een leuk zwevertje voor een speed 600 motor

Hoi Dimitri,

Weet niet wat je zoekt, maar dit is de romp van de Graupner Elektro Uhu/ Junior 2100/ Chip.

Ik heb de tekeningen van de Chipvleugel (kapotgeknipt door de vorige eigenaar) maar die zijn te plakken en van de Elektro Uhu.

Het is heel makkelijk om er zelf wat van te maken, leef je maar uit. Het profiel is een E 193.

Als je meer info wilt dan vraag je maar....

Groet, JH

Hoi JH,

Die tekening zou ik graag ff willen zien/overnemen /copieeren het lijkt mij leuk weer eens te vliegen, Ik heb vroeger een paar zwevers gehad (filou en nog een waar ik de naam niet meer van weet)
Ehh en profiel 193 zecht mij jammer genoeg nog niets, maar ik leer snel:p
dus graag wat info daar over

Bedankt Dimitri

Hoi Dimitri,

Weet niet wat je zoekt, maar dit is de romp van de Graupner Elektro Uhu/ Junior 2100/ Chip.

Ik heb de tekeningen van de Chipvleugel (kapotgeknipt door de vorige eigenaar) maar die zijn te plakken en van de Elektro Uhu.

Het is heel makkelijk om er zelf wat van te maken, leef je maar uit. Het profiel is een E 193.

Als je meer info wilt dan vraag je maar....

Groet, JH

Dimitri,

Weet ook niet wat je zoekt. Een eenvoudige beginners electro-zwever, zoals deze: spanwijdte 1700 mm.

GR-4207.jpg

Of wat meer voor thermiekzweven, zoals deze: De Junior, met een spanwijdte van 2100 mm.

GrpElecJr.jpg

Of de Chip, met een spanwijdte van 1500 of 1600 mm en met rolroeren. Deze is een echte "hotliner". De foto daarvan heb je zelf al overgenomen.

Eppler 193 is een eenvoudig allround profiel met een vlakke onderkant, dus makkelijk te bouwen.

Hoop dat je hiermee wat verder komt.

Groet, JH

Ehh ik zoek de tekening van vleugels voor een romp die ik pas gevonden heb en dat blijkt een graupner chip / junior / uhu romp te zijn dus zoek ik tekeningen van de vleugeks en het roer van die modellen

(deze romp had vleugels met een knik er in dus zo als de chip hier onde alleen zonder rolroeren dat weet ik zekerr , ze waren alleen zo slecht dat ik ze niet mee genomen heb (waar ik nu van baal ) ik heb dus de romp en de motor en prop en een na te reconstrueren hoogteroer (achterste vleugeltje)en de cockpit afdichting)

Hehe dus de tekening van de vleugels van de chip
of iets dat hij de lucht in kan:)
Afb120.jpg

Afb125.jpg

Dimitri

Laatst bewerkt door een moderator:
Als de oorspronkelijke vleugels van balsa/styropor waren dan was/is het een junior sport. Die had je met en zonder rolroeren. Ik had de laatste, vloog best goed. Erg lichte vleugels gezien de constructie. Volgens mij kun je dit vliegen maken met bijna iedere zelfbedachte vleugel met een soortement van Clark Y profiel. Even een profieltje met de betreffende koorde ergens vandaan toveren (geef even de maat op in mm) en je maakt gewoon een rechthoekige vleugel met 2 x 7 graden v-stelling en een span van om en nabij de 2 meter (kun je mooi standaard latjes gebruiken).

de omei is eindelijk vliegklaar met brushless setup nu.
zwaartepunt komt net goed zonder lood :yes: :music:
vannamiddag ga ik hem normaal eens gaan proberen.
Naar mijn vermoeden zal hij als een raket omhoog gaan als ik de trekkracht vergelijk met die van de brushed motor.
nu weegt hij nog 1040gr. Dus een vermindering van 240 gr, dat zal de zweefeigenschappen hopelijk behoorlijk verbeteren en hem veel thermiekgevoeliger maken.

Als je hem 'thermiekgevoelig' wil maken helpt het ook om het zwaartepunt wat achterlijk te leggen. Je zal hiermee wat moeten experimenteren. Als je zwaartepunt naar achteren schuift vermindert de stabiliteit om de dwarsas (neusstand), maar je vliegtuig gaat wel beter aangeven als er thermiek zit. Er zit natuurlijk een achtergrens aan waar je het zwaartepunt kunt plaatsen. Ga zo achterlijk mogelijk wat voor jou nog prettig vliegt.

Ik ben net terug. hij vliegt uitstekend. perfect zoals ik wil, bijna recht omhoog dus kracht genoeg om mooi te vliegen. rol's en loops zijn geen probleem meer al mogen de rolroeruitslagen toch nog iets meer.
ook mis ik wel een richtingsroer om fijn te kunnen vliegen maar dat valt wel nog mee.
Het zwaartepunt licht redelijk naar achteren en je ziet ook dat hij daardoor redelijk nerveus vliegt en op alles reageert.
Vandaag was er dus geen thermiek maar je zag gewoon aan het toestel wanneer ik boven een slootje vloog.
Tijdens de vlucht is 1 van de rolroeraansuitingen losgekomen. dan maar verder gevlogen op 1 rolroer, geland, het euvel verholpen en weer verder gedaan.
Hij is dus ook perfect te vliegen op 1 rolroer al vliegt hij dan natuurlijk wat minder mooi.

besluit, ik ben ztevreden met de vlieger en de setup die er nu in zit.
Nu hopen dat het snel mooier weer word dat ik er tenvolle kan van profiteren.

een vraagje kun je zelf ook een kunsof romp maken en hoe ?? groeten kevin

Back