Een motor kiezen met behulp van een prop selector

• Topicstarter Topicstarter leo van den haak
  • Startdatum Startdatum
Hallo,

Na enig zoeken over de beste manier om op de meest efficiente wijze mijn brandstof te verbranden,kwam ik dit draadje tegen.

Het viel mij op dat er enkel over de motor,overbrenging en propellorkeuze werd gesproken.

Volgens mij moet je toch eerst naar je toestel kijken en uitvogelen bij welke snelheid de drag (geinduceerde weerstand) drastisch toeneemt.

Wil je met de maximum range speed vliegen,zul je dus eerst je casco moeten beoordelen en uitvogelen wat de meest efficiente snelheid is die bij jouw kist hoort.

En met die gevonden snelheid kun je dan met de propslector gaan spelen.Maar niet eerder.

De meest efficiente snelheid is de snelheid die de minste totaal weerstand geeft .
Deze snelheid word ook wel kruissnelheid genoemd .
Deze kruissnelheid kan je berekenen met de formule ;
Massa/ vleugel opp = 0.38 V ^2
De nog aanwezige thrust in dynamische situatie is maatgevend voor de dingen die je nog kan doen met je toestel , zoals versnellen stijgen manoeuvreren .
Om nog verder te versnellen moet thrust groter zijn als de Drag .
Deze kan je inschatten met een drag estimator ;
http://www.gylesaero.com/_frames/f_dragcalc.shtml

Propellor thrust in de meest praktische zin is : Een propmaat maal een toerental
De effecten kan je benaderen door calculatie met een dynamische prop selector .

http://www.gylesaero.com/_frames/f_propcalc.shtml

Het deze twee gereedschappen zijn de effecten van Drag en Thrust op een model samen te brengen .
De max snelheid kan je dus inderdaad niet benaderen zonder de Drag in te schatten
De nodige vermogens voor het stijgen , versnellen , starten , prophangen , en horizontaal vliegen enz zijn wel te berekenen als de nodige data bekend zijn maar men moet altijd rekening houden met een ding ! Hoe EFFICIENT KAN DE PROP DEZE DINGEN UITVOEREN !
Ook die gegevens zijn zichtbaar te maken met behulp van de propselector !

Gerard , Gaan we weer dommertje spelen .
Als je iets te vertellen hebt zeg het dan ! :fuckyou2: :fuckyou2: :fuckyou2:
Dag , :bye: :bye: :pim: :pim:

Tegen de tijd dat jij alles hebt uitegerekend met je propselector, heb ik al 7 propellors geprobeerd en dan vind ik zo wel welke de juiste is. Ik heb me niet de moeite gedaan om alles te lezen, je kennis over fysica in het vorige draadje was niet bepaald overtuigend...:D

en wat doe je eigenlijk met de verschillende merken van propellors? Een APC, Graupner en bv master airscrew leveren bij gelijke maat behoorlijk verschillende prestaties.

Als je eerst eens beschrijft wat je wil uitproberen dan kan ik wat met kritiek !

Ik zal toch nog eens een voorbeeld geven waar het mij omgaat :

Stel ik heb een motor van 2500 watt , de motor efficientie is 70 % , er word 30 % omgezet in warmte ,
Ik heb dan niet alleen een motor in mijn vliegtuig maar ook een straalkachel van 750 watt , ik moet mijn emissie wel heel goed verwerken om mijn motor heel te houden , als ik de emissie niet onder controle krijg is de motor niet geschikt voor continu bedrijf , sterker nog als ik deze beperking niet ken en ik blijf maar op vol vermogen doorvliegen gaat jou hele mooie motor toch echt stuk .
En aangezien efficientie van motoren bij vol vermogen ook volkomen afhankelijk is van de juiste belasting is het ook aan te bevelen dat de prop die redelijk juiste belasting geeft .
Aangezien een propkist nog altijd voort bewogen word door een propellor is het raadzaam om de motor aan te passen op de propellor .
Uiteraard zal je ook moeten vertellen wat je met de propellor wil bereiken .

Ik wil je niet verder verontrusten , maar er zijn heel veel motoren op de markt die je maar EEN PAAR SECONDE OP VOL VERMOGEN MAG LATEN DRAAIEN , en bij onjuiste belasting zelfs niet eens geschikt zijn voor continu gebruik .

Wie niet het belang ziet van een juiste motorbelasting en een goede motor efficientie is gewoon een blind paard !
Die is continu aan het proberen zijn motoren regelaars accu,s en modellen kapot te krijgen !

En als je wil weten wat ik met de verschillende propellors doe , dan zal je toch heel wat andere draadjes moeten lezen !
Ik let vooral op het karakter van de props , propellors worden namelijk ontworpen voor een specifiek gebruik met een speciaal toerental en een speciale belasting .
Lezen van prop manuel,s is een eerste vereiste , de nodige aandacht moet je zelf ontwikkelen , die kan ik niet zomaar meegeven .
Verkeerd gebruik geeft verkeerde uitkomsten

Heb na een tijdje dit draadje weer gelezen.

Ik ben zelf sinds begin november in de modelbouw vliegwereld gestapt.

Het viel me al gauw op dat veel mensen niet wisten waar ze het over hadden en lukraak maar wat uitprobeerden.

Bij de vraag:"welke propellor kan ik nou het beste proberen",werd me steeds aangeraden om gewoon met verschillende

props te vliegen totdat ik de juiste tegenkwam.(dit kost handenvol geld)

Dit kon naar mijn idee veel beter.Ik heb dan ook m'n boeken d'rbij gepakt

en ging de stukken over de prop nog eens goed nalezen.Mijn broertje had ook nog boeken die specifiek over propellors gingen

en ook daar heb ik m'n neus in gestoken.

Verder heb ik een paar nachten op het internet gesurfd en mijn conclusie was: Je kan bijvoorbaat uitrekenen welke propmaat het

beste bij je kist past.(bij benadering dan he)

Hou er alleen wel rekening mee dat de verschillende merken props zo hun eigen karakter hebben.

De APC-propellors schijnen minder thrust op te wekken dan de andere merken,maar zijn weer wel een stuk stiller.

Uiteindelijk gaat het erom dat je plezier aan je hobby hebt.

De ene beleeft dat meer in het bouwen dan in het vliegen en de andere meer in het perfectioneren van het uiterlijk.

Zelf hou ik ervan om het maximale uit het minimale te halen.

Jammer dat we geen variable pitch propellors hebben,dan was er gauw een eind aan dit draadje gekomen!!!

De effecten van een variable pitch zijn ook heel goed te ontdekken met de dynamische prop selector .
Je vult gewoon de mogelijke diameter in [ groter betekent altijd meer efficientie ] en je vult de vliegsnelheid in die je denkt het meest te gebruiken .
Daarna ga je gewoon spelen met de prop pitch maat , en kijkt naar de mogelijke prop efficientie .
Daarna ga je kijken naar de andere dynamische situatie,s die je eventueel wil realiseren , bijvoorbeeld een maximale snelheid , bij een zo grootmogelijke propefficientie , de pitch word dan groter en is in feite ongeveer evenredig met de gekozen snelheden .

Zo als altijd lever ik natuurlijk een voorbeeld
Als ik bij 14m/sec en 7000 rpm een 12 x 6 gebruik [ thrust 700 gram 135 watt absorbed 71 % propefficientie max ]
Zal ik bij 21 m/sec en 7000 rpm een 12 x 9 gebruiken [ thrust 800 gram 204 watt absorbed 79 % propefficientie max ]
Je ziet dan ook dat bij een hogere snelheid ook een grotere pitch hoort om een goede propefficientie te bereiken .
Als je nu nog een annalyse maakt van de startthrust die je wil bereiken , kan je een gehele pitch / motor annalyse maken
Bijvoorbeeld ik start met 7000 rpm 12 x 6 [ start thrust 1200 gram absorbed 166 watt ] [ model gewicht max 2 kg ]
Je nodige pitch instellingen verlopen dus van 12 x 6 tot 12 x 9 .
Om de nodige max snelheid te bereiken moet je een drag annalyse maken , en zal je in dit voorbeeld waarschijnlijk het toerental moeten verhogen of genoegen moeten nemen met minder snelheid [ 16.5 m/sec 7000 rpm , 12 x 9 , thrust 1088 gram , 244 watts absorbed , 71 % propefficientie ]
Die variable pitch dient dus om de efficientie te verbeteren , dat is het eerste waar je aan moet denken bij een variable pitch .

Back