Een Nieuwe Motormuis

Hallo,

Zo langzamerhand begint de sneeuw in de tuin weg te smelten en de eerste buitenvluchten zijn gemaakt.Dat met de gerepareerde foampjes van afgelopen jaar.

Nu wil ik graag mijn Telemaster gaan afbouwen die ik heb overgenomen via dit forum om ook brandstof te gaan vliegen (zo heb ik het ook geleerd afgelopen jaar)
Het is een Engel Telemaster 1.80 m met een vlieggewicht van ca 3.5 kg met een OS 40 2 takt motor. . Ik loop nu tegen een aantal vragen aan waar ik googelend niet goed uit kom of de draadjes zijn zo oud dat de foto's niet meer aanwezig zijn waarnaar wordt verwezen.
Ik heb dus nooit een brandstof kist afgebouwd, de motor staat er in evenals de tank en wat stangetjes. Ik heb een DX6i zender en een AR6210 ontvanger. Mijn vragen zijn :
A. wat stook je nu precies in zo'n motortje en is dat een mengsel met olie?
B. voor het gasgeven gebruik je een servo maar welke?
C. en welke servo's voor roer, hoogteroer en ailerons?
D. wordt dit allemaal gevoed door een lipo, net als bij electrisch vliegen?
E. een esc heb ik dus niet nodig?

Voorlopig denk ik dat ik voldoende heb gevraagd. Ik heb gegoogeld op setups vor nitro planes en ook bouwverslagen gelezen , maar het is vooralsnog niet geheel duidelijk.
Mijn technisch Deens is nog te slecht en de dialecten te talrijk om echt theoretische hulp te krijgen ven mijn kluppie. De praktijk is geen probleem ;)

Of weet iemand een site waar ik wijzer wordt op een heldere manier (Ron :cool: )

img0249tuh.jpg

img0762.JPG

img0248mt.jpg

Groet Rolf (hij kijkt reikhalzend uit naar de reacties)

Ik heb er zelf niet veel gebouwd, maar weet ondertussen gelukkig wel een paar van je vragen :mrgreen:

gas: normale analoge servo is zat. bv een futaba 3001
aileron/roer/elevator: geen idee. jouw toestel is een een stuk groter dan wat ik gebouwd heb..
Meestal staat er in de bouwbeschrijving wel wat geschreven hierover, en anders is google je vriend.. meestal kun je van een ander zijn setup in hetzelfde toestel een hoop leren

stroomvoorziening: nimh kan, lipo 2 cel kan ook
ALS je een 2 cel lipo gebruikt, heb je een apparaatje nodig om het voltage van "veels te hoog" naar 5 volt te brengen. of 6, maar dat moet de servo aankunnen (de 3001 iig niet)
zo'n apparaatje heet een BEC, bv 3 Amps. 5V / 6V Switch-Mode UBEC INT20488-HWUBEC hobbymaniac.com
de esc heb je niet nodig, die regelt een electrische motor

ga je voor digitale servo's, moet je misschien rekening houden met wat meer amps..

formaat lipo, denk bv aan een 2000 ma pakket.

Bij nimh 5 cel (of 4, heb er nooit mee gevlogen..)heb je de bec niet nodig. Dan is het voltage van de accu rechtstreeks op de ontvanger ok

Trouwens, brandstof voor een motortje zoals dat is grotendeels methanol, een percentage olie (vaak iets van 15%) en vaak wat nitro.
Kun je halen bij de meeste modelzaken

Als antwoord op je vragen:

A) bij een gebruikte motor kun je het beste dezelfde olie gebruiken waarmee de motor eerst gelopen heeft.
1) 20% wonderolie, 5% nitromethanol, 75% methanol. (vooral voor motoren zonder zuigerveer)
2) 20% synthetische olie, 5% nitromethanol, 75% methanol.

B) kanaal 3 = gas, een lichte servo voldoet.

C) gewoon standaard servo's circa 3 kg*cm is ruim voldoende.

D) Geen lipo maar 4cellen Nimh penlite, aan elkaar gesoldeerd, voorkeur lage zelfontlading (LSD) zoals eneloop 4,8 volt 2000 mAH totaal dus.

E) ESC of BEC is niet nodig, wel een schakelaar.

succes willem

Bedankt voor de tips mannen.

De motor is nieuw, evenals het toestel ;), moet alleen nog worden afgebouwd.
Werken de Futaba servo's samen met mijn Spektrum spulletjes?

Groet Rolf (hij wordt met het uur wijzer)

jup

aansluiting is hetzelfde, ergste wat er kan gebeuren is dat er een lipje van de servostekker af moet. maar volgens mij niet.

In de vleugel zit een uitsparing voor de servo van de ailerons.
Deze worden bediend door een enkele servo.
Kan ik dan ook zo'n standaard 3.0 kg servo nemen met een wieltje erop.

Groet Rolf (hij krijgt het plaatje voor zich)(gelooft ie)

Back