materiaal kapot gaat maakt me niet uit zolang je maar niet aan overpriced en schaarse parts vast zit.

Er zijn wat mooie kits bij Losi, HPI en Axial maar ik heb nog geen gevoel bij kwaliteit, A/B merken.

Advies en tips zijn zeer welkom!

Alvast bedankt,

Mvg

Bastiaan

Kijk eens bij Tamiya!
Bestaat al lang, hoge kwaliteit, uitgebreide keuze.
Zeer veel onderdelen verkrijgbaar.
En..... een eigen gereedschap lijn.
(Ik heb geen aandelen, wel goede ervaring!)

Leuk zo'n advies maar Tamiya kent geen 1:8 elektro modellen en ook geen shourtcourse.

Even snel rondgekeken maar ik heb het idee dat alleen Traxxas iets in 1:8 maakt met oa hun Slash modellen. Je kunt kijken als die auto qua wielbasis en spoorbreedte overeen komt met modellen zoals een Serpent Cobra, Xray XB8e en de Mugen MBX7e of 8e
Dan kan je zo'n chassis als basis nemen en een blanco traxxas body op pas maken.

Met een beetje zoeken zijn er inderdaad wat verhalen te vinden waarbij een 1:8 buggy is omgetoverd tot een SCT:
https://www.rctech.net/forum/electr...i-1-8-buggy-converted-short-course-truck.html

Dank voor de tips, daar kan ik wat mee!

Ik moet duidelijk nog wat meer merken afstruinen. Hoe wordt er gekeken naar online bestellen en hobbywinkels? Natuurlijk wil je aanspreekpunt bij een fysieke winkel en deze supporten maar die kan misschien niet leveren waar ik naar op zoek ben?

Advies over een degelijke gereedschapskit?

Advies over een degelijke gereedschapskit?

Hudy, Serpent/Exceed, Team Titan, Arrowmax maar ook Conrad-Reely kent mooi gereedschap in een set. Veel betere modelauto's gebruiken inbus schroeven dus met een standaard set met 1.5, 2, 2.5 en 3mm kom je al een heel eind. Een dremel (kloon) is bijna een verplichting in iedere vorm van modelbouw en als je meer wilt kom je uit op een body en hinge pin reamer.

Maar ik denk dat je je budget moet herzien, je verwacht 250 aan extra's.....
Kijk even naar elektronica alleen:
- Zender/ontvanger van 30 euro t/m 600 euro te vinden
- stuurservo 50 tot 100 euro
- Accu's, bij een 1:8 buggy praat je over 2x 2S of 1x 4S, met goede kwaliteit accu's ga je al snel richting de 150 euro
- lader, je moet al minimaal een enkel port - 200w lader hebben, reken ook al snel een 150 euro
- motor/regelaar, een sensored 1:8 set gaat al richting te 300 euro, sensorless is al voor 200 te vinden.

Daartegen kom je nooit aan 100 euro voor verf, dat zal hooguit een 30 euro zijn.

Akkoord, zonder ervaring is een 2dehands niet optimaal mss, maar scheelt toch in investering.
Qua gereedschap heb je toch zowiezo al iets liggen? Ik sprokkelde en doe dat nog, samen in de loop van de tijd.
Ik heb een wat andere invalshoek denk ik, maar alvast nooit zulke bedragen aan uitgegeven (ineens toch zeker niet).

Wat een hele leuke optie is, de Traxxas Fiesta Rally, ze noemen het een 1:10 maar is eigenlijk een 1:8 auto. Ook passen hier de 1:8 wielen van GRP ed op.
En de wereld aan hopups verkrijgbaar en onderdelen zijn volop leverbaar, aangezien de
meeste winkels dit op voorraad hebben.
Ik heb hem ook met de meest belangrijke opties en ook de onroad GRP banden die gewoon passen met de 17mm optie wielmeenemers van Traxxas.

Bijlagen

• 31B686E6-184F-4FF1-ACBD-BD2D9008DDD9.jpeg
    31B686E6-184F-4FF1-ACBD-BD2D9008DDD9.jpeg
    124,6 KB · Weergaven: 199
Back