Een nieuw F3F toestel gaat ontstaan

Discussie in 'Hellingzweven' gestart door Rick NL, 22 jun 2020.

  1. Rick NL

    Rick NL The First Aviators

    Lid geworden:
    18 apr 2008
    Berichten:
    3.393
    Locatie:
    Gouda
    Al enige tijd ben ik bezig met het ontwerp van een eigen F3F model.
    Voor een deel omdat het leuk is met een eigen model te vliegen, en ook omdat ik een voorkeur voor iets kleinere toestellen dan de 3 meter die over het algemeen als optimaal wordt gezien.
    De PACE van 2.45 meter heb ik altijd met veel plezier met gevlogen en daarom wilde een toestel in ongeveer die maat.
    Dit heeft te maken met de transport mogelijkheden, maar ook het feit dat op mijn leeftijd de handling op de grond, vóór de start en ná de landing, bij echt harde wind soms moeilijk wordt.
    Het toestel waarop ik ben uitgekomen heeft een spanwijdte van 2.5 meter.
    2500-RR.png
    Ik heb profielen ontworpen met wat inspiratie en hulp van Matthias Nicolas, Stefan Bernardy en Max Steidle. Volgens mijn analyses moeten ze erg goed voldoen voor het beoogde toestel, beter dan gemiddeld op de gemiddelde omstandigheden, misschien niet de allerbeste voor wereldrecord tijden.
    [​IMG]
    Het model wordt in mallen gebouwd. De vleugel en staartvlakken zijn gefreesd in aluminium, en zijn klaar voor verzending naar mij. [​IMG] [​IMG]
    Vleugels-RR-2500.jpg
    Staart-RR-2500.jpg
    Ik had eerst het idee ze in Plexiglas te laten frezen, wat wee voordelen heeft. Ten eerste is het minder belastend voor de frees, ten tweede is het gemakkelijker te polijsten.
    Het is toch in Aluminium geworden omdat de frees van de maker dat gemakkelijk aan kan, aluminium zich beter leent tot temperen, aluminium goedkoper is dan Plexiglas en ten slotte dat op dit moment Plexiglas moeilijk verkrijgbaar is ivm corona orders die voor gaan op alle andere.
    Stefan Bernardy heeft voor mij de CAD files gemaakt voor de vleugels en staart.

    De romp wordt in positief gefreesd omdat het moeilijker is de vormen rond vleugel en staart in negatief te produceren. De positieve malhelften worden dan in carbon afgemald.

    Als er behoefte is houd ik jullie graag op de hoogte.
     
    PapaHotel, RTrider, Peter Den en 10 anderen vinden dit leuk.
  2. Erik van Nes

    Erik van Nes

    Lid geworden:
    5 jun 2004
    Berichten:
    997
    Locatie:
    REO
    Ja zeker
     
  3. Discus2ct

    Discus2ct

    Lid geworden:
    11 aug 2009
    Berichten:
    1.616
    Locatie:
    Rijswijk
    Geweldig nieuws Rick! Mooi dat je droom nu eindelijk werkelijkheid aan het worden is en de eerste grote stap is gezet. Het vervaardigen van mallen!
     
  4. Hans V

    Hans V

    Lid geworden:
    29 mei 2017
    Berichten:
    677
    Locatie:
    Amsterdam
    Zeker weten dat daar behoefte aan is.
     
  5. Berrie

    Berrie

    Lid geworden:
    9 feb 2004
    Berichten:
    4.059
    Locatie:
    Schoonhoven
    Ha Rick, natuurlijk is er behoefte aan een bouwdraadje! Leuk! Veel succes!
     
  6. Justus

    Justus

    Lid geworden:
    8 okt 2003
    Berichten:
    3.782
    Locatie:
    Rijnsburg
    Heeel gaaf!

    Als je zo ver ben kom ik hem graag voor je filmen!! (Niet dat ik daar zo goed in ben maar ik doe het graag;))
     
  7. PascalvO

    PascalvO

    Lid geworden:
    26 jun 2003
    Berichten:
    727
    Locatie:
    Echt
    Gaaf! Uiteraard lezen we graag mee.

    Maar zo'n gefreesde mallen set, dat is toch behoorlijk prijzig? Loont zich dat wel om te doen?
     
  8. Rick NL

    Rick NL The First Aviators

    Lid geworden:
    18 apr 2008
    Berichten:
    3.393
    Locatie:
    Gouda
    Het is zeker behoorlijk prijzig, maar het viel me toch mee. Zeker omdat het niet om een 4 meter F5J gaat.
    Voor twee of drie modellen loont het op alleen financiële gronden niet.
    Het is wel de bedoeling dat er (veel) meer modellen uit gemaakt worden.
    Verder is mijn 'ideale' model niet te koop.
     
    Berrie en PascalvO vinden dit leuk.
  9. DirkSchipper

    DirkSchipper Forum veteraan

    Lid geworden:
    7 jun 2005
    Berichten:
    6.095
    Locatie:
    Utrecht
    Leuk Rick! Draadje is leuk, ga ik volgen.
     
  10. Gerben

    Gerben Forum veteraan

    Lid geworden:
    22 mrt 2003
    Berichten:
    5.423
    Locatie:
    Rotterdam
    Mooi project, updates zeker welkom en worden met belangstelling gevolgd.
    Heb je een aantal layups in gedachte, light en heavy?

    Waar zijn alle openingen voor in de wortelrib. Vleugelverbinder, ballast, stekker en centreerpennen voor en achter snap ik, maar ik meen meer openingen te zien?
     
  11. Rick NL

    Rick NL The First Aviators

    Lid geworden:
    18 apr 2008
    Berichten:
    3.393
    Locatie:
    Gouda
    Jazeker, ik denk aan het hele spectrum maar niet aan echte DS massa's waarbij je ook staal, messing of lood mee sopt in de mal.
    Goede observatie van de openingen. Ik heb een ligging van het neutrale punt berekend en daaruit de ligging van het zwaartepunt.
    De 10x25 mm ballast ligt daar netjes in zodat het niet nodig is te goochelen met verschillende ballast combinaties.
    Dat is theorie (plus onderbouwde ervaring) maar geen zekerheid. Daarom heb ik nog een kleinere ballast buis ~80 mm voor en achter het voorziene zwp wanneer dat toch nodig zou zijn.
    Ook gewoon wat extra mogelijkheid ballast kwijt te kunnen zodat geen dure wolfraam nodig is.
     
    PapaHotel vindt dit leuk.
  12. Jeroen Kole

    Jeroen Kole

    Lid geworden:
    27 nov 2010
    Berichten:
    283
    Locatie:
    breukelen
    Mooi project. Ga het zeker volgen. Succes
     
  13. Rick NL

    Rick NL The First Aviators

    Lid geworden:
    18 apr 2008
    Berichten:
    3.393
    Locatie:
    Gouda
    De mallen zouden vandaag afgeleverd worden.
    Het pakket van 100 kg zat in een vrachtwagen met oplegger. :))
    Kom hier in Centrum Gouda ons vrij smalle straatje niet in.....
    Wordt morgen gebracht met een busje.
    Goed voorbereiden van je werk is blijkbaar moeilijk, heb ik trouwens ook wel eens last van.
     
    Hans V, DirkSchipper en Berrie vinden dit leuk.
  14. Discus2ct

    Discus2ct

    Lid geworden:
    11 aug 2009
    Berichten:
    1.616
    Locatie:
    Rijswijk
  15. Ariel

    Ariel The First Aviators

    Lid geworden:
    8 dec 2009
    Berichten:
    2.789
    Locatie:
    Hoorn NH
    Het is zo herkenbaar. :)

    Johannes
     
  16. ArthurP

    ArthurP Vriend van modelbouwforum.nl The First Aviators

    Lid geworden:
    18 jul 2007
    Berichten:
    506
    Locatie:
    Rotterdam
    Hoeveel lever je aan prestatie theoretisch nu in als je van "ideaal" 3m naar 2.5 meter spanwijdte gaat?
     
  17. GJVO

    GJVO Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 dec 2003
    Berichten:
    11.659
    Locatie:
    Weidenbach in de Eifel
    Denk je aan je rug met tillen van de mallen?
    Mooi project, goede keuze ook aluminium.

    GJ
     
  18. Rick NL

    Rick NL The First Aviators

    Lid geworden:
    18 apr 2008
    Berichten:
    3.393
    Locatie:
    Gouda
    @arthur,
    Het wordt wat minder goed, hierbij een paar vergelijkingen waarbij alleen alle weerstanden van vleugel en staart zijn meegenomen.
    Minimum daalsnelheid 3.5 à 4 % hoger
    Weerstand bij 25 m/s ~ 8% hoger
    Weerstand bij 40 m/s ~ 6% hoger
    Weerstand bij 50 m/s ~ 3% hoger
    Weerstand bij 60 m/s ~ 1% hoger
    Het zijn de Reynolds invloeden die dit veroorzaken. Daarom wordt het verschil bij hogere snelheden geringer.

    Mogelijk dat de kleinere afmetingen in de bochten wat voordeel opleveren kan. de bochtstraal zal nier wezenlijk verschillen met een groter model bij de zelfde snelheden en vleugelbelastingen, maar de relatieve bochtstraal zal groter worden en daarom minder verlies opleveren.

    @GJVO
    Ik ga echt niet het hele pakket in een keer naar boven sjouwen. Ieder vleugeldeel zal ongeveer 13 kg wegen, de stabilo mallen 3 kg.
    De 100 kg is het colli gewicht inclusief verpakking en marge.
     
    ArthurP vindt dit leuk.
  19. GJVO

    GJVO Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 dec 2003
    Berichten:
    11.659
    Locatie:
    Weidenbach in de Eifel
    Ja dat begrijp ik maar ik weet wat een mal van een Raketenwurm of Ialomita weegt en die was van carbonweefsel.
    13 kilo maal 4 neem ik aan voor de vleugel, valt me dan heel erg mee.

    GJ
     
    Rick NL vindt dit leuk.
  20. ArthurP

    ArthurP Vriend van modelbouwforum.nl The First Aviators

    Lid geworden:
    18 jul 2007
    Berichten:
    506
    Locatie:
    Rotterdam
    Houd je dan een gelijke vleugelbelasting aan dus een grotere koorde en hetzelfde nat oppervlak of schaal je dat mee?
     

Deel Deze Pagina