Een Raptor 50 of ergo 50 of ..welke zende FX18, MC15 MC24 of

• Topicstarter Topicstarter Hermann
  • Startdatum Startdatum
H

Hermann

Guest
Hallo,

Wie weet raad.

Wij willen met de heli hobby gaan beginen, en lezen en hooren heel wat rond.
Wij wilden gaan beginnen met een raptor 50 met een FX 18.
Maar nu hoorde wij in de winkel sinds dat de raptor niet meer bij robbe zit het erg moeilijk is om aan onderdelen te komen.

Werd ons toen eigelijk geadviseert om een ergo 50 ( graupner) te gaan vliegen met een MC 15 eventueel had hij ook nog een gebruikte 2e hands met garantie MC 24 voor mij ..

Wat nu,

Wie weet raad over de heli en welke van de 3 zenders is de beste keus voor de heli

Bedankt Hermann :?:

Vreemd, bij mij op de club vliegen ze veel met dit model.
En er gaat nogal wel iets stuk, dus onderdelen moeten geen probleem zijn.

Dit onderwerp is al eens behandeld geweest op het forum, gebruik de zoek-functie ook eens? Die knop met dat vergrootglasje rechtsbovenin je scherm.

De beste zender? De duurste!

voor de raptor series zijn onderdelen goed te verkrijgen, danwel via internet (na 5 dagen in huis) of bij flycam ofzo.
de raptor is een prima heli, goedkoop te vliegen en niet geheel onbelangrijk, te repareren :wink:

Hoi,

Ik vlieg een Shuttle Challenger met een mc 16/20 zender en dat werkt perfect. Ik zou zeggen als julllie beginners zijn. Koop geen mc24 als deze duurder is dan een nieuwe 16/20. Aan de 16/20 hebben jullie meer dan genoeg en de 24 is alleen erg uitgebreid en erg duur. Vind ik. De mc15 is wat simpel voor heli vliegen maar kan net. Als jullie wat meer groei ruimte willen hebben zonder meteen een nieuwe zender te moeten kopen voor de eventuele uitbreidingen, raad ik deze zender af.
Misschein is het ook van belang om er eens bij stil te staan dat asl jullie ooit willen gaan leraar/leeriling vliegen dat de zenders wel op elkaar moeten kunnen worden aan gelsoten. Ga dus even kijken wat ze bij de club veel vliegen.
Hebben jullie ook al op club's romntgesnuffeld?
Wat betreft de onderdelen van de raptor:
Ik heb gehoord dat de raptor in de afgelopen jaren meerdere malen is veranderd van importeur. Eerst zaten ze bij thunder tiger, daarna bij robbe. Daarvoor zaten er nog een paar maar die weet ik niet meer.
Ik vraag me af hoelang de raptor nou weer bij dezelfde leverancier blijft. Via internet is er overigens wel aan te komen, die onderdelen.
Via winkels is het altijd maar hopen dat het snel gaat. Aan het begin van vorig jaar was er iemand bij ons op de club die onderdelen had besteld en die heeft hij afgelopen februari pas binnen gehad. Zolang moet er dus soms gewacht worden.
Als je zeker wil zijn van veel vlieg uuren en snelle leverling van onderdelen zou ik kiezen voor een iets stabielere firma.
Van de Ergo30 moet ik zeggen dat Graupner in zijn algemeen erg duur is. Ze zijn overigens wel erg degelijk. Als het geld geen probleem is, raad ik zeker aan om een graupner te kopen.

greetzzs,

Chrsistopher.

Hallo Hermann,

Zelf heb ik de Ergo 50 gehad en vlieg nu met de Raptor 50V2 en qua onderhoud en montage is de raptor toch de makkelijkste heli,je kunt overal makkelijk bij en je ziet in een oogopslag of alles in orde is.
Veel mensen die ik ken zijn ook heel erg tevreden over de Raptor.

Onderdelen zijn helemaal niet moeilijk om aan te komen (ga eens kijken op een helimeeting,het grootste deel zijn raptors en dat is echt niet zomaar :lol: )

Als je bij een club gaat kijken zal je zien dat bij de ene club hoofdzakelijk met Graupner zenders gevlogen word,en bij de andere weer met futaba dus dat moet je even informeren voordat je een zender aanschaft.

Groeten,
Marcel

Raptors zijn perfecte beginners helicopters. De Raptor 50 nagenoeg hetzelfde als zijn kleinere broerje, de Raptor 30. Het voordeel van een Raptor 50 is dat als je straks in een gevorderd stadium komt, je nog genoeg vermogen hebt. En dus niet hoeft up-te-graden. Het voordeel van een Raptor 30 is dat deze veel economischer is met brandstof, aangezien je veel zult gaan oefenen en nog lang niet de extra power van een 50-er nodig hebt, kan het ook een overweging zijn om een Raptor 30 te gaan vliegen.
Ik heb zelf een Raptor 30v1 en een Raptor 50v2, ik moet zeggen dat de Raptor 50 stabieler vliegt, daar-en-tegen is het wel een 'versie 2' die een verbeterde rotorkop heeft.
Met de Raptor 30 kan ik zo'n 15min vliegen op 300cc (12,5% Coolpower), mijn Raptor 50 slurpt in 11min de tank leeg. (Let op! die tank is 340cc)

Als zender kan ik niet echt een FX-18 aanraden, het is natuuurlijk wel een goede zender, maar qua helicopter functies is hij maar erg beperkt.
Vorig jaar toen ik starte met helivliegen heb ik ook naar deze zender gekeken, maar uiteindelijk kun je beter een duurde zender kopen met meer helicopter mix functies. Heel populair is de Robbe FF-9 (ofwel de Futaba 9CHP). Wel een stuk duurder, maar met die zender kun je ook vooraltijd vooruit.

Ik weet niet of je al lid bent van een club? Maar het is altijd verstandig om eens te gaan kijken bij een club in de buurt waar helicopter piloten zijn. Die kunnen je vast ook veel informatie geven en het is altijd handig dat je zender koopt die bekend is bij de club, zodat ze je kunnen helpen met het instellen.
Waarschijnlijk willen ze je bij de club ookwel leren vliegen met een helicopter, want het is niet zo makkelijk als het lijkt........ :D maar het geeft zeker een KICK!! 8)

Groeten,
Bas.

Met enige "tegenzin" sluit ik mij aan bij alle vorige antwoorden...
Ik had er in den beginne niets mee om lid te worden van een club, maar ben MEER dan BLIJ dat ik dat WEL gedaan heb (Lid van de MVA).

Voor alle duidelijkheid heli vliegen buiten het clubterrein is bij wet verboden.
Dat wil overigens niet zeggen dat het niet regelmatig gebeurd, maar... het MAG niet.

Ik heb ervaren dat op de club ervaren vliegers lopen die je helpen je heli in (top)conditie te krijgen en te houden.
Heel eerlijk als ik Rob Eikeboom niet had leren kennen was mijn Futura Nova nu waarschijnlijk SCHROOT geweest...

Het goed afstellen van een heli is op zich niet heel erg moeilijk.... maar je moet weten hoe..... en DAT valt eigenlijk alleen in de praktijk te leren van mensen die ERVARING hebben en DIE vindt je op een club....

Zeker als je moet leren vliegen raad ik je aan een zender van het merk te kopen (overnemen) welke op de club bij de meeste mensen gebruikt wordt.

Ik heb leren vliegen bij FLYCAM (www.helicopter.nl) en had (heb) het probleem dat vrijwel niemand mijn setting gebrtuikt (mode 2, maar gas/pitch trekkend)
Erg lastig als iemand je "even" wilt helpen.

Met een zender van hetzelfde merk kun je een leraar / leerling kabel gebruiken waardoor de ervaren piloot kan ingrijpen als de boel fout loopt (en DAT LOOPT HET).

Koop vooral niet een te simpele zender (ik heb nog een MC12) want die kan gewoon bepaalde dingen niet... Je kan wel vliegen..... maar een nette gaskurve..... gaat niet...

Zelfs ik, met een lichte antipathie tegen het "club-gevoel" ben lid van een club..... En zal ik je wat zeggen..... het is LEUK.....................

Harpert

Back