Een nieuw stuk ijzer in mijn bezit...

Beste heren en dames,

Na wat gedraaid te hebben op mijn hbm 180 Vario zat ik met het CNC idee in mijn achterhoofd. Dus ik begon te kijken hoe ik mijn werkplaats volledig kon maken.
- een nette frees erbij
- een lintzaagje
- een draaibank... aja, dat heb ik al... of toch iets groter gaan? hmmm...

Ik begon dus maar te lezen en kwam, logisch, bij damencnc uit. Daar zag ik dat zij de 240x500 draaibankjes gebruiken voor cnc doeleinden.
[brainmode on] "Eigenlijk heb ik nu toch al een paar keer gehad dat mijn werkruimte net wat aan de krappe kant was. En ik was absoluut niet bezig met lange stukken... hmmmm" [brainmode off]
lezen lezen lezen...
om mezelf bezig te houden en de bomen door het bos terug te zien zette ik me dan maar achter de pc op 2dehands... kwam ik 2 leuke bankjes tegen voor een proper bedrag (lees: de prijs van een nieuwe chinees met 500 tdc).
Dus ik ging gaan kijken.
Nummer 1: een southbend met 550 tdc en een norton kastje er op... enigzins proper, bed werd opnieuw geschraapt, en werd van 3 naar 6 speed omgebouwd met een bovenbouw... alle accessoires (lees: complete uitzet) erbij, maar iets in me zei: wachten...
dus op naar nummer 2
Gisteren gaan zien voor een myford ml7... eveneens enigszins proper (wat oppervlakkige roest op de dwarsslede en nogal wat op het andere materiaal. Ik stel dus wat meer vragen aan de eigenaar en komt het uiteindelijk hierop neer:
- de bank heeft in de 40 jaar (hij is de eerste eigenaar, heeft de bank nieuw gekocht) misschien 40 uur gebruikt!!!!!!
INTERESSANT...
Laten we nu nog pessimistisch zijn en zeggen dat de bank 200 uur gedraaid heeft...
even verder vragen wat er mee gemaakt werd: "och... een messing gewichtensetje voor de versier voor madam en noch een paar andere kleine prullen... eigenlijk niet veel voor mijn treintjes... "
kortom: zelfs al is de bank 200 uur gebruikt met messing, zwaar is hij niet belast. Ik kijk wat verder... heb bed... hmmm... het ziet er gewoon ongebruikt uit... en nog geen vorm van vastlopen tegen het einde van het bed... interessant...
nog even kijken wat we er allemaal bij krijgen...
- drieklauw
- meenemer
- opspanplaat
- "ouderwetse meetpassers" en wat ander meetgereedschap
- 2 vaste center
- 1 meedraaiende center
- 3 (groot, middel, klein) 60° verzinkboren in mk2
- een set ruimers
- een boorkop
- een setje houtbeitels die hij ooit kocht maar nooit gebruikt had
- een hele doos originele myford beitels met quick setup myford platen (of hoe je het moet noemen... die dingen om onder de beitel te duwen)
- een paar centerboortjes
- een meter messing volstaaf van 25mm
- de onderzetkast
- de originele reclameboekjes en de handleiding (heeft altijd in plastic mapjes gezeten, maar is wel in het frans)
- de originele aankoopbewijzen (al vond hij ze niet onmiddellijk) van nummer 131.xxx (geen zin om het juiste nummer te gaan bekijken, maar dus tussen 1974 en 77 gemaakt)
- onderzetkast
- nog wat ander klein prul

even in het contact steken... draait hij nu? ah ja, inderdaad... wat een stilte... een lichte zoem hoorbaar... meer niets... riemen maken mooi geluid...
dan nog maar even de hendeltjes proberen zeker?
- slede: soepel is een understatement! het is gewoon hemels!
- dwarsslede: zie supra... kwijl...
- conus: hmmm toch precies wat vast... moet even onderzocht worden...

dan nog even de tandwielkast open smijten en de riemkast openen... alles ziet er proper uit... niets opmerkelijks...

Dan komt het moment. Neem ik hem mee of niet?
Och, waarom niet...
Hop alles in de voiture geladen en richting thuis.

Deze morgen dan maar met volle moed alles beginnen onderhouden.
Een bus WD40 leeggespoten icm een handdoek en heel wat onderdelen met een bruine coating.

8 uur later: allemachtig... 40 jaar oud en het ziet er als nieuw uit!
op sommige plaatsen nog pakvet moeten weghalen (daarom liep de conus wat stroef)... ongelofelijk!
Ik denk dat ik gisteren, letterlijk, mezelf een nieuwe ml7 heb gekocht met alle originele toebehoren voor de prijs van een nieuwe chinees!

Toekomstplannen: toch maar kijken om een 4 klauwtje erbij te halen denk ik, en de originele beitelhouder wordt sowieso vervangen door een snelwisselhouder. De vraag is nu of ik het over mijn hart zal krijgen om dit juweeltje op een niet invasieve manier naar cnc te veranderen of niet...

De wereld is wreed mensen!

Groeten, en hopelijk hebben jullie wat kunnen meegenieten van mijn verwondering, ongeloof (40 jaar oude delen zien er beter uit als nieuw gekochte delen van de hbm... NA 40 JAAR!!!), geluk en tweestrijd.

Back