Een Metal Gear servo als zeilservo, KENDA??

• Topicstarter Topicstarter RogierK
  • Startdatum Startdatum
R

RogierK

Guest
Even een vraagje, ik weet dat Hitec een speciale servo heeft (de HS-715BB SAIL ARM) voor zeilboten. Deze is uitgevoerd met Nylon tandwielen. Nou heb ik een servo op het oog de HS-705MG, dus met metalen tandwielen. Maar kan dat?? Ik heb wel eens gehoord dat de piek krachten die de tandwielen staan, tijdens gijpen, te groot zijn voor de metalen tandwielen. Met andere worden KRAK en stuk. De servo's zijn verder vrijwel gelijk, zie
Hitec Servo's voor meer info omtrent deze servo's.

Dus de vraag, kan je een MG servo gebruiken voor de zeilen???

Groet,
Rogier

@Rogier: vele RC-fabrikanten adverteren met STALEN TANDWIELEN voor hun power-servo's. Dus dan lijkt het me dat deze beter bestand zijn tegen klappen dan kunststof tandwielen. Lijkt me niet meer dan logisch.
Zeiltechnisch: een schootservo zou inderdaad een klap kunnen krijgen als je gijpt, maar ik denk dat de klappen die bijv de stuurinrichting van een off-road modelauto krijgt, een aantal malen groter zijn.
Kortom: als de kracht van deze servo groot genoeg is, is het alleen maar gunstig als je stalen tandwielen hebt.

hmmmm, zo dacht ik er ook over maar waarom maakt Hitec dan een speciale sail servo??? Hij is wel 30 gram lichter maar zou dat het alleen zijn?? De 705MG en de 715Sail hebben beide Top BB maar de 715Sail is net even wat sneller. Kracht is hetzelfde. Vraag me af of je het verschil merkt met het zeilen.

is het niet dat de bb een trommel heeft en 3,5 rondje draait?
ik heb ook een hitec. 725bb volgens mij met trommel. maar ik heb me er niet zo in verdiept.

Je hebt dus een Winch (lier) met trommel maar ook een sailservo welke een arm gebruikt. Voordeel van de servo boven de winch is dat het sneller is. Met een winch hoor je bij een onderton, wheeeeeeeeeeeeeeee.....eeeee en dan pas is het zeil dicht. De servo is gewoon wham en dicht. Denk dat ik de MG gewoon gebruik. Mocht ik nou hinder ondervinden gaat er gewoon een nylon tandwiel setje in.

Groet,
Rogier

Houd er rekening mee, dat de HS 705MG uitslagen heeft van 2 x 45 graden en dat de HS715BB 2 x 90 graden kent. Dit zelfde verschil bestaat er ook tussen de HS805BB en de HS815BB.

Hmm, daar zeg je wat, dat wist ik niet. Maar we verzinnen daar wel wat op. Misschien iets langere arm of nylon tandwielen. Dan klopt het ook. Anders gaan we toch over op de winch. Even kijken of ik de 705 kan gebruiken anders dus de winch.

Back