een lood accu in de dolly

hallo allemaal ik ben begonnen met de bouw van mijn dolly.
ik heb een aantal vragen.
ten eerrste ik heb er een lood accu bij gekocht om langer te kunnen varen maar die is te groot voor de originele uitsparing kan ik nu het voorste stukje in de neus uit de motor plaat zagen ??
dan de waterlijn hoe teken ik die erop want in de bouw beschrijving staan de afmetingen maar die zijn voor en achter verschillend
dit was het voor nu ik hoor graag jullie reacties

Hallo,

ik heb nooit begrepen waar Robbe een loodaccu kan vinden, die in de uitsparing van de Dolly kan (en eenwat capaciteit heeft)

dit is hoe mijn Dolly eruit ziet van binnen :

dolly%20batt.JPG

ik heb het voorste brugje weg gedaan, want ik vaar met een 7 cel batterijpack - en dat zijn er volgens de handleiding 2 te veel- op een speed 400 7.2V

Dit weghalen lukt echt wel... MAAR MAAR let op dat er niet teveel gewicht vooraan komt. Ik heb er wat last van en hierdoor een wat lood achterin moeten steken op de boot 'waterpas' te krijgen.

Momenteel met de huidige NiCd/Mh technologie heb je al veel vaartijd voor weinig gewicht. Misschien was het toen men de Dolly ontworp nog niet zo. Voor een 20tal euro heb je toch een 2500-3000 NiMh pack van een 5 tal cellen - veel kleiner en lichter dan een lood accu.

De waterlijn, wel ik heb het wat afgerond en ik denk dat ik ze over de ganse lijn hetzelfde getekend, kan me dat niet echt meer herinneren.

Patrick

ik heb me dit laten vertellen dat je hier langer mee kan varen dan met een accu pack maar ik denk dat ik ook het brugje aan de voorkant weg haal

Taco,

de hoeveelheid (m)Ah van een accu is bepalend voor de vaarduur, niet de soort accu (Lood, NiCd, NiMH, Lion, LiPo)
Wel kunnen sommige soorten accu's in bepaalde tijd minder stroom leveren dan ander (bv. Lood kan per tijdseenheid minder stroom leveren dan de rest).
Kijk dus bij de aanschaf naar de capaciteit (in mAh) , de afmetingen EN het gewicht.
Waarschijnlijk zal deze combinatie redelijk gunstig uitvallen in het voordeel van NiMH accu's.
En die kun je zo groot maken als je zelf wilt, door cellen in serie en/of parallel te zetten.

Wim

ik denk dat ik gewoon een accu pack van 2500 a 3000 mAh ga kopen dan denk ik dat ik wel een poosje kan varen op een accu.

wat de waterlijn betreft die heb ik afgerond op 40 mm vanaf de kiel.

en dan nog een vraag, ik zou graag foto's willen van mensen die ook een dolly hebben maakt niet uit welke uitvoering.
het is om iedeen op te doen en om te kijken hoe het het mooiste is om bepaalde dingen te doen.

Ik gebruik in mijn dolly gewoon een 7,2 volt Ni-Mh van 2400mAh, daar heb ik er wel een paar van dus als ik alles heb opgeladen kan ik varen tot ik er bij neer val.
De Dolly is natuurlijk niet zo'n groot bootje dus je wilt hem niet te zwaar maken door er een grote loodaccu in te leggen.

Hang er wel een messing 3- of 4-bladschroefje onder ipv het standaard plastic schroefje. Je zal zien dat de prestaties er op vooruit gaan.

Veel plezier met je Dolly.

hoe hebben julli het dek er trouwens in gelijmd en is bij jullie de romp ook iets groter dan het dek??? dit is bij mij namelijk wel het geval

de hele boot (buiten de schroefas) is met secondenlijm gedaan.

na het vastzetten van de motorsteun bleek dat de secondenlijm de rode romp iets oploste ... niet erg maar - goed genoeg om een perfecte lijmverbinding te geven.

dus heb ik het dek er ook mee vastgezet, en achteraf nog secondenlijm laten lopen in de kleine spleet tussen dek en romp.

het paste redelijk goed, maar toch papiertape gebruikt om de zaak vast te houden, vooral vooraan had ik een kleine opening aan de boeg.

achteraf heb ik toch de romp (wat boven het dek kwam) zeer voorzichtig weggeschuurd. er was een klein deeltje dat uitstak.

Patrick

Hi Taco,

Ik heb het merendeel met secondelijm gefixeerd, en daarna met abs/polystyrol lijn afgelijmt. Het dek paste inderdaad niet echt goed, wat er na het uitharden van de lijm in resulteerde dat het dek naar de binnenkant naar beneden liep, heb dat weer opgelost door er 2 vierkante balkjes er onder te hebben gelijmd. die gelijk op een plaats gelijmd dat ik de bovenbouw er doorheen vast kan schroeven.
Ik heb trouwens die hele binnenplaat eruit gelaten, en vaar met 3 x 7,2 volt accu packs. 1 stick pack in de lengte voor de motor en 2 saddle packs, op elkaar, aan weerzijden van de schroefas,
Succes
Groet,
Andre

Nee dat valt wel mee, ze vaart niet op 21.6 volt 8O

Als motortje ligt er een speed 400, daarachter een pile vertraging 1:3 met 4 blad rivabo schroef 35 mm. Snelheid is best mooi, niet overdreven snel of zo. De kracht nog niet gemeten, maar dat zit wel goed

Heb ook nog even met een 540 geprobeerd, direct op de as, dat ging wel als een speer

Groet,
Andre

Back