een 'normale' zwever bouwen als elektro zwever

• Topicstarter Topicstarter Cutter
  • Startdatum Startdatum
C

Cutter

Guest
Ik heb weer s vakantie, en verveel me dood, dus ik wou wel een mooie elektrozwever gaan bouwen, nu zag ik thuis nog een oude bouw tekening liggen van een mooie zwever, maar geen elektro. Hij heeft een vleugelspanwijdte van 1, 88 M, en is ong 80 cm lang. M'n vader adviseerde me om gewoon een paket te kopen met alles er op en dr aan, omdat dat t vliegtuig erop gebouwd is als motorzwever. Maar zou het lukken door de tekening een beetje aan te passen, qua interne opbouw, zodat de motor er in kan. Qua gewicht moet het denk ik wel lukken. of niet soms?

En dan nog 1 klein vraagje, zou zo'n toestel goed kunnen vliegen op een speed 480 motor?

Welke zwever is het? Misschien kennen mede-forumleden het model en kunnen dan een gedegen advies geven.

Het is de Lo-190 'Sperber'
maar volgens mij is die tamelijk onbekend.

Ik heb de spanten al klaar liggen, tekening bijgewerkt, en morgen even wat balsa halen, om te beginnen met het skalet van de romp, en misschien ook al wat beplakken met 1 mm balsa :)

Ik heb een beetje rondgevraagd bij modelbouwwinkels, en daar zeiden ze dat het wel zou lukken.

Maar even wat anders, ik zag net op www.modelzweefvliegtuigen.nl deze foto staan
ems_discus2b_2.jpg

Zo'n constructie lijkt me wel wat, maar ik vroeg me af hoe het persies werkt,
waarschijnlijk zit er een motor in het toestel zelf, dat met een band o.i.d. de prop weer aandrijft.
Maar als je het weer wilt intrekken, hoe zorg je er dan voor dat de prop weer mooi verticaal komt te staan?

Dergelijke aandrijvingen zijn wel los te koop, maar behalve vrij kostbaar ook meestal voor hele grote zwevers bestemd 4-6M span ... (en natuurlijk ook voor 1:1 zwevers met 20M span, ook met electromotor).

Het makkelijkst is een vaste pylon op de romp te bouwen, of het puntje van de neus af te zagen en hier een motor met klapprop onder te brengen ...

Ok, bedankt, dan hou ik het gewoon bij een inklap propje op de neus:)
Waar kun je die inklap props eigelijk een beetje goedkoop krijgen, de plaatstelijke modelbouw zaak is nl. een beetje aan de dure kant, en vraagt voor een inklap prop, met een kegel al gauw €60,=!
Dit moet toch wel een beetje goedkoper kunnen?:P

Ik ben tot de conclusie gekomen dat ik stop met het toestel, de specificaties die onder op de tekening stonden klopten niet.
Op de tekening die ik heb heeft de hoofdvleugel een spanweidte van 1.20 M.
En dat kan al dat gewicht van m'n motor ed. niet aan....

opzich lukt het normaal wel, kijk maar eens naar mijn project in het draadje zweefvliegen (effe naar beneden scrollen) "sdz 39 cobra 17"
normaal een gewone motorloze model, maar met wat gefoefel en wat aanpassingen lukt het perfect!

groeten!

In de FMT heeft in 2002? de Piccco (3x"c") gestaan ook en zwevertje van minder dan een meter (96cm), werd toen gemotoriseerd met een SPEED 280 en een 8! cellen 250 mAh NiMH paketje totaal vlieggewicht ca. 240 gram ... en dat ding vliegt echt goed ....
(voor de SP280 en de SP300 7,2V is een speciaal klein klappropje te koop bij Graupner van 4,7"x 2,4" , prijs ca. € 12,--).....

Back