een nieuwe Holiday 280 met.....

Hallo

Ik ben mijn eerste kistje aan het bouwen en dat is een nieuwe Holiday van Bravenboer :D, omdat ik het gewoon een leuk ding vind.

Voor het eerst ben ik dus ook geconfronteerd met het kiezen voor een setup.
Ik kwam tot de volgende keuze's:
motor: Scorpion 2205 ?kv (zie note)
prop: Günther 125x110 of APC 5.5x4.5
esc: Scorpion Commander 15v 15A of Castle Creations Thunderbird 18
servo's: Hitec HS55
lipo: Turmigy 3s800
ontvanger: Spektrum AR600

Met wat verf kom ik dan op ca.190 gram uit.
Mijn vraag is of ik de juiste componenten bij elkaar heb en geschikt zijn voor een Holiday 280.

note: Je kan de Scorpion 2205 in diverse Kv uitvoeringen krijgen, wat is nu de juiste keuze ???? Hier gaat voor mij het licht wat uit :confused: Zie hier SII-22 series - Scorpion Power System

Scorpion heb ik gekozen omdat ik er meer van heb voor een ander vliegtuig en het goed is..

Vast bedankt voor de reacties.

Groet Rolf

Laatst bewerkt:
hoi

heel leuk vliegtuigje om mee te raggen. vlieg er zelf ook mee
er is heel veel over geschreven, dus er zal best een set-up op het forum staan.

mvg Hans

Motortje tussen de 15 en 25 gram, op 3S LiPo een Kv van ca. 1800 en op 2S LiPo een Kv van ca. 2250 ... geeft bij redelijke kwaliteit motorjes en een gemiddelde spanning (2/3 accu lading), een maximaal rpm van ca. 12500 wat je kan vertalen in (gemiddeld) 55 a 60 km/uur max. en unlimited verticaal (bij een vliegklaar gewicht van onder de 200 gram)

Ik ben bang dat dat motortje net iets te licht is ... een 8"x4" prop zou ik niet op een Holiday zetten veel te groot ... "ideaal" is een licht motortje dat (bruto) ca. 50 - 75 Watt levert bij ca. 12500 RPM met een 5"x4" propje ... snel genoeg om bij een beetje wind niet achteruit te vliegen en "voldoende" power om elementaire kunstvluchtfiguren probleemloos te kunnen uitvoeren ...

10 gram is wel erg klein voor "Holiday" motorisering ... kan je maximaal tot 30W stoken (3W/gram) zonder het risico te lopen op ernstige rookverschijnselen ... kleine motortjes (ook brushless) zijn niet zo heel efficiënt 60% rendement is heel gewoon ... dus houd je van die 30W nog geen 20W aan de as over ... als je alleen maar rustig een beetje rondjes vliegt is het "voldoende" maar wil je een beetje "spelen" dan is wat extra power noodzakelijk ... en je wil je Holiday ook kunnen vliegen als het niet windstil is, dus een beetje snelheid moet er ook nog in zitten ... wil je met windkracht 4 (20-28km/u) nog uit de voeten kunnen, dan is 50km/uur een prettige snelheid ...

Ik ben bang dat dat motortje net iets te licht is ... een 8"x4" prop zou ik niet op een Holiday zetten veel te groot ... "ideaal" is een licht motortje dat (bruto) ca. 50 - 75 Watt levert bij ca. 12500 RPM met een 5"x4" propje ... snel genoeg om bij een beetje wind niet achteruit te vliegen en "voldoende" power om elementaire kunstvluchtfiguren probleemloos te kunnen uitvoeren ...

Klopt wel alleen deze motoren kunnen 180c aan dus die zijn iets sterker;)
Volgens mij zijn dit hele goede motoren voor de holiday maar ik zal hem thuis wel ff in de calc zetten als het goed is post ik zaterdag wel wat die zegt.

Met de scorpion calc kun je de snelheid Gr. Trust en ampère meten.

Volgens mij is een 2205 Scorpion motor meer dan ruim voldoende voor een Holiday 280, als ik het wel heb kan je dit motortje vergelijken met een 300 brushed. De 8x4 prop komt niet van mij af. Als ik de prop adviezen van Scorpion bekijk dan kom ik op wat ik in het begin van dit topic heb genoemd .
Zie ook hier: http://innov8tivedesigns.com/Scorpion/Scorpion SII-2205-1490 Specs.htm waarbij je bij de 11,1 volt input moet kijken.

Of mis ik iets compleet:confused:

Groet Rolf (zijn eerste projectje kost wel wat hoofdbrekens)

Back