een niew "bootje" USS MIDWAY

Discussie in 'Marineschepen' gestart door Krijn_d_R, 12 feb 2011.

  1. Krijn_d_R

    Krijn_d_R

    Lid geworden:
    28 dec 2009
    Berichten:
    44
    Locatie:
    Peterborough, Ontario, Canada
    ongeveer 2 weken geleden kwam op mijn werk een doos binnen met daarin mijn 2011 projekt ..en wat voor een projekt .. 205 cm lang, bijna 40 cm breed over het vliegdek en ongeveer 30-35 kilo als het klaar is.

    in andere woorden .. een vliegtuigmoederschip ook wel "flattop" genoemd.
    de romp kwam uit australie, er is een student daar die een hele serie rompen heeft en 1 daarvan was deze USS Midway.

    de echte midway bestaat nog steeds en is te bezichtigen in California in San diego, het schip werd in 1992 te oud en klein geacht om aktief te blijven.

    het model is in 1:144 en is dus 205 cm lang, het arriveerde hier in twee delen daar verscheping van een 2 meter lang schip zeer kostbaar is en het niet moeilijk is de 2 delen waar aan elkaar te koppelen daar de bouwer een paar koperen uitlijn buisjes in de romp heeft gebouwd.
    het vliegdek is glasvezel met polyesther en kwam in 3 delen, ik zal een paar verstevigingen moeten aanbrengen daar het vliegdek erg dun is, met de Midway hoef ik me geen zorgen te maken over een houten vliegdek daar de 3 schepen in deze klasse geen houten vliegdek hadden.

    foto's van de romp volgen nog.

    Krijn
     
  2. Koos82

    Koos82 verslagschrijvers

    Lid geworden:
    1 dec 2007
    Berichten:
    687
    Wow!
    dat is zeg maar GROOT

    Ben erg benieuwd naar de foto's
    gr
    Koos
     
  3. han mul

    han mul

    Lid geworden:
    27 dec 2005
    Berichten:
    305
    Locatie:
    Nieuwerkerk aan den IJssel
    Mooi project.

    Met zo'n schip heb je overigens geen werkbank meer nodig.
    Je maakt gewoon een wat hogere standaard en gebruikt het vliegdek.
    succes.

    Groet,
    han

    PS:
    Dat bedenk ik me net, je gaat deze toch ook niet overhoop laten schieten, toch?
     
  4. Krijn_d_R

    Krijn_d_R

    Lid geworden:
    28 dec 2009
    Berichten:
    44
    Locatie:
    Peterborough, Ontario, Canada
    Midway

    [​IMG]de boot wordt volgens de IRCWCC regelement gebouwd en dat betekent kompleet met de dunne balsa "pantsering"

    het schip krijgt wel een pomp maar waarschijnlijk geen werkende kanons, de torens zijn er te klein voor.

    aandrijving der beide middelste assen met johnson HC 970 motoren, traxxas waterdichte regelaar, en 50 mm props.

    roer servo .. 12 kg trekkracht, digitaal met servo-saver.
    1 der liften zal werkend worden gemaakt met een servo en veer systeem.

    de eerste 3 vliegtuigen zijn al aangekomen en 8 andere zijn onderweg.

    een foto van de romp is te vinden op de website van de romp-maker: BISMARCK <link foutje, het schip in de foto is de Midway)
    photoalbum http://iowacaptain.multiply.com/photos/album/6/Midway
    vliegtuigen voor dit schip. F4U Corsair, F6F Hellcat (beide jagers) SB2C Helldiver (duikbommenwerper) en TBF Avenger (torpedo toestel)

    Krijn
     
    Laatst bewerkt: 30 mrt 2011
  5. Krijn_d_R

    Krijn_d_R

    Lid geworden:
    28 dec 2009
    Berichten:
    44
    Locatie:
    Peterborough, Ontario, Canada
    Midway

    we hadden hier een korte post-staking, nog steeds aan het wachten op mijn 2 decaperms die nu ergens onderop een berg met "spoed" post liggen

    de 2 binnenste assen zitten wel in de romp evenals de 2 roeren
    de bordessen zitten ook al aan de romp maar de 18 geschuttorens moeten nog wel even gemaakt worden.

    in september zal het schip worden gedoopt tijdens een 3 daagse zeeslag in Hamilton Ontario, het zal waarschijnlijk ook wel een vuurdoop worden

    Krijn
     
  6. kuperus

    kuperus

    Lid geworden:
    18 nov 2005
    Berichten:
    1.220
    Locatie:
    Den Haag
    toen maakten ze nog echt mooie schepen :):)... keep us posted!!!
     
  7. han mul

    han mul

    Lid geworden:
    27 dec 2005
    Berichten:
    305
    Locatie:
    Nieuwerkerk aan den IJssel
    Hoi Krijn,
    Heb je een fotootje van hoe het binnenwerk er nu uit ziet.
    Gelet op de toekomstige zeeslagen ben ik nl. benieuwd naar de constructie.

    groet,
    Han
     
  8. Krijn_d_R

    Krijn_d_R

    Lid geworden:
    28 dec 2009
    Berichten:
    44
    Locatie:
    Peterborough, Ontario, Canada
    Midway... tussen romp en schip.

    update.

    de 2 decaperms zitten nu in de romp en zijn via 2 metalen kruiskoppelingen verbonden met 4.7 mm dikke assen welke aan 1 kant 4 mm draad hebben.
    de servo (HK959 mg digital) zit ook in de romp en kan via een 3.2 mm dikke stuurstang de beide roeren bedienen, de servo heeft een trek-kracht van ongeveer 15 kilo dus de 2 roeren mogen geen grote problemen opleveren.

    de vaartregelaar is nog een beetje onzeker daar ik nog 2 zelfbouwers en ook 1 LRP en een waterdichte Traxxas XL5 hier heb liggen, de zelfbouwers geven vol vooruit-achteruit en de beide andere geven 60 % achteruit, ik weet nog niet wat ik nodig zal hebben dus kijk ik morgen wel even wat ik erin zal gooien.

    moet nog 2 45 mm 5 blads props bestellen maar daar heb ik geen haast mee , deze props gaan op de aandrijfassen waar morgen 2 3 blads 45 mm's zitten.

    gaat langzaam maar zeker de goede kant op, bootje wordt vanmiddag even grijs gespoten zodat ze op een schip lijkt.

    de andere clubleden zijn al gewaarschuwd , als een Konvooi schip hoeft de Midway niet uit te wijken voor aanvallers, en met 70-80 lbs gewicht en 2 decaperms is het niet raadzaam om vlak voor of vlak achter het beestje te stomen.

    Krijn
     
  9. Krijn_d_R

    Krijn_d_R

    Lid geworden:
    28 dec 2009
    Berichten:
    44
    Locatie:
    Peterborough, Ontario, Canada
    1e testvaart

    USS Midway zag zondag voor het eerst water met een werkende besturing en ik kan zeggen dat ze een machtig gezicht is, de andere schepen op het water (sms Hindenburg, sms Nassau, Szent Istvan and Hms Black prince) waren evenals de Midway in 1/144 en leken klein.

    daar de aandrijving van de Szent Istvan uitviel tijdens de eerste zeeslag en Midway nog niet voorzien is van de dunne balsa beplating en geen schade kon oplopen werdt de Midway tijdens de 2de zeeslag ingezet als sleper en zorgde ervoor dat Szent istvan snelheden bereikte die het arme slagscheepje bijna fataal werden.

    na 2 1/2 uur op het water en een paar treffers welke geen schade aanrichten was de zender leeg en moest Midway de dag afsluiten.

    Krijn
     

Deel Deze Pagina