een nieuwe begin!!!!

Discussie in 'RaketModelbouw' gestart door steef1, 11 aug 2006.

  1. steef1

    steef1 Guest

    Hallo,

    ik ben stefan en ben nog niet zo lang op het forum.
    Ik vlieg al een tijdje met elektro vliegtuigen, maar wil het raket- anceren ook erbij gaan doen
    alleen heb ik een paar vragen:

    - hoe werkt een raket met platform nu eigenlijk??
    ( op het platform zetten en schieten??)

    - met wat voor vloeistof of brandstof lanceer je een raket??

    - wat voor soorten lanceren heb je ???

    alvast bedankt

    groeten stefan
     
  2. BasK

    BasK

    Lid geworden:
    16 mei 2005
    Berichten:
    767
    Locatie:
    Lelystad
    Hoi Steef,
    Welkom op het forum.

    Met betrekking tot je vragen, kom een keer langs op een DRRA lanceerdag (26 Augustus staat er weer 1 gepland, zie DRRA Website onder ACTIVITEITEN)
    Daar kun je alles zien/voelen/vragen.

    Hier de antwoorden op je vragen
    1) een lanceerstandaard dient er alleen voor om je raket rechtop te houden. De lanceernaald zorgt ervoor dat je raket de 1e meter (bij kleine rakette) geleid wordt zodat hij rechtdoor zal gaan. Als je raket voldoet aan de stabiliteits eisen zal hij na die ene meter voldoende snelheid hebben om stabiel zelfstandig rechtdoor te kunnen vliegen.
    Dit geld zowel voor raketten met vaste brandstof als voor waterraketten.

    2)Een waterraket wordt gelanceerd met water en samengeperste lucht.
    Een modelraket wordt gelanceerd met een raketmotor met vaste brandstof. Deze motoren kun je gewoon kopen. De meeste motortypen zijn voor 1-malig gebruik. Na gebruik verwissel je de lege motor met een nieuwe en kun je de raket opnieuw lanceren.
    Een raketmotor wordt electronisch ontstoken met behulp van een electrische starter.

    3) ik begrijp je vraag niet geheel. Wat bedoel je precies met soorten lanceringen?

    Neem eens een kijkje op de DRRA Website onder Wat&Hoe daar vind je veel informatie.

    Groetjes en tot op een lanceerdag!!

    Bas
     
  3. steef1

    steef1 Guest

    hey bas bedankt voor je energie en moeite !!!! :p

    de 3e vraag snap ik ook niet helemaal eigenlijk.

    maar op www.modelraket.nl zag ik een starterkit staan.....
    de: Alpha start kit voor 35,- euro..... is dit aan te raden om mee te beginnen en welke motor moet ik daar dan bij kopen????

    groeten steef
     
  4. Modelraketten.NL

    Modelraketten.NL

    Lid geworden:
    24 mei 2005
    Berichten:
    78
    Steef,

    Zekers een keer op de DRRA lanceerdag komen.
    Er zijn daar altijd mensen die je helpen en dat is bij je eerste lancering altijd wel handig.

    Misschien tot ziens!

    Klaas-Jan,
     
  5. BasK

    BasK

    Lid geworden:
    16 mei 2005
    Berichten:
    767
    Locatie:
    Lelystad
    Steef,
    Dan laten we vraag 3 maar vervallen.

    Die start kit is leuk om te beginnen. De Alpha is wel een klein modelletje. Je zou ook bij de Taser kunnen kijken.

    Kijk ook eens op de site van Modelraketten.nl die hebben ook modellen inclusief platform (voor ongeveer €14) en een electronische lanceerbediening voor €15.

    Een lanceerstandaard is zeer eenvoudig zelf te maken (kijk maar eens op de site van de DRRA)
    Een lanceerinrichting (electronisch ontstekings mechanisme) is ook eenvoudig zelf te maken, kom maar eens kijken op een DRRA lanceerdag. Daar is 80% van de lanceerinrichtingen zelf gemaakt.
    Maar je kunt er natuurlijk ook gewoon 1 kopen, al voor ongeveer €15 bij Modelraketten.nl , volgens mij moet CavemanRocketry ze ook wel los hebben, maar ik kon ze zo snel niet vinden op de site.

    Een raket zelf maken kan ook, voor zeer weinig geld. Kijk maar eens bij de tekeningen op de DRRA site.
    Als het weer meezit dan is er over 2 weken (26/8) weer een lanceerdag, probeer dan eens langs te komen.

    Groet,
    Bas
     
  6. steef1

    steef1 Guest

    hey bas,
    heb ik dan ook nog onbrandbare watten nodig zo ja wat nog meer buiten de raket lanceerplatform en de ontsteker??

    groeten stefan
     
  7. BasK

    BasK

    Lid geworden:
    16 mei 2005
    Berichten:
    767
    Locatie:
    Lelystad
    Beste Stefan,
    Je hebt inderdaad onbrandbare watten nodig. Deze beschermen je parachute tegen de hete gassen van de uitstootlading.

    Tevens heb je een raketmotor nodig (passend bij je model) en een electrische starter. Meestal krijg je bij je motoren electrische starters geleverd, soms alleen lontjes (deze NIET gebruiken), dan losse starters kopen.

    Voor iedere lancering heb je deze 3 artikelen steeds nieuw nodig. De rest gebruik je steeds opnieuw.

    Groet,

    Bas
     
  8. steef1

    steef1 Guest

    oke dank je wel ik ga even aan de slag

    heel erg bedankt

    groeten stefan
     
  9. janhein

    janhein PH-SAM

    Lid geworden:
    10 aug 2003
    Berichten:
    1.975
    Locatie:
    Rottevalle
    He Bas je bent nog een motor type vergeten :)

    De hybride motor . Er is welliswaar maar een type hybride geschikt voor een model raket maar hij is er wel. ;-)

    Hybride motoren maken gebruik van een mengsel van gaas (N204) en een vaste brandstof (HTPB), die laatste kan ook wat anders zijn ordinair A4 papier uit de printer werkt ook prima. (Tu heeft er ook wel eens een salami in gestopt )

    voordeel van deze motor is dat hij zo super veilig is.

    Overigens zitten bij de alpha ook ontekers ,motoren en wadding . gewoon doos open 15 minuten plakken en freubelen en je kunt lanceren.

    Een goedkopere instap in de hobby bestaat niet . zelfs niet als je alles zelf maakt :-D
     
  10. steef1

    steef1 Guest

    oke heel veel informatie waar mee ik aan de slag kan 8) :) :D
    maar als ik de taser neem dan moet ik wel nog watten en motors+ontstekers kopen toch?? :oops:

    groeten stefan
     
  11. janhein

    janhein PH-SAM

    Lid geworden:
    10 aug 2003
    Berichten:
    1.975
    Locatie:
    Rottevalle
    Ja dan wel

    Die kit is ook iets goedkoper ;-)
     
  12. steef1

    steef1 Guest

    en beter toch jan-hein??

    hij is wel iets langer geloof ik dus zal ook wel meer kracht hebben??

    groeten stefan
     
  13. janhein

    janhein PH-SAM

    Lid geworden:
    10 aug 2003
    Berichten:
    1.975
    Locatie:
    Rottevalle
    De kracht maakt niet veel uit.

    De kracht waar mee de raket uit de toren komt hangt af va welke motor je er in stopt . als je een b motortje vliegt dan heb je als beginner heel veel lol met die raketjes.

    Ik vind het na ruim 20 jaar ook nog steeds leuk :-D

    En ik denk dat ze elkaar in hoogte ook niet veel zullen ontlopen. De Alpha is iets lichter,maar heeft een mindere stroom lijn.
     
  14. steef1

    steef1 Guest

    oke dan,
    leuk allemaal :lol:

    ik las net dat iemand van wc rolletjes een raket had gemaakt dat ga ik ook maar eens proberen en gewoon de kit erbij :roll:

    groeten stefan, en iedereen bedankt voor de energie moeite tijd en info
     
  15. steef1

    steef1 Guest

    als ik de taser neem heb ik dan nog watten en boorwater nodig?

    en welke motoren kan ik er in doen??

    heb je hier ook rook motoren voor welke zijn dat dan en waar kan ik die bestellen??

    en de laatste vraag kan ik ook op dit platform die er bij zit een andere raket op lanceren??

    groeten stefan
     
  16. janhein

    janhein PH-SAM

    Lid geworden:
    10 aug 2003
    Berichten:
    1.975
    Locatie:
    Rottevalle
    Bij de Taser heb je nog motoren en watten nodig, setje extra onstekers is ook wel prettig ;-).

    Die taser vliegt goed op een A8-3 motor en dan kun je gelijk de zelfde motoren gebruiken voor je popla raket :p

    Alle raketten die op het platform passen kun je er mee lanceren. zet het plat form wel vast aan de grond met een paar tent haringen dan kan hij in geen geval omvallen.
     
  17. BasK

    BasK

    Lid geworden:
    16 mei 2005
    Berichten:
    767
    Locatie:
    Lelystad
    Stefan,
    Als je gewoon onbrandbare watten koopt, dan hoef je ze niet zelf te maken met boorwater. Die zijn nl. al onbrandbaar.

    Een platform is zeer makkelijk zelf te maken.

    Groet,
    Bas
     
  18. steef1

    steef1 Guest

    haha die popla raket is al bijna af.
    alleen de binnenkant
    ik heb een buisje van 18mm doorsnee en 7 cm lang
    daar wil ik van karton 7 cm lang cirkels om heen doen voor de stevigheidvan binnen moet ik de rest openlaten van de raket??
    of moet ik de rest eerst opvullen met ontbrandbare watten???

    groenten steef
     
  19. janhein

    janhein PH-SAM

    Lid geworden:
    10 aug 2003
    Berichten:
    1.975
    Locatie:
    Rottevalle
    hoi Steef



    Met een snijpasser kun je uit een schoenendoos twee ringen snijden die lijm je om de motor buis heen.

    en dat geheel gaat weer in de rompbuis. de ruimte die dan boven je motor houder zit daar stop je wat wadding in om je chute te beschermen.
     
  20. steef1

    steef1 Guest

    ojee dat is het probleem ik heb nog geen chute gemaakt MOET dit???

    de boven kant zit al vast gelijmd

    maar ik heb toch het gevoel dat ie weinig gaat doen

    groeten stefan
     

Deel Deze Pagina