Een paar vraagjes over de Amigo II van graupner

• Topicstarter Topicstarter Jon van Dijk
  • Startdatum Startdatum
Ik ben begonnen met een filius (ook zoiets), maar mijn eerste vluchtjes waren gewoon gooien op een leeg veldje. Daarna van postbode-elastiekjes (enkele lijn, geen drie strengen want dan kunnen je vleugels naar boven klappen!) en vliegerlijn een lier in elkaar geprutseld. Werkt prima!
Nu heb ik een gerestaureerde dg-100. Die weegt 1,6 kilo en dan haal je het niet meer met elastiekjes. Maarja, ik woon ook naast het strand, dus meestal smijt ik em gewoon van de duinen af! ideaal!
Zo'n motortje lijkt me trouwens ook wel lache! Weet iemand hoe duur die dingen zijn?

Rc_Freak_123 zei:
oke :wink: das makkelijk en ik ben een paar keer naar de vliegclub van gooi en eemland alleen is het wel veplicht
om een brevet te halen? en waar kan je dat doen? :D
Dat doe je bij de club. Daar word je ook begeleid, zodat je geen brokken maakt en het zweefbrevet is niet zo moeilijk: na de start 3 minuten vliegen, afgesloten met een mooi circuit (naderingsrechthoek) gevolgd door een nette landing. En dat 3x, dan heb je je brevet...

Ik zit te denken toch wel een elastiek te nemen want mijn
vader en ik hebben een plek in de duinen gevonden waar
het geheel afgelegen is. Maar is dit wild vliegen?

Een Hi-Start zal de Amigo zeker overleven. Vandaag heb ik toevallig zelf m'n Amigo III eraan gemonteerd (30m elastiek/ 100m nylon, merk Graupner ad 70€) en er zowaar een looping mee gevlogen. De looping was weliswaar in eerste instantie niet bedoeld, maar na een iets te optimistische/ stijle klim onvermijdelijk.

Een Hi-Start kan ik zeer sterk aanraden. Het is een erg goedkope en zekere manier van lanceren. Ik heb alleen nog niet het genoegen mogen smaken m'n Amigo op thermiek hoogte te krijgen. Wellicht is m'n Amigo ook niet in staat thermiek op te pikken, dat kan natuurlijk ook!

Succes met het project!

Hallo Jon,

Ik zie dat je in Laren woont? Ik woon in Eemnes dus dat is vlak bij je in de buurt. Ik ben een redelijk fantiek zweefvlieger/bouwer.

Behalve de eerder genoemde clubs is er ook nog een club in Soest waar alleen met zwevers gevlogen wordt - aan elastiek of aan de lier. En ook de meest fragiele kisten kunnen bij ons aan de lier omhoog. Ook hebben wij elke vrijdagavond bouwavond waar we je kunnen helpen je kist goed te bouwen. Maar je kunt ook bij mij in Eemnes voor hulp terecht.

Een zwever is een prima start in de modelbouw en een hoogstartlijn is een prima methode om je kist in de lucht te krijgen. Voor die tijd moet je zwever al wel goed uitgebalanceerd en ingesteld zijn. Omdat een (eenvoudige) zwever alleen over hoogteroer en richtingsroer bestuurd wordt is een 2-kanaals besturing in principe voldoende om mee te beginnen.

Zelf zou ik op een zwever nooit een (brandstof) hulpmotor plaatsen. Het maakt een hoop lawaai (waardoor je niet op alle velden kunt vliegen) en maakt je hele vliegtuig vet. En van een hoop starten en landen (met de hoogstartlijn) leer je goed vliegen. Wel kun je later evt elektro gaan vliegen, dan is bijvoorbeeld iets als een zelfbouw EON 600 geschikt. Maar simpeler (en lichter) dan gewoon puur zweef bestaat niet. Dat heeft ook als voordeel dat je makkelijker boven blijft en bij een harde(re) landing minder snel schade hebt (minder massa).

Mijn advies: bouw je zwever en vlieg hem in eerste instantie met de 2-kanaals afstandsbediening die je al hebt. Laat je helpen tijdens de bouw en met de vluchten door een club of een ervaren vlieger. Laat een zwever een zwever en maak veel starts met een hoogstartlijn – daarvan leer je goed starten en landen. Kijk dan hoe je verder wilt en doe dan pas je investeringen in verder materiaal.

Groeten Arthur

hoi Arthur, Opzich het probleem met de het kanalen is net verholpen, ik
heb nu een 4 kanaals zender, de futaba Skysport (zilveren). persoonlijk
heb ik nu omdat ik wat meer kanalen heb toch wel liever er een opzet
motor op, Electro. Want wat ik zelf 1 keer heb meegemaakt is dat als je
gaat landen en je komt te snel aanvliegen dat je moeilijk weer op kan
trekken, en die zwever is dus in de sloot geeindigt.

verder heb ik zitten zoeken naar die club, is het Modelvliegclub "Otto Lilienthal" ?
En Arthur vliegt U daar ook? Verder heb ik U een Pm gestuurd met wat vragen.

Erik heeft U misschien wat detail foto's van uw amigo zodat ik een beetje
kan kijken hoe U de bowden kabels en electronica erin heeft liggen. En op
wat voor accu's vliegt U?

Het is wat verwarrnt moet ik toegeven, wel motor geen motor wel motor,
maar sinds ik die zwever zo uit de lucht heb zien vallen ben ik toch weer
gaan twijfelen, en toch een klein extra motortje erin te zitten. Maar het
nadeel is dat die motor opzetstukken zover ik weet niet meer te koop
zijn. En een neus correctie vind ik persoonlijk wat zonde. Of zijn er
universeele motor opzet stukken?

vriendelijke groet Jon

Hoi Jon,

Ja ik vlieg inderdaad bij Otto Lilienthal. Leuke club en alleen maar zwevers of elektro. Mijn huidige projectje staat onder Leden en modellen.

Met een 4 kanaals zender kom je al een heel stuk verder, dat is een goede investering.

Een pylon voor de Amigo bestaat nog steeds, zie hier http://www.asm-fr.com/planeurs/amigo.htm

Bedenk alleen wel dat het nadeel is dat je ook nog een accu, regelaar en bijbehorende lader nodig hebt en dat motor+pylon+accu etc niet echt bevorderlijk zijn voor het gewicht en de zweefeigenschappen.

Dan zou ik eerder iets als een EON 600 als volgende elektrozwever bouwen.

Landen kun je vooral goed doen door een goed landingscircuit te vliegen, als je je dat aanleert kun je te veel of te weinig hoogte in je circuit verhapstukken.

Zal ook je PB even beantwoorden.

Groeten
Arthur

hoi Arthur, opzich is het geen probleem de regelaar accu's en laders want
dat heb ik eigenlijk al. Heb een 15 amp. vliegregelaartje, en een 30 amp
vliegregelaartje, gewicht zit bij de 15 amp. geloof iets van 14 gram, den
de 30 amp. is 17 gram. Verder accu's ik heb nog het 1 en ander liggen.
Maar ik was zoieso een apparte accu aan te schaffen omdat ik zeker wil
zijn dat ik er geen problemen mee krijg met vliegen. Maar u zegt van het
gewicht wordt dan wat meer. Maar is dit echt heel erg nadeelig of vliegt
het dan nog wel. Zonder is altijd beter. Maar het is mijn eerste echte
vliegtuig waar ik serieus rc mee ga vliegen. Dus leek me een motor wel
handig. Ik heem denk ik wel een klap-prop scheeld me weer weerstand.

vriendelijke groet Jon

P.s. uw SZD 9 Bocian ziet er echt al fantastisch uit 8O

Ha ha ha Dirk,

tegen deze tijd zal de Amigo wel in de kliko zitten vrees ik....
Vindt het er trouwens niet uitzien met die verkrachte neus, foei !!
Er zijn meer elegantere mogelijkheden te bedenken..

Groeten,

Paul.

Back