hallo ja het is knudde met dat water lek en niet weten van waar het komt nu heb ik de boot in twee verdeeld (dus twee waterdichte stukken) de buisjes die boven en de onderste delen verbinden heb ik nu water dicht gemaakt zodat er tenminste onderscheid kan gemaakt worden waar het lek zich bevind ik kan dan nu ook blazen om te kijken waar het lek zich bevind vroeger kon dat niet omdat dan de lucht door de buisje ontsnapte naar de andere romp hopelijk is straks alles OK en kan er weer proef mee gevaren worden ik heb nu ook net zoals manfred gedaan heeft de antenne een stukje laten uit steken gr raf
hallo hier het filmpje zoals beloofd met de werking van het roer dit is dus heel klein want het stangetje is maar 0.5 mm groetjes raf
Dat is heel klein Raf. Zorg je wel dat er geen water de koperdraad in kan kruipen? Dopen in lijm of warm maken en de isolatie op/in zichzelf plat drukken?
ik heb bovenop een druppeltje endfest er laten inlopen de plastiek eerst terug geschoven dan eens tukje van de koperdraad afgeknipt de plastiek terug op zijn normale lengte laten komen en dan met een naald gevuld met endfest ik denk dat het goed genoeg geseald is want echt duiken doen ze toch niet groeten raf
Raf, je kent Murphy toch? Alles dat schade zou kunnen gaan opleveren als het nat zou kunnen worden, wordt nat!
ja daar heb je wel gelijk in dus ik hou mijn hart vast bij de eerste proef in open water nog wel denken aan een accu voor het zendertje want de andere is op 220 volt omgebouwd en das nie handig aan het water gr raf
zo de marder is nu ook klaar nog eventjes de lijm laten drogen en dan kan er terug een laagje verf overheen en is hij klaar voor opgeborgen te worden dan kan ik verder aan de hai of de neger kijken welk printje ik nog heb liggen en dat nog werkt want ik heb er reeds een paar in de vernieling geholpen gr raf
hammo marc ik heb er juist 4 besteld omdat ik nog een paar projectjes heb met die kleine ontvangertjes ook voor een vriend wil ik nog iets maken want die heeft het zelf geprobeerd en das mislukt hier de marder na de herstelling het plakkertje moet nog eventjes blijven zitten tot de verf droog is dan komt er een nieuwe foto de torpedo is zelfs dichter tegen de marder op komen te zitten wat mooier staat gr raf
zo de neger werkt ook en is klaar om morgen op gewicht gebracht te worden kop er op en een ballon er over heen (water balonnetje past juist) dan kan de neger op waterlijn gebracht worden en dan is de hai aan de beurt en daar komt weer zo een stuur mechaniekje in te zitten weer een heel gepruts om het weer dicht te krijgen maar bij de kaiten gelukt moet het bij de hai ook lukken en foto's volgen morgen wel weer gr raf
hallo harm ja deze voorziet ons in de winter goe van warmte zolang we der maar stokjes insteken gr raf
hallo heb ik toch me besturing terug gevonden van dat printje dat het niet deed straks verder met de neger en dan de hai gaan afwerken en dan zijn deze bootjes ook weer klaar om opgeborgen te worden in hun koffertje kunnen ze mee naar de subsail wel demo maar niet varen want ik wil ze niet kwijt ze moeten nog voor een andere zaak dienen in oktober straks foto's van de afgewerkte boten gr raf
nu aan de hai bezig en het vordert goed heel de bekabeling zit er reeds in en morgen de accu en reed contact in bouwen het printje zit er ook reeds in en de stop voor het van achter af te sluiten gedeelte is ook reeds gegoten en kan morgen gemonteerd worden deze boot is makkelijker omdat nu de ervaring begint te spelen met dat kleine spul en dan ga ik weer aan de slag met een U16 printje van graupner ik heb nog een mooi rompje liggen (plastiek bouw)en dat zou wel eens heel goed kunnen passen in dat rompje gr raf
en nu zit ik dus met een probleem er zijn twee hai boten de laatste is een Hase en die trekt dus het meeste op wat ik nu aan het bouwen ben alleen de toren is een beetje anders dus er gaat wat meer plamuur aan te pas komen en dan terug een boot maken om de Hai te maken GRRRRRRRRRRRRRRRRR dan zit ik dus met 5 boten maar ach het is wel plezant want ik wil de bibber,hecht,zeehond,molch,delphin ,seetheufel en schwertwal gaan maken het is plezant om met de kleine printjes die ik heb toch deze bootjes te kunnen maken gaat een mooie vloot worden en ze gaan toch niet veel plaats in pakken als ze in hun doosjes zitten opgeborgen gr raf
hallo de kaiten heeft gevaren en er is dus een probleem hij heeft een lek en das knudde ook het aan en uit schakelen van de accu is een probleem want het read contact blijft soms plakken nu heb ik denk ik een oplossing gevonden die niet makkelijk te maken is maar wel effectief de kop van de torpedo daar achter zit de schakelaar die kop heb ik er nu terug afgehaald en voorzien van twee 2 mm stekkertjes M/V deze passen in een contra stekker die IN de buis van de boot gelijmd zit de ene pool gaat naar de accu de andere naar het printje als ik nu wil varen hoef ik alleen maar de kop op de torpedo te zetten (je ziet dus inderdaad een naadje)en de boot kan varen door nu de laad kabel in plaats van de kop aan te sluiten kan ik de accu laden geen gedoe meer met magneetjes en dergelijke voor op de tentoonstelling maak ik dan gewoon reserve koppen die maar van 1 stekker voorzien zijn zodat de boot wel optis mooi is maar niet aan staat foto volgt straks gr raf
hallo hans de kaiten zijn japanse een mans zelf moord boten de duitse boten hadden een torpedo onder de eigenlijke boot hangen terwijl de boot bij de japanners de eigenlijke torpedo zelf is tja ze hadden er dan ook het volk voor om er wat kwistig mee om te gaan hier wat uitleg er over Er werden vier modellen ontworpen van het type 1, 2, 3 en 4 op basis van het succesvolle onbemande torpedotype 93 (24-inch zuurstof/kerosine aangedreven). Type 10 was gebaseerd op torpedotype 92 (21-inch elektrisch aangedreven). De types 2, 4 en 10 zijn enkel in kleine aantallen geproduceerd en nooit als torpedo gebruikt. Of type 3 ooit is gebouwd is onduidelijk. Alle zelfmoordtorpedo's hadden een kaliber van 610-mm. Ze waren voorzien van een kleine periscoop. Alleen type 1, met een één persoons bemanning en een 1550 kg zware torpedo, werd in militaire operaties gebruikt. Er werden bijna 400 stuks gebouwd en er werden meer dan 100 zelfmoordoperaties ondernomen. Het duidelijke voordeel van het zelfmoordwapen was de aanwezigheid van een bemanning die de onderzeese aanval kon sturen. Sommige historici betwijfelen echter of de Kaiten wel zo doeltreffend is geweest. De enige registraties van de Amerikaanse marine van door middel van een kaiten-aanval tot zinken gebrachte schepen zijn die van de olietanker USS Mississinewa (AO-59) op 20 november 1944 en de escorte-torpedojager USS Underhill (DE-682) op 24 juli 1945. Type 2 werd bestemd voor een tweepersoonsbemanning en wordt daarom dikwijls verward met de mini-onderzeeër van het type A, die gebruikt werden voor de aanvallen tegen Pearl Harbor en de haven van Sydney. De mini-onderzeeboot was bewapend met twee torpedo's in aparte lanceerbuizen en was in staat om naar het het moederschip terug te keren nadat de torpedo’s waren gelanceerd. De Kaitens konden dat niet en waren ook minder sterk gebouwd. groetjes raf
hallo vandaag met de kaiten in het aqquarium gevaren (voor zover mogelij)en door de verbouwing is hij iets zwaarder geworden dan vooropgesteld nu zinkt hij achter aan en er zal dus styro bij gestoken moeten worden want lood er uit halen das onmogelijk door de slanke romp maar er is nog plaats voor een heeeeeeel klein beetje styro dan nog een gaatje dicht maken in het natte gedeelte en dan zou hij juist goed moeten liggen het vaart wel lekker snel voor zulk een kleintje gr raf