een paar vraagjes over infuszakken

Discussie in 'Duikboten' gestart door roeier4, 27 dec 2009.

  1. raf

    raf Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 aug 2003
    Berichten:
    14.817
    Locatie:
    As,België
    hallo fred

    ik bestel ze hier bij een accu shop
    ze doen hier de paketten maken naar mijn keuze
    ik mag zelfs de accu's mee naar huis nemen
    daar de vorm bepalen en ze vast lijmen (warme kol)en dan lassen hun daarna de bruggen er over heen
    je moet wel netjes werken hahaha

    waarom heeft die triple S 12 volt nodig ?????????????
    al de onderdelen werken normaal ook op een mindere spanning of lex moet er een accu controle op hebben gezet maar daar heb ik geen weet van en kan lex zelf uitleg over geven
    effe spieken op de site

    groetjes raf
     
  2. roeier4

    roeier4

    Lid geworden:
    17 aug 2006
    Berichten:
    365
    Locatie:
    Ljouwert
    gaat de boot dan niet schuin hangen naar het zakje die het eerst vol.

    hij kan op deze manier op zijn kont/kop gaan staan!

    p.s. ik hou mij ook aanbevolen voor een zak van 250!
    zal vast niet bij deze duikboot blijven;)

    alex
     
    Laatst bewerkt: 23 jan 2010
  3. raf

    raf Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 aug 2003
    Berichten:
    14.817
    Locatie:
    As,België
    hallo douglas

    je gaat hetzelfde probleem krijgen dat ik reeds jaren terug heb gehad
    als je gaat duiken loopt het water langzaam naar de voorste zak
    of als je opduikt in de achterste
    je zou een ventiel tussen beide zakken moeten zetten om dit te voorkomen
    dan zijn twee pompen eenvoudiger om te doen

    groetjes raf
     
  4. tiger1gek

    tiger1gek

    Lid geworden:
    21 mei 2009
    Berichten:
    423
    Locatie:
    Almere
    Hoi Raf

    Ik heb het er al eens met Lex over gehad over het voltage van het Triple S Systeem.
    Die adviseerde me om 12 volt te gebruiken .
    Tja en ik als beginner neem dit dan ook direct aan van een Deskundige .
    Ik zal eens kijken naar de soort accu;s die jij hebt .heb je eventueel een adres.
    grt Fred
     
  5. raf

    raf Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 aug 2003
    Berichten:
    14.817
    Locatie:
    As,België
    hallo fred

    Gaspeldoornstraat 10
    3650 Lanklaar (Dilsen-Stokkem)
    Hoofd: 089 65 99 04
    Fax: 089 65 90 04
    info@hkbatteries.com

    hier heb je alle info

    wat tripple S betreft zie ik geen probleem als er geen accu leeg detektie in zit

    ik heb in verschillende boten de pomp op 8 cellen draaien en in de type 21 op 10 cellen
    die boot wreet pompen als zot de andere zit de eerste nog steeds in
    daarom varen al mijn nieuwe boten op 8 cellen

    groetjes raf
     
  6. Lex Verkuijl

    Lex Verkuijl

    Lid geworden:
    30 okt 2004
    Berichten:
    4.604
    Locatie:
    Lelystad
    Hallo Raf, Fred,

    Er zit geen accu leeg detectie in, maar ..... :
    Ik heb het systeem op 12 volt afgestelt. Op minder draaien kan wel alleen kunnen de relais problemen gaat geven. Tot 10 volt gaat dat wel goed, tussen 10 en 9 zou je in de problemen kunnen komen, en lager dat 9 ga je waarschijnlijk geheid in de problemen komen. Voor de pomp maakt het niet uit, die gaat alleen langzamer lopen. Alleen de relais gaan dan in combinatie met de analoge watermelders niet meer betrouwbaar aantrekken. en dat brengt het correct aan en afslaan op de watermelders in gevaar. Omdat betrouwbaarheid nou juist een essentiële eis voor een duiksysteem is adviseer ik om op 12 volt te blijven.

    (Maar alvast wat info, momenteel is er een digitale versie van het duiksysteem in ontwikkeling dat deze beperkingen niet meer heeft. Die gaat op de ontvangerspanning draaien, de voedingspanning voor de pomp doet er dan eigenlijk niet meer toe. Met tegelijk meer leuke dingen, maar dat later.)
     
    Laatst bewerkt: 23 jan 2010
  7. raf

    raf Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 aug 2003
    Berichten:
    14.817
    Locatie:
    As,België
    hallo lex

    dacht het al wel hoor dat je gewoon 12 volt relais zou gebruikt hebben
    dat is het enige probleem dat zou kunnen optreden zonder failsafe op accu spanning

    de digitale versie is leuk maar als het kan (norbert heeft het ook ondervonden)zorg dat je bepaalde zaken kan AF zetten
    ik heb norbert al zijn ATS oude stand opgekocht daar ik die accu detectie niet moet hebben
    ik zou gaan voor een losse relais modulle inverband met plaats in de boot
    drie polige servo stekker om de relais modulle aan te sluiten is niet de hoge kost maar wel gemakkerelijker wat plaats bepaling aan gaat

    twee ledjes voor de controle van welke relais is bedient maar ook 3 pennetjes om een externe led brug op aan te sluiten
    bij de type 7 zitten deze twee leds buiten onder het dek als kontrole (had je nog niet gezien haha)ik gebruik als doorvoer de twee messing stuurstangen
    met de twee draden pool ik gewoon de spanning om afgetakt van de pomp

    en zo zijn er nog wel een paar kleinigheden die bij ontwerp niet zo moeilijk zijn maar later een gebruiks gemak

    groetjes en ik ben benieuwd naar de nieuwe sturingen
    groetjes raf
    ps voor mij eentje zonder tank leeg hahahaha
     
  8. tiger1gek

    tiger1gek

    Lid geworden:
    21 mei 2009
    Berichten:
    423
    Locatie:
    Almere
    Hoi lex

    Zoals ik al tegen Raf vertelde ga ik het systeem op een aantal penlites zetten .
    Dit zijn 10 stuks (oplaadbaar) en raf had een adres voor een paar goede accu's
    Ik schiet trouwens al aardig op .
    Heb het Techrek aangepast en verstevigdt met L profiel ,duiktank is klaar met de voelers .
    Ontluchtings slang met een extra draadje voor de water detectie.
    Hoop hem volgende week in het achterstuk te kunnen gaan monteren .

    @ Raf
    Hartelijk dank voor het adres ,ik zal eens gaan kijken wat ze hebben
    Hebben ze trouwens ook een website ?
    Groet Fred
     
  9. Joop.O.H.

    Joop.O.H.

    Lid geworden:
    22 jul 2004
    Berichten:
    829
    Locatie:
    Hengelo
    Om twee infuus zakjes gelijktijdig evenvol laten lopen is eenvoudig op te lossen door NA het T stuk(een Y is beter) in de slangen naar de infuus zakken een vernauwing te maken.
    De grootte van de vernauwing is afhankelijk van de inw.diameter van de slang en de opbrengst van de pomp,je moet de statischedruk voor de vernauwing groter maken dan na de vernauwing,zo dat er een drukverschil onstaat.
    De grootte van de vernauwing is proefondervindelijk te realiseren.
    Dit werkt ook omgekeerd zo dat het leegpompen ook gelijtijdig gaat.

    Gr.Joop
     
  10. raf

    raf Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 aug 2003
    Berichten:
    14.817
    Locatie:
    As,België
    hallo fred

    nee ze hebben geen website
    maar het zijn aardige mensen en als je mijn naam in de mail vermeld
    "die met die model duikboten "dan krijg je nog een korting ook LOL
    als je een nummer hebt met de stekkers die je gebruikt zetten ze die er voor een meer prijsje ook nog aan
    en krimpen alles mooi bijelkaar in een roze/paarse krimpkous

    wat de baxterzakken aan gaat zou je eigenlijk een tweede slangen pomp tussen de twee zakken moeten kunnen zetten als je plaats hebt
    dan kan je via die pomp de zakken ook meteen als trimtanks gebruiken
    dan wel een triple S servo om een van de andere slangen naar de pomp af te sluiten

    groetjes raf
     
  11. SRS

    SRS

    Lid geworden:
    23 mei 2005
    Berichten:
    3.740
    Ah, daar heb ik dus niet aan gedacht! tja, 2 pompen is eenvoudiger maar wordt daarme ook duurder.

    Mooi oplossing! Zou er dan nog water kunnen overlopen zoals Raf het omschrijft? dan zouden er toch kleppen tussen moeten komen.

    Ik zit nog te twijfelen, of de zakken, of een zuiger tank met of zonder spindel... Zonder spindel werkt ook, dan heb ik de pomp nodig ipv tandwielen en een draadeind... Denk dat het goed kan gaan werken in combinatie met de SBTS van Norbert (de versie met de potmeter)

    Ik ben er nog niet uit...
     
  12. roeier4

    roeier4

    Lid geworden:
    17 aug 2006
    Berichten:
    365
    Locatie:
    Ljouwert
    hoi allemaal.

    het is alweer een hele tijd geleden en er is ook een heleboel gebeurd aan de seawolf.

    ik heb de pomp en duikzak ingebouwd. en ik vaar nu op 5 cellen (6V)
    hij vaart supper onderwater aleen bij bovenwater vaart is ze nog erg instabiel als ik de bocht om ga.(gaat ze overhangen naar de buitenkant van de bocht)


    En er zit een fiets ventiel in de midden boven op de boot waar dient deze voor???.
    of kan ik hem er ook af halen want dat staat zo stom
    ik kan hem anders ook verstoppen onder een mini duikbootje ;)

    ik zal morgen een paar foto's plaatsen.

    mvg alex
     
  13. raf

    raf Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 aug 2003
    Berichten:
    14.817
    Locatie:
    As,België
    hallo alex


    je kan dat ventiel er gerust afhalen
    maar maak dat gat wel goed dicht LOL

    de reden dat het ventiel er op zit is om de boot een beetje te kunnen op pompen
    zodat als je een lek hebt er lucht belltjes ontsnappen en je dus optijd terug aan de kant kan komen

    doordat je nu een duiksysteemhebt iongebouwd doe de boot dit tijdens het duiken nu zelf
    de infuus zet uit en de lucht in de boot wordt een beetje onder druk gezet

    mijn proef die ik doe is steeds een keer voor mijn voeten aan de kant onder duiken en dan kijken of er ergens lucht ontsnapt
    in dien niet dan gewoon door varen
    indien wel dan kijken hoeveel er en waar het ontsnapt
    en dan beslissen wat je gaat doen maar wel eerst de boot terug boven water leggen LOL

    het hellen in de bochten komt door een te hoog zwaarte punt
    probeer zoveel mogelijk gewicht onder de water lijn zo diep mogelijk te plaatsen

    een andere oplossing heb je bij deze boot niet daar de wtc strak in de romp gebouwd zit

    bij een andere boot (type 7 en de u2540)heb je meer romp om er iets aan te doen door BV styrodure strips in de tussen ruimte aan te brengen juist onder de water lijnen dit te compenseren met lood in de kiel

    maar het over hellen doen ze in het echt ook hoor al hengt het er vanaf hoeveel de hoek is

    groetjes raf
     
  14. Kippetje75

    Kippetje75

    Lid geworden:
    5 sep 2008
    Berichten:
    283
    Locatie:
    Midden Limburg
    Hoi Alex

    ik heb het ventiel in de wtcdeksel aan de voorkant gemaakt

    [​IMG]


    daarna heb ik op het ventiel een slang gezet die eerst naar de perriscoop ging met een dopje er op

    [​IMG]

    later heb ik de buiten aansluiting voor op de boot gemaakt daar heb ik nog geen foto van
     
  15. roeier4

    roeier4

    Lid geworden:
    17 aug 2006
    Berichten:
    365
    Locatie:
    Ljouwert
    ik hou niet zo van gaaten in het WTC (te boren) vandaar dat ik het ventiel er uit wil hebben want volgens mij het ventiel ook lek

    maar om de boot stabiel te maken
    is het ook een idee om de gangen tussen het bovenste dek en het WTC vullen met schuim en dat dan weer compenseren met lood in de kiel.

    want ik kan niet veel gewicht onderin het wtc stoppen wand de zwaarste onderdelen liggen al onderin zoals de accu en de pomp.

    is het ook mogelijk om een giro te gebruiken om de boot recht te laten varen onderwater?

    mvg alex!!!
     
    Laatst bewerkt: 22 mrt 2010
  16. Kippetje75

    Kippetje75

    Lid geworden:
    5 sep 2008
    Berichten:
    283
    Locatie:
    Midden Limburg
    Hoi Alex

    Een giro zou ik afraden omdat die reageert op zijdelinkse versnellingen
    En als er geen verandering meer is blijft de servo neutraal staan
    Dus blijft de boot scheef hangen

    Een betere oplossing is de LR2 van Norbert Bruggen.
    Dit is in principe een waterpas en die zorgt er voor dat de boot via het duikroer recht wordt gehouden.
    Ik heb hem zelf ook in de Seawolf en dat werkt supergoed
     
  17. raf

    raf Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 aug 2003
    Berichten:
    14.817
    Locatie:
    As,België
    hallo


    hier gaan we weer LOL
    ik heb er al eens een topic over geschreven wat je kan doen om een boot te stabiliseren
    maar hier nog eens de uitleg

    bij de seawolf heb je geen plaats daar waar je styrodure moet steken
    en aub gebruik geen schuim uit bussen want dat is bagger materiaal

    als je de boot bovenwater wil stabiliseren moet je juist onder de water lijn styrodure strips toe voegen tussen de twee rompen en daar heb je geen plaats

    hier de uit leg

    als je styro toevoegt boven de water lijn dan beinvloed dit je varen onder water
    styro toevoegen juist onder de water lijn maakt je boven water vaart stabieler daar ke dit drijfvermogen moet compenseren met lood in de kiel bij te leggen

    ga je styro diep in de boot leggen dan komt hij ook omhoog maar wordt onstabiel omdat je zwaarte punt lager komt liggen al voeg je lood toe om het te kompenseren


    je kan proberen langs de as tse stukjes styro te lijmen en dit aan de voorkant ook in de neus
    maar blijf juist ONDER de water lijn en geen dikke brokken
    max 2 a 3 cm dik
    in de breedte kan je wel wat gaan als er niets in de weg zit
    eventueel tot tegen je romp en daar ook vast kleven
    maar dan moeten er wel gaten in komen om de lucht er onder uit te laten

    als je dat gedaan hebt licht de boot 2 cm hoger op het water en kan je terug af trimmen met lood in de kiel bij te voegen

    dit is de enige oplossing voor deze boot
    als ik die link nu nog eens terig vond he

    groetjes raf
     
  18. raf

    raf Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 aug 2003
    Berichten:
    14.817
    Locatie:
    As,België
    Laatst bewerkt door een moderator: 19 nov 2015
  19. Leon325i

    Leon325i

    Lid geworden:
    18 feb 2010
    Berichten:
    1.083
    Locatie:
    Amsterdam
    Hallo,
    ik was dit topic aan het lezen over de vraag over infuus zakken.
    je hebt ook catheterzakken.

    die heb je in diverse maten .
    ook kleine zakjes waar zoutoplossing in zit (om te spoelen)

    stevige zakjes zijn het ook wel.



    en nee ik heb niet persoonlijk ervaring met die zakken. :)

    succes mannen met jullie mooie hobbie.
     
    Laatst bewerkt: 22 mrt 2010
  20. roeier4

    roeier4

    Lid geworden:
    17 aug 2006
    Berichten:
    365
    Locatie:
    Ljouwert
    ik had het stuk over het balanceren al gevonden maar toch bedankt voor de uitleg raf!!!

    ik bedoelde dit plaatje
    http://i394.photobucket.com/albums/pp29/mycl_album/schommelen.jpg

    het schuim dan tussen de ruimte van het het platte dek en het wtc (het rode).
    En dan lood onderin de neus en staart om dat weer te compenseeren.

    dan word de boot toch ook stabieler? of denk ik nu fout?

    mvg alex
     

Deel Deze Pagina