Een leuk Stirling model

Discussie in 'Stoom techniek' gestart door Ed van den Berg, 19 nov 2015.

  1. Ed van den Berg

    Ed van den Berg

    Lid geworden:
    22 okt 2015
    Berichten:
    85
    Locatie:
    Alkmaar
    Hallo even voorstellen, mijn naam is Ed van den Berg ik woon in Alkmaar en zes half jaar met pensioen.
    Mijn beroep was draaier, fezer , en dat doe ik ook voor mijn hobby het bouwen van Stirling motoren.
    Ik ben begonnen met model schepen waarvan ik er div gemaakt heb, de eerste waren bouwdozen want daar moet je het mee leren. Mijn laatste model heb ik nog steeds een olie en brandbestrijbings vaartuig 1,30 m lang en 40 cm breed met veel functies. Ik heb daar vier en een half jaar aan gewerkt. Daarna ben ik Stirling en vacuüm modellen gaan maken. Ik heb er nu zo'n 30 modellen gemaakt en ben altijd op zoek naar mooie en leuke modellen. Ik heb ook al div modellen gemaakt van foto omdat er geen tekeningen van zijn of niet te krijgen zijn. Nu heb ik van een van de leden van het Modelbouwforum een tekening gekregen van de Little Engine 2 die ik wel zie zitten. Deze Stirling is bijna geheel van messing gemaakt dat doe ik niet ik maak hem van andere materialen. Dit doe ik omdat ik van een kleurtje hou, dus mijn model krijgt een kleur, dit doe ik met poedercoat wat je nu ook gewoon thuis kunt doen. Ik hoop dat ik met dit draadje andere kan helpen met de manier zo als ik hem ga maken.

    Ik ben begonnen met de verdringer cilinder deze heb ik uit een stuk chroomstaal gemaakt omdat ik dat heb liggen.
    Ik moet nog even uitzoeken hoe ik hier foto's bij kan zetten dus die komen nog

    Ed
     
    Laatst bewerkt: 19 nov 2015
  2. kees.vanderheijden

    kees.vanderheijden

    Lid geworden:
    26 sep 2014
    Berichten:
    91
    Locatie:
    nearby Zierikzee
    Welkom hier op dit leuke forum!
    ik ben benieuwd naar je de foto's!


    mvg Kees
     
  3. Ed,

    kijken of dit werkt qua foto's

    253.jpg
     
  4. Boris100

    Boris100

    Lid geworden:
    17 mei 2012
    Berichten:
    2.683
    Locatie:
    Nederland
  5. Ed van den Berg

    Ed van den Berg

    Lid geworden:
    22 okt 2015
    Berichten:
    85
    Locatie:
    Alkmaar
    Nou het is gelukt foto,s verkleint en via de grote computer weer op mijn IPad gezet en nu weer hier op het forum.

    Zo als ik al zei ik ga geen messing gebruiken maar meer werken met andere materialen. De verdringer cilinder is klaar hij is van chroomstaal ( 42 Chr. Mo. 4)
    • Eerst vanbuiten de grote diameter gedraaid omgedraaid de kleinere maat gedraaid. Daarna weer omgedraaid en het gat geboord en zo als je ziet boor ik nooit voor hoe groot ook. Bij voorboren heb je grote kans dat de zaak gaat trillen je moet alleen je draaisnelheid naar beneden doen en je handvoeding aan passen je voelt als de boor goed blijft snijden. Ik moest 130 mm diep zo blijft er een achterwand van twee mm over dus ik hoe niet te solderen daar na uit gedraaid naar de maat die hij moest worden. Hierna ga ik de verdringer zuiger maken uit massief aluminium. image.jpeg image.jpeg image.jpeg image.jpeg
     
    Laatst bewerkt: 20 nov 2015
  6. americanspinningwheels

    americanspinningwheels

    Lid geworden:
    26 okt 2013
    Berichten:
    383
    Locatie:
    Vledder
    Tot hoeveel mm gaat het niet voorboren op? of slijp je de ziel van de boor wat weg?


    Remco
     
  7. Ed,

    ziet er mooi en gelikt uit.
     
  8. kees.vanderheijden

    kees.vanderheijden

    Lid geworden:
    26 sep 2014
    Berichten:
    91
    Locatie:
    nearby Zierikzee
    Remco, hoef je niet altijd voor te boren dan? het lijkt mij van wel omdat je op die manier en zeker met een centerboor goed aangeeft waar je uiteindelijke boor het metaal in gaat.
    of is het zo dat als je de ziel van de boor weg slijpt je elke boor kan gebruiken als centerboor.

    groet Kees
     
  9. jef

    jef The First Aviators

    Lid geworden:
    14 jan 2011
    Berichten:
    1.353
    Locatie:
    Hulshout België
    Voorboren hoeft eigenlijk niet , op voorwaarde dat je draaibank(je) dit aankan , voor mijn werk beschik over een Celtic 17 en op die bank boor ik soms met 40 en groter in één keer door RVS .
    Wel boor ik eerst met een centerboor en slijp ik een stukje de ziel van de boor weg .

    Groeten Jef
     
  10. Gea

    Gea

    Lid geworden:
    23 dec 2012
    Berichten:
    380
    De "ziel" van een boor snijdt niet of toch héél slecht, het materiaal word daar weggeduwd. Met een kleinere boor heb je daar minder last van.
    Dus normaal boor je eerst met een boor die een diameter heeft van de ziel van de volgende boor die je gaat gebruiken.

    Ed , met wat voor beitel heb je de bodem van het gat vlak gedraaid?

    Dirk
     
  11. Ed van den Berg

    Ed van den Berg

    Lid geworden:
    22 okt 2015
    Berichten:
    85
    Locatie:
    Alkmaar
    Remco en Kees

    Ik boor nooit voor omdat ik vind voor mij zelf dat het niet nodig is en ook boord het zonder problemen. De boor die ik voor de verdringer cilinder heb gebruikt is 23 mm dat is de grootste die ik heb en om dat deze boor nog niet is verslepen dus de ziel van de boor nog relatief klein is gaat dat perfect, (als een boor korter wordt, wordt de ziel dikker)wordt de ziel te groot slijp ik hem inderdaad wat uit alleen moet je dat wel goed doen anders boord hij niet. Bij het weg slijpen van de ziel moet je rekening houden dat hij wel kan snijden en niet negatief staat, ook moet de ziel niet te klein worden want dan is de kans op breken erg groot. Natuurlijk zet ik eerst een center anders is de kans groot dat hij gaat slingeren. Waar je wel rekening mee moet houden is dat als je een gat op maat moet boren, je dan misschien beter kan voor boren als de ziel van de boor niet in de midden zit boor hij het gat groter als dat niet de bedoeling is moet je voor boren. Een boor volgt altijd de weg van de minste weerstand . Bij boren met een splitpoint zoals dat heet (dit kan je niet uit de hand zo slijpen)hoef je ook niet voor te boren want die hebben zo'n scherpe ziel en snijden heel erg licht maar na dat je ze weer zelf heb geslepen ben je die punt kwijt en is het weer een gewone boor. Er zijn slijpmachines voor het slijpen van zo'n splitpoint maar die zijn erg duur. Bij het boren moet je natuurlijk ook rekening houden met je draaisnelheid, voor die boor van 23 mm zit ik op 350 toeren en moet je ook wel wat smeren met bv boorolie of snijolie, en niet te snel voeden je moet de boor de tijd geven dat hij kan snijden en als je zo diep moet regelmatig de boor uit je werkstuk halen spanen verwijderen en weer smeren, en dan heb je nog het probleem van de materiaal soorten niet elke boor is geschikt voor alle materialen voor Brons bv moet het snijvlak negatief zijn voor messing positief zachte materialen meestal negatief. Ik hoop dat mijn uitleg duidelijk is anders hoor ik het wel.

    Ed
     
  12. kees.vanderheijden

    kees.vanderheijden

    Lid geworden:
    26 sep 2014
    Berichten:
    91
    Locatie:
    nearby Zierikzee
    ZO! weer wat geleerd, bedankt hoor, er zit wel een complete studie achter de metaalboren, het is niet zomaar ff een gaatje boren. leuk om te weten.
    als ik groter moet dan 13mm moet ik al gaan klooien met binnenbeitels enzo ;-)

    mvg Kees.
     
  13. americanspinningwheels

    americanspinningwheels

    Lid geworden:
    26 okt 2013
    Berichten:
    383
    Locatie:
    Vledder
    Ed, bedankt,
    Wat betreft de voeding, mij is altijd verteld dat de boor wel te vreten moet hebben, ik zet dus altijd met net genoeg druk aan dat de spaan er net iets verkleurd uitkomt.
    Of is dat eigenlijk al haast te gek?


    Remco
     
  14. Ed van den Berg

    Ed van den Berg

    Lid geworden:
    22 okt 2015
    Berichten:
    85
    Locatie:
    Alkmaar
    image.jpeg image.jpeg
    Dirk
    Ik heb voor dit gat een boorbeitel met de punt voor gebruikt. Bij deze beitel zit er een stukje hardmetaal op en het snijvlak is hol zodat hij erg goed snijdt. Zie foto.

    Ed
     
  15. Ed van den Berg

    Ed van den Berg

    Lid geworden:
    22 okt 2015
    Berichten:
    85
    Locatie:
    Alkmaar
    Remco
    Afhankelijk van de capaciteit van je draaibank moet je net genoeg druk houden zodat de boor lekker snijdt. De spaan hoeft echt niet te verkleuren als je dat doet bij bv. RVS is de kans groot dat je boor verbrand en daar het RVS knijter hard wordt dus gewoon lekker rustig boren niet te snel en niet te langzaam. Hij hoeft niet te vreten, eten is ook goed en je houdt je spullen heel.

    Ed
     
  16. americanspinningwheels

    americanspinningwheels

    Lid geworden:
    26 okt 2013
    Berichten:
    383
    Locatie:
    Vledder
    Vanavond toch eens zo geprobeerd, ik weet het niet win je er nu wel zoveel tijd mee?
    Nieuwe boor 32 , Centerboortje moet toch, dus wisselen tussen boorkop en grote boor .
    Het gaat inderdaad, maar voor mijn gevoel wel een aardig stukje langzamer , en het kost zeker meer kracht op het handwiel.
    Voorboren met M8 , eerst centerboortje met schacht 8, dan is wisselen tussen centerboor en boor 8 maar 1 handeling op de snelspankop.
    Boor 8 met goed toeren gaat er in als koek.
    Grote boor kost dan ook veel minder kracht en gaat aanzienlijk vlotter.
    Heb er niet met de klok bijgestaan, maar voor het gevoel is met voorboren niet echt langzamer.
    Kleinere maten dan is het zonder voorboren wel sneller,
    capaciteit van de bank is het probleem niet, zit een 5 KW motor op, met een frequentieregelaar .
    Dus gewoon een slinger aan de knop om toerental bij te stellen.
    Gebruik eigenlijk alleen nog maar de handel voor enkel en dubbel werk,
     
  17. Ed van den Berg

    Ed van den Berg

    Lid geworden:
    22 okt 2015
    Berichten:
    85
    Locatie:
    Alkmaar
    Beste?

    Het gaat bij de hobby werkers niet om tijd en inderdaad gaat het sneller als je voorboord maar de kans dat het gaat happen en trillen is erg groot,hangt natuurlijk af van de soort materiaal ga maar voor boren in bv. Brons en dan met je boor 32 boren dan denk ik dat je toch problemen krijgt. Zonder voor boren gaat het langzamer maar rustig. In mijn geval moest ik 130 mm diep en daar heb ik geen boortje 8 voor,en ik boor gewoon nooit voor wat voor maat ook maar dat geld voor mij, ieder moet het doen zoals hij het goed vind. ik heb gisteren de zuiger gemaakt van aluminium 80 mm diep boren met 23 mm en uitdraaien naar de juiste maat.

    Ed
     
  18. Ed,

    foto's??? svp.
    Ik neem aan dat je die ook hol gemaakt hebt?
     
  19. Ed van den Berg

    Ed van den Berg

    Lid geworden:
    22 okt 2015
    Berichten:
    85
    Locatie:
    Alkmaar
    Peter
    Ja de cilinder is natuurlijk hol deze cilinder moet zo licht mogelijk zijn. Hij is 31.5 mm uitwendig en 30.5 inwendig dus een want van 0.5 mm en een bodum van 1 mm. De cilinder as van 4 mm heeft m4 draad in in de cilinder gelijmt.
    Verder ben ik van plan om van een glazen fles (zie foto) de hals en bodum er af te slijpen ik hoop dat dat lukt.

    Ed image.jpeg image.jpeg
     
  20. americanspinningwheels

    americanspinningwheels

    Lid geworden:
    26 okt 2013
    Berichten:
    383
    Locatie:
    Vledder
    Draad wol gedrenkt in benzine of spiritus om de fles binden , aansteken goed heet laten worden en dan in koud water dompelen.

    Remco
     

Deel Deze Pagina