Een leuk Stirling model

Discussie in 'Stoom techniek' gestart door Ed van den Berg, 19 nov 2015.

  1. Ed van den Berg

    Ed van den Berg

    Lid geworden:
    22 okt 2015
    Berichten:
    87
    Locatie:
    Alkmaar
    Bedankt Renco ga ik proberen lukt het niet slijp ik met een diamant schijfje in mijn dremel en de fles in de draaibank. Maar ik ga eerst even oefenen op een bierfles met een woldraad. Bedankt.

    Ed
     
    jacquesverburg26 vindt dit leuk.
  2. Kees de Mol

    Kees de Mol

    Lid geworden:
    20 aug 2007
    Berichten:
    748
    Locatie:
    Rijnsburg (ZH)
    Dat met die draad is niet erg precies en geeft vaak een lelijke breuk. Er bestaan glassnijders voor flessen. Eerst snijden en dan in koud water en heet water doen geeft een mooie breuk.
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 5 dec 2015
  3. Kees de Mol

    Kees de Mol

    Lid geworden:
    20 aug 2007
    Berichten:
    748
    Locatie:
    Rijnsburg (ZH)
    Zo'n snijder kun je natuurlijk zelf ook maken
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 5 dec 2015
  4. Ed van den Berg

    Ed van den Berg

    Lid geworden:
    22 okt 2015
    Berichten:
    87
    Locatie:
    Alkmaar
    Kees
    Bedankt voor het advies ik denk als ik een krat bierflessen er door heb dat het gerust lukt. Ik ga alles proberen.

    Ed
     
  5. Ed van den Berg

    Ed van den Berg

    Lid geworden:
    22 okt 2015
    Berichten:
    87
    Locatie:
    Alkmaar
    Heren er is weer wat klaar.
    Ik noem het maar de dop van de verdringer cilinder met het glijlager voor de zuiger stang en een vervanging voor de ring post 49 die volgens mij geen functie heeft. Mijn uitvoering zorgt voor extra koeling en de uitvoering heb ik ook anders gedaan omdat ik het demontabel wil houden als er iets met de zuiger is kan je er niet meer bij omdat de dop er in gelijmt is, ik doe er twee O ringen in en de cilinder is gelijmt in de koelbus en het geheel wordt dan aan de dop gebouwd en
    En daarna in post 23 zie samenstelling.


    image.jpeg image.jpeg image.jpeg

    Ed
     
  6. americanspinningwheels

    americanspinningwheels

    Lid geworden:
    26 okt 2013
    Berichten:
    383
    Locatie:
    Vledder
    Ed,
    Heb je mischien wat tips voor boorwerk als je wel meters moet maken?
    Ik heb het idee dat ik daar toch erg veel tijd laat liggen.
    Je hebt het voor je vak gedaan, dus wat tricks of the trade zijn heel erg welkom.

    Remco
     
  7. Ed van den Berg

    Ed van den Berg

    Lid geworden:
    22 okt 2015
    Berichten:
    87
    Locatie:
    Alkmaar
    Dirk

    Nog even over die ziel. Het hart van je werkstuk staat in principe stil dat is het grote probleem. Daarom moet je zorgen dat bij het wegslijten van de ziel hij positief blijft dat is doorgaans moeilijk om de meeste slijpstenen na veel gebruik ronde kanten hebben. Voor het weg slijpen van een boor ziel moeten deze kanten scherp zijn. Ik heb bij de HBM een slijpcom gekocht (14€) met diamant. (hbm-diamant-komslijpsteen-model-2)
    Als je daar je ziel mee weg slijpt kan je haast een splitpoint maken. Je kan er ook hartmetaal mee slijpen. Maar het belangrijkste is probeer de ziel niet te dun maar wel positief te maken.

    Ed
     
    Laatst bewerkt: 24 nov 2015
  8. Ed van den Berg

    Ed van den Berg

    Lid geworden:
    22 okt 2015
    Berichten:
    87
    Locatie:
    Alkmaar
    Remco

    Boren heeft nu eenmaal tijd nodig. Hij moet redelijk veel materiaal weg snijden in een keer, of je met een boor 8mm boord of 40 mm. Dan hangt een groot deel af wat moet je boren en van het materiaal wat je moet boren aluminium of RVS. Bij RVS moet je draaisnelheid minstens terug naar de helft van wat je normaal zou gebruiken.
    En dan de capaciteit van je machine. Als je echt tijd wil winnen moet je automatisch gaan boren dat gebeurt in de praktijk ook. Een boorhouder in je wisselhouder, goed in het center zetten en de voeding aan passen aan de capaciteit van je draaibank. Als je diep moet boren natuurlijk op tijd lossen zo dat de spanen er uit kunnen. Als je een ijlgang op je draaibank heb gaat dat nog sneller. Ik hoop dat je hier wat mee kan.

    Ed
     
  9. Dunsz

    Dunsz

    Lid geworden:
    26 nov 2014
    Berichten:
    1.189
    Locatie:
    leiderdorp
    Of misschien op zoek gaan naar dit boek ISBN 9789042525702 ?
    Staat alles in wat je maar wilt weten over draaien/boren/frezen/zagen van de verschillende metaalsoorten incl de
    snij snelheden................ik kocht hem gebruikt in goede staat voor 30 euri's incl. de verzending :kwijl:

    Dit is ook het basisboek/naslag voor de studenten op het LIS.

    P1011230.JPG
     
  10. Gea

    Gea

    Lid geworden:
    23 dec 2012
    Berichten:
    774
    Ed
    Op die manier ga ik inderdaad ook te werk voor grote boren, als ik mij niet vergis noemt men die bewerking "verjongen van een boor".
    B.v.b. wanneer de boor ooit gebroken was , en dus ingekort is .
    Normaal is de ziel van een boor is enkel smal aan de voorkant. Hoe verder naar achter , hoe dikker.

    Dirk
     
  11. Ed van den Berg

    Ed van den Berg

    Lid geworden:
    22 okt 2015
    Berichten:
    87
    Locatie:
    Alkmaar
    Ja Dirk dat heet inderdaad het verjongen van de ziel.

    Ed
     
  12. americanspinningwheels

    americanspinningwheels

    Lid geworden:
    26 okt 2013
    Berichten:
    383
    Locatie:
    Vledder
    Ed,
    Bedankt. Ga dus op zoek naar een MC3 houder voor de multifix.
    Een tandwiel aangedreven kolomboor met voeding staat ook nog wel op mijn verlanglijstje ,maar die dingen zijn nogal een beetje aan de prijs.

    Remco
     
  13. Ed van den Berg

    Ed van den Berg

    Lid geworden:
    22 okt 2015
    Berichten:
    87
    Locatie:
    Alkmaar
    Heren het is gelukt.
    Mijn glaasje is klaar, ik ben begonnen met mijn eigen idee dus voorzichtig in de draaibank spannen en met mijn dremel met daarin een diamant schijfje voorzichtig door slijpen de eerste keer ging het perfect maar toen hij los kwam rolde hij van mijn draaibank waar ik netjes een doekje op had liggen op de grond en daar kon hij niet tegen dus nog maar een keer proberen. Ik dacht lukt het niet dan maar met een touwtje. Maar dit ging prima ik had al dv. Reageerbuisjes door geslepen en dat ging ook goed. Maar bij problemen is alle hulp welkom.

    Ed

    . image.jpeg
     
    kees.vanderheijden vindt dit leuk.
  14. americanspinningwheels

    americanspinningwheels

    Lid geworden:
    26 okt 2013
    Berichten:
    383
    Locatie:
    Vledder
    Ziet er netjes uit, Dremeltje in een houder in de beitelhouder of los uit het handje ?
     
  15. Ed van den Berg

    Ed van den Berg

    Lid geworden:
    22 okt 2015
    Berichten:
    87
    Locatie:
    Alkmaar
    Remco.
    Nee los uit de hand want de dremel is te dik dan kom je niet tegen het glas aan. Omdat ik 60 mm lang moet zij en de diamant schijf is maar 25 mm. Maar je hand laten rusten op de beitelhouder dan gaat het prima. Draaibank op 80 toeren en dremel vol uit. En heel voorzichtig voeden en met een beetje water koelen.
    Ed
     
  16. Ed van den Berg

    Ed van den Berg

    Lid geworden:
    22 okt 2015
    Berichten:
    87
    Locatie:
    Alkmaar
    Zo weer een onderdeel.
    Deze is met de CNC freesbank gemaakt, hier voor moest ik eerst een tekening maken in autocad light dit is nodig omdat ik een nul punt en de maten nodig heb.
    Ik werk met Mach3 dat heb ik ook op de huis computer staan en daar maak ik dan het programma op en met een stick naar de CNC. Ik wou er een filmpje bij zetten maar dat gaat niet, heeft niet de juiste existentie, (als je extensie hier kan veranderen hoor ik dat graag) ik heb het gemaakt met mijn telefoon. Dus dan maar alleen de foto's. image.jpeg Voor mij is het werken met de CNC erg leuk en met heel veel mogelijkheden en een aanvulling op mijn hobby. image.jpeg image.jpeg image.jpeg

    Ed
     
  17. John33

    John33

    Lid geworden:
    13 sep 2005
    Berichten:
    1.205
    Locatie:
    Geldrop
    Om een video film te plaatsen zal he eerst je fimpje moeten uploaden naar YouTube.
    Vanaf daar kun je de URL hier neerzetten en kunnen wij het filmpje zien.
     
  18. Ed van den Berg

    Ed van den Berg

    Lid geworden:
    22 okt 2015
    Berichten:
    87
    Locatie:
    Alkmaar
    Bedankt John dat ga ik proberen.
    Ed
     
  19. Ed van den Berg

    Ed van den Berg

    Lid geworden:
    22 okt 2015
    Berichten:
    87
    Locatie:
    Alkmaar
    Hier is toch nog het filmpje het is gelukt.
     
  20. Mooi Ed,

    ik ben er langer mee bezig geweest ;) o_O
     

Deel Deze Pagina