Een motor kiezen met behulp van een prop selector

• Topicstarter Topicstarter leo van den haak
  • Startdatum Startdatum
leo van den haak zei:
Nu jullie het toch over pioniers hebben , voor mij was Charles Lindbergh de grootste .
Hij heeft b.v. de piloten van de P- 38 Lightning zo goed leren vliegen met het toestel , dat de range bijna verdrievoudigd werd , iets waar de jappen totaal geen antwoord op hadden.

Juist en dat werd Yamamoto fataal.

Groet Ger Kovacs.

Het mooie van mijn idee om een motor keuze te maken met behulp van een prop selector is dat je ook eventueel de vertraging kan verwerken in je selectie .
Als je de site Energiestromen en conversies http://www.fontys.nl/elektro/medewerkers/tcramer/Enc/sheetsh1/slide1.html leest , dan word op slide 5 je al duidelijk gemaak dat , motor en werktuig niet altijd geschikt zijn voor een direkte koppelling .
Als je nu toch van plan bent om een paar tandwielen te gebruiken is er een bijkomend voordeel , je kan het vermogen zo goed mogelijk benutten , de motor heeft geen speciaal koppel nodig om een bepaalde propellor rond te krijgen .
Het hoofddoel van de motor kan blijven , het ontwikkelen van het nodige vermogen .

Het vliegen bij hoge efficientie met verbrandings- motoren heeft een enorm belangrijk voordeel , daar de motor belasting minder wordt , is er ook minder verbranding nodig . Er is minder geluid en de emissie is belangrijk kleiner .
Ik vlieg al jaren met dit concept [ 10000 rpm max en hoge efficientie te samen met een goede uitlaat en een goede motor ophanging ] beneden de 74 DB op 7meter met al mijn motor modellen .
Mijn eerste motor kist kwam niet boven de 68 DB , deze vloog met een webra T4-40 [ een 4 takt met roterende kleppen ] , een uitmuntend advies uit bloemendaal .
Een belangrijk voordeel is dat er ook minder prop-geluid is , zo zijn er allerlei dingen die mij aan efficientie doen denken .

Met dit advies ben ik het van harte eens Leo. Bij ons op de club werken we al vele jaren op deze manier. De reden is simpel we moeten erg opletten met de "herrie" die we maken. Sommige mensen denken echter dat je veel toeren nodig hebt om snel te vliegen. Het is dan vaak niet eenvoudig om die mensen uit te leggen dat herrie vaak snelheid suggereerd. Die snelheid kan in de praktijk heel erg tegen vallen.
Een webra 6,5cc speed met een 10x5 of 10x6 prop erop draaide 13000 tot 15000omw/min. De uitlaat was een simpele 1 kamer demper die niet zo heel erg effectief was. Een hoop herrie en best wel een snel vliegtuig. Dat zelfde vliegtuig met een goede uitlaat en een 11x7 prop blijkt uiteindelijk sneller te vliegen terwijl de motor maar net aan de 11000omw/min komt. De herrie was echter enorm terug gebracht.

Ernst , je hebt het helemaal bij het rechte eind kijk maar : [ LAAT HET JE WEER OP DIE PROPSELECTOR ZIEN ]
Air speed 93km/uur
rpm 10000
number of blades 2
Blade pitch 7
prop diameter 11
thrust 0.866 kg
power output 0.297 pk
power absorbed 0.38 pk
EFFICIENTIE 77.5 %
Dat is zeer efficient vliegen met een speedkist
met een webra speed 61 [1.94 pk bij 15500 rpm als ik door klik als max vermogen ]
Het is van wezenlijk belang voor iedere vliegclub dat er mensen zijn die dergelijke dimensie analyse kunnen maken .
Ik hoop iedereen daar bij te kunnen helpen met dit draadtje .

Ernst , foutje , dan ligt het maximale vermogen iets anders ongeveer 1.4 pk bij 14000 rpm
Een speed 40 rc/abc , maar het blijft zeer efficient vliegen .
In statische situatie word dit vermogen niet gehaald , de statischeprestatie is 1.4 pk 12500 rpm , dat is de reden dat ik bij de motor selectie nooit verder ga als 75 % efficientie bij 10000 rpm .[met deze prop]
De fabrikanten geven vrijwel altijd de statische prestatie op.

Nu kom ik bij het meest verrassende onderdeel van dit draadje , er zijn enorme prestatie verbeteringen te berijken door een efficiente prop te gebruiken , als voorbeeld neem ik weer de speed kist die ernst noemde .

De statische prestatische waren : van webra speed 40 rc abc
prop 11 x 7
rpm 12500
max vermogen 1.4 pk
thrust 3.1 kg

Dynamische wilde ik zo gaan vliegen :
airspeed 92 km/uur
rpm 10000
prop 11x7
thrust 910 gram
output 0.30 pk
absorbed 0.40 pk
efficiency 75%
als ik de selector door klikte naar 14000 rpm kreeg ik met deze prop een max vermogen 1.4pk bij 14000 toeren , echter dit is de selectie norm om een motor te selecteren , dus niet het echte haalbare dynamische vermogen , dit ligt namelijk heel anders .

De echte prestatie,s van deze motor in dynamische situatie kan er wel eens zo uit zien :
Air speed 133 km/uur
rpm 15000
pitch 7
diameter 11
thrust 2.2 kg
output 1 .07 pk
absorbed 1 .38 pk
efficientie 77.4 %
Er is nog thrust om te versnellen , en te stijgen voor zo,n speed kist ,
en het is nog aan nemelijk dat dit zo is .
De required thrust bedraagt ongeveer 0.9 kilo er is 1.3kg over voor versnellen [aanname via drag calculatie ]
de requiered power ongeveer 0.45 pk er is nog 0.6 pk over voor versnelling.
Bij 155 km per uur is de requiered thrust ongeveer net zo groot als de prop thrust. [aanname via drag calculatie ]
Dan blijft de prop efficient te noemen :
output 0.8 pk absorbed power 1.1 pk eff 75 % bij 15000 rpm
Efficientie verlogent zich nooit !!!!

Er zijn wel praktische problemen bij het efficient maken van de totale motor /prop/tandwiel combinatie , bij electro motoren gaat dat vooral over de regelaar , de timing moet veranderd kunnen worden om tot een belangrijk hoger toerental te komen bij een lager koppel , niet iedere regelaar is daarop te programmeren .
Bij brandstof motoren kan de mogelijke propmaat een belemmering zijn om efficient te werken vooral bij meer motorige schaal modellen , een drie blade prop kan dan de oplossing zijn .
De propselector biedt ook de mogelijkheid om schaalsnelheid te benaderen vaak in combinatie met een vertraging , als je de data hebt over weight/thrust ratio en over het snelheidsbereik van het orgineel.
Dat startthrust iets anders is als statische thrust ook dat laat de selector zien ;voorbeeld
start thrust airspeed 0km/uur
rpm 5600
pitch 4.7
diameter 11
thrust 1.1 pounds
absorbed power 0.06 hp

de statische cijfers ; voor een 11 x 4.7
rpm 5000
pk 0.06 hp
thrust 1.1 pounds
Als een kist van zijn remmen afgaat verandert de energie huishouding , en niet zo weinig ook .

Het is een moeilijke start met een prop die dreigt te over trekken ,ook dit geeft de prop selector aan,
Voorbeeld
Airspeed 1 km/uur
rpm het hele toeren gebeid van de motor
pitch 7
diameter 11
thrust is paars gekleurt
prop is probably stalled , misschien toch maar een 12 x 6 gebruiken ?
Zo kunnen alle props bekeken worden op stall eigenschappen .
Ook kan bekeken worden wanneer een prop gaat
wind mailen.

Voor grote modellen is het raadzaam om de start-prestaties in het oog te houden , de norm daarbij is de lengte van de runway r [m]=0.25 Vstall^2 , voor een boeing 747 r = 0.25 x 82m/sec x82m/sec =1681 m , voor een kist met een vleugel belasting van 100 gram /dm^2 stall- snelheid ongeveer 12.5 m/sec , r =0.25 x 12.5 x12.5 =39 m , heb je meer runway nodig als die 39 m is de startthrust onvoldoende . Voor een kist met 50gr/dm^2 20 meter runway .
Met schaal modellen kan je zo een realistische start berekenen.
De prop selector geeft ook zicht op de start prestatie , startthrust/weight ratio minimaal 0.5 , wil je de runway norm halen .

nog steeds zien we geen link naar deze prop selector leo :wink:

wij willen er ook eens mee experimenteren :D

Denk dat je die Zelf moet zoeken Gerard
HIj probeert er steeds onderuit te komme,
Ik snap der geen bal van ( Van dit hele
draadje ).

M.v.g.

Andry Sappe´

Kollega's,

Door middel van het programma "prop selektor" kan men de voornaamste gegevens berekenen van een prop (oa: statische trust en opgenomen vermogen in functie van de pop diameter, pitch, toerental en efficientie....)

Ik heb het internet eens afgezocht bij de prop konstrukteurs naar de door hun opgestelde grafieken en/of datasheets , maar ik heb niets gevonden........

Maken de prop konstrukteurs geen eigen grafieken meer van hun props?
Ik heb een vermoeden dat de grafieken opgesteld door de konstrukteurs wel juister gaan zijn dan de berekeningen via de "prop selektor"....

steffe

Toch is de prop selector goed te gebruiken om een inzicht te krijgen in de prestatie,s van de meeste gangbare prop,s .
Ik kan dit zeggen omdat ik de cijfers al talloze malen heb gecontroleerd met de meest praktische methodes , ik ga echt niet alleen uit van dergelijke computer programma,s , stopwatch toeren teller wegschaal [unster] multimeter enz liggen bij mij altijd klaar .
De vliegkunst beweegt zich voort langs de lijnen van een groot aantal natuurkundige wetten en normen , de praktische gevolgen daarvan probeer ik zichtbaar te maken voor de modelvlieger .
Gegevens zijn inderdaad bijna niet te vinden bij de producenten van diverse props , master airscew geeft een eenvoudig en eerlijk technisch inzicht .
http://www.masterairscrew.com/techbull.asp.
verdere controle van de gevonden gegevens kan je doen met behulp van een goede modelvliegsimulator [ waar je de juiste data kan invoeren en het eigen zender programma werkt , dus met de juiste overdracht] , ontwerp programma,s van prop,s , drag estimators , ik ga niet over een nacht ijs.
Ik heb ook andere truc,s om enig inzicht in prop prestaties te beoordelen b.v. hang je model op aan zijn staart tegen een wand met een unster en een veer er tussen , zo ligt mogelijk geleiden , [ bij electro modellen ] kijk hoe de veer zich gedraagt in wissellende omstandigheden .
http://www.flyingsites.co.uk/howto/propchoice.htm
op deze site worden de ideale maten aangegeven .
Uiteraard kan men altijd ,, exstreme " gaan met de exstreme gevolgen .
Ook controleer ik de diameter met de tip speed methode .
Zie http://www.modelbouwforum.nl/phpBB2/viewtopic.php?t=21820&start=15

Hier is nog een fabrikant die meer inzicht geeft bij zijn producten
http://www.bollyprops.com/index.html
Bij menige props word beschreven waarvoor ze geschikt zijn .[b.v. 3D vliegen]
Ook word hier weer beschreven hoe je props het best kan vergelijken , met de load .
Het zelfde load karakter levert het zelfde RPM toerental op.
Ook hier geeft men regelrecht goede aanbevelingen .
Er word ook een goed online-book uitgegeven,
http://www.bolly.com.au/book/

Ik heb een evaluatie gemaakt van dit draadje en de berichten nog eens goed gelezen .
In het eerste bericht schreef ik :
Met behulp van een prop selector kan je een motor keuze maken.
De basis van de keuze bestaat uit 2 cijfers namelijk , de snelheid waarmee je wilt vliegen t.o.v. kruissnelheid en een kern gegeven de efficientie bij 10000 rpm wordt vastgesteld op 75% . {bij een 2-blade prop ] en die gekozen snelheid .

Dit blijft de basis van mijn verhaal en het werkt ook goed bij de meeste tweetakt motoren , echter we moeten nog een paar zaken bekijken.
Ten eerste bij grotere brandstof motoren licht het toerental vaak lager op +/- 8000 toeren , een pretige bijkomstigheid is dat grotere props ook een lagere draaisnelheid vragen in verband met de tip snelheid en mogelijke max efficientie .
In het kern gegeven kunnen we dan een wijziging aanbrengen en naar 8000 rpm gaan .

Ook bij hogere toerentallen van electra motoren kunnen we het kerngegeven wijzigen mits ook de prop gekozen word uit een reeks die bij een hoger toerental gebruikt kan worden .
Ik bedoel daarbij de E-prop . Probeer het maximale toerental te berekenen met prop constante . [propconstante/ diameter in m = max rpm]
B.v bij graupner E-props 2235 , prop 20 cm 11175 rpm , prop 17.5 cm 12775 rpm .

Ook bij slow-fly props kunnen we het kern gegeven beter verlagen in naar 5000 tot 7000 rpm ,immers de efficientie word ook bij deze toerentallen en bij behorende snelheden verwacht .

Verdere veranderingen in het kern gegeven zijn niet op zijn plaats , in andere gevallen zal ik meer op vertragingen terug vallen .

Uiteraard is de andere norm in het kern gegeven de snelheid waarmee je wil vliegen wel gerelateerd aan je kruissnelheid .

Uiteraard is deze methode niet blindelijks toepasbaar , maar met recht kan ik zeggen dat door de propselector verder goed uit te lezen er veel gegevens vrijkomen , over b.v wind mailen , overtrekken , startthrust , van de gekozen prop bij verschillende toerentallen .
Door meerdere keuze,s te maken in speed en een iets hogere of lagere efficientie kan heel goed een ,,TOTAAL " beeld gemaakt worden .

Back