een prachtige film van een echte zwever met klapwerk.

In goed ABN hoop ik!! :P

Echt een super mooi filmpje!

Groeten Robbert

Dat moet wel ongeveer de grootste spanwijdte zijn die er rondvliegt. Ik heb op een Amerikaanse site ook eens een vlucht van deze als model met iets van 10m spanwijdte gezien. Iets voor jouw Bert?

Het is een machtig toestel. :-)
Al kan ik me best voorstellen als je met klassieke zwevers vertrouwd bent, dat het echt wennen is aan die 'flexibiliteit' .
En wat gebeurt er in een duikvlucht? Kunnen zulke ranke vleugels de krachten die erop inwerken goed aan?
grtz

Cool filmpje!

Spelling is geen topic. 8)

De vleugelslankheid wel.

De Eta heeft een vleugelbreuk gehad bij het doorsteken van pomp naar pomp. De Duo Discus heeft dat ook gehad, al was daar de oorzaak verschillend.

Martin zei:
De Eta heeft een vleugelbreuk gehad bij het doorsteken van pomp naar pomp. De Duo Discus heeft dat ook gehad, al was daar de oorzaak verschillend.

Bijna... Geen vleugelbreuk maar rompbreuk en bij de ETA was het in de periode dat ze hem aan het certificeren waren, breuk gebeurde bij een oefening vrille.
Tijdens zo'n certificering gaan ze altijd erg ver, bijvoorbeeld extra gewicht in de staart (ver naar achter liggend zwaartepunt) om zo langer in de vrille te kunnen blijven..
Een kist met 32 meter spanwijdte moet aan dezelfde eisen voldoen als een van 15 meter spanwijdte: het moet hetzelfde aantal g-krachten kunnen weerstaan. Wil je bij zo'n kist de vleugel door het midden trekken bij bijvoorbeeld de overgang tussen steken en optrekken in een bel dan moet je wel erg ver gaan.
zie ook: mainpost.de
De DuoDiscus heeft het inderdaad ook gehad, dit gebeurde wel tijdens een gewone vlucht. Probleem was een slechte verlijming van de hoofdligger aan de schaaldelen van de vleugel. Hierna zijn alle Duo's gecontroleerd door officiele bedrijven.. Er kwamen hierbij toch nogal wat slecht verlijmde vleugels naar voren...

ETA:
429961_02501944.jpeg

429962_02502018.jpeg

De ETA is trouwens laatst ook bij Jeremy Clarkson meets the neighbours op Veronica geweest.. Waren ook erg mooie beelden te zien.

Back