Een recept voor SPW (Cloverleaf) antenne's

Discussie in 'FPV (First person view)' gestart door SanderFPV, 14 aug 2011.

  1. SanderFPV

    SanderFPV

    Lid geworden:
    11 feb 2010
    Berichten:
    1.568
    Goed, op veler verzoek maar even een apart topic over de SPW (Cloverleaf) antenne's. De officiële benaming is overigens SPW, skew planar wheel, en de antenne dateert al uit de jaren '60.

    Het grote voordeel van deze antenne is de circulaire polarisatie en dat behoeft enige uitleg ben ik bang. Een standaard antenne zoals veel gebruikt voor FPV is omnidirectioneel en lineair gepolariseerd. Dit betekent dat de antenne elektromagnetische golven afstraalt op dezelfde manier als wanneer je een kiezelsteentje in 't water gooit, de antenne steekt dan als het ware in het midden van de cirkelvormige golven die zich verplaatsen over het wateroppervlak. Het afstraalpatroon van de antenne ziet eruit als een donut, met de antenne omhoog door het gat van de donut gestoken.

    Linear polarization - Wikipedia, the free encyclopedia

    Een nadeel van lineaire polarisatie is dat wanneer één van de antenne's 90° wordt gedraaid de verliezen erg groot zijn, tot wel meer dan 30dB. Dit volgt uit de hoek tussen de twee antenne's en de volgende formule:

    Polarisatie misaanpassing verlies (dB) = 20 log (cos ϑ )

    ϑ is de hoek tussen de twee antenne's

    Voor 15° is dit verlies 0.3 dB, voor 30° 1.25 dB, voor 45° 3 dB maar voor 90° feitelijk oneindig, maar in de praktijk >30dB.

    Een ander nadeel is wanneer elektromagnetische golven reflecteren vanaf objecten in de omgeving en dan interfereren met het signaal wat direct door de zender wordt uitgezonden, er vindt dan uitdoving plaats. Hoe komt dit? Bij reflectie van een electromagnetische golf vindt een fasesprong plaats, netzoals je jezelf in spiegelbeeld ziet in een spiegel.

    Als nu de originele elektromagnetische golf van de zender en de gereflecteerde elektromagnetische golf tegelijk bij de antenna van de ontvanger aankomen krijg je uitdoving, ze zijn namelijk 180 graden uit fase, en dus elkaar tegenovergestelde, bij gelijke amplitude geldt 1+(-1)=0. Dit verschijnsel staat bekend als multipathing. Op dat moment heb je dus een dropout en is je beeld even weg.

    Circulaire polarisatie heeft deze nadelen in veel mindere mate. Als zowel de antenne op de zender als op de ontvanger circulair gepolariseerd zijn en beide óf rechtshandig óf linkshandig en omnidirectioneel maakt de hoek tussen de antenne's niet meer uit, er zijn dus geen verliezen ongeacht de hoek tussen de antenne's. Rechts- of linkshandig refereert aan de draaing van de elektromagnetische golf. Circulaire polarisatie is namelijk niks anders dan dat de elektromagnetische golf roteert langs de as waarlangs deze wordt afgestraald, rechtshandig is rechtsom, linkshandig is linksom.

    Circular polarization - Wikipedia, the free encyclopedia

    Bij reflectie van de elektromagnetische golf treedt ook bij circulaire gepolariseerde elektromagnetische golven een 180° fasesprong plaats. Een rechtshandig gepolariseerde golf wordt dan een linkshandig gepolariseerde golf. Echter doordat de antenne op de ontvanger ook rechtshandig gepolariseerd is zal de rejectie van de linkshandige elektromagnetische golf maximaal zo'n 20dB bedragen, da's een factor 100!

    Kortom, met een circulair gepolariseerde antenne kun je dus op z'n kop vliegen, rollen tot je een ons weegt, maar je beeld blijft prima. Door de uitstekende rejectie van de reflecties heb je ook veel minder last van multipathing.

    Kortom, circulair gepolariseerde antenne's zijn prima geschikt voor FPV!

    Hoe bouw je zelf zo'n SPW antenne? Hieronder het recept voor een SPW voor 5800MHz, prima geschikt voor de bekende 5.8GHz video zenders en ontvangers.

    [​IMG]

    Horizontal leg length = de lengte van het horizontale stuk
    Vertical leg length = de lengte van het vertikale stuk
    Feed length = de lengte van de feed
    Arc Length = de lengte van de boog
    Arc Angle = de hoek van de twee armen van de boog
    Pitch Angle = de hoek van de bladen tov. de horizontaal

    Als voorbeeld onderstaande antenne, in de praktijk ziet dat er dus zo uit:

    [​IMG]

    Voor 5800MHz dien je de volgende maten te gebruiken, bij voorkeur op ~0.1mm nauwkeurig:

    Horizontal leg length = 13.0 mm
    Vertical leg length = 11.0 mm
    Feed length = 2.0 mm
    Arc Length = 27.0 mm
    Arc Angle = 100 degrees
    Pitch Angle = 45-50 degrees
    Wire diameter = 0.8 mm verkoperd staal (lasdraad)
    Coax = RG316 teflon coax, ~50mm lang

    Deze maten zijn allemaal eenvoudig te schalen naar de frequentie waarop je wilt afstemmen (rond de 5.8GHz, niet enkele GHz hoger of lager), gewoon vermenigvuldigen met de factor tussen deze en de gewenste frequentie. Dus voor 5740MHz volgt: 5740/5800 = 0.990, kortom alles delen door 0.990. Bij lagere frequenties wordt de antenne dus iets groter, bij hogere frequenties iets kleiner.

    Alle lijm, tape, krimpkous, etc. die je toevoegt tussen de feed en de bladen zal door de beïnvloeding van de dielektrische constante een verlaging in frequentie geven (of je moet metamaterialen gebruiken, PM me even in dat geval). Hou hier dus rekening mee, je kan eventueel hier door de antenne afstemmen, alleen alle materialen die hygroscopisch (vochtopnemend) zijn zou ik vermijden, de afstemming van je antenne is dan namelijk afhankelijk van 't weer.

    Afstemmen van de antenne doe je (binnen pakweg 10 to 15 graden) door de bladen meer naar elkaar toe te buigen (= hoger in frequentie) of verder van elkaar af, feitelijk maak je dan antenne dan platter (= lager in frequentie). Meer dan 15 graden heeft geen zin, dan is het afstraalpatroon namelijk allang geen donut meer.

    Ongetwijfeld zullen er nog vragen zijn, dus ik ben benieuwd naar jullie reacties.

    Met vriendelijke groet,

    Sander Sassen
    ImmersionRC - Real Virtuality
     
    Laatst bewerkt: 14 aug 2011
  2. Acropilot

    Acropilot Guest

    Thanks Sander, eindelijk eens netjes uitgelegd! klasse!
    Ga mij er eens met bezig houden tijdens de vakantie :D

    Ps, u heeft PB.

    mvg!

    :edit: Toch een vraagje, speelt de samenstelling van de soldeertin een rol tot het verzwakken van het signaal?
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 14 aug 2011
  3. ramsus42

    ramsus42

    Lid geworden:
    1 jan 2003
    Berichten:
    2.752
    Locatie:
    nijmegen
    Welke SMA connectors inc kabels moet ik nu hebben?
    Het zal hier vast al meerdere malen voorbij gekomen zijn, maar kan het niet vinden.

    Tnx Sander, Ik ga hier lekker mee experimenteren:)
     
  4. wep

    wep

    Lid geworden:
    7 dec 2006
    Berichten:
    30
    Locatie:
    'Aan de kust'
    Mooi verhaal en bedankt weer voor het opschrijven.

    Heb je toevallig ook maten voor de 2,4Ghz tx?...
     
  5. DennisK

    DennisK

    Lid geworden:
    28 feb 2004
    Berichten:
    4.433
    Locatie:
    Tiel
    Connector. De meeste zijn gewoon SMA sommige chineesjes hebben RP-SMA
    Of er nog kwaliteit verschil in zit. Vast wel maar denk niet dat je dat kunt zien.

    @web: http://www.rcgroups.com/forums/showthread.php?t=1388264

    @ Sander.
    Vanaf waar begint de antenne nu te tellen qua lengte en wanneer eindigt het.

    Dus bv waar het pootje tegen mantel aankomt. Zoals bij jou amper lengte.
    Maar zoals de 2e manier van solderen, met pootjes rondom losse bladen. Dus dan ligt er 1cm buitenmantel open.
    En het stukje kern. telt dat tot hij binnen de buiten mantel zit of zit dan anders.
    Dus wanneer de pootje de kabel verlaat en terug komt zeg maar.
    Wel handig om mee te nemen in het ontwerp.

    Bv als je binnenkern 5mm buiten de buitenmantel steekt moet je dan 5mm van dat pootje afhalen om dat te compenseren.

    Had al het idee dat lijm wat invloed zal hebben, echter weet je eigenlijk toch niet waar je uit hangt qua frequentie dus kan ook in het voordeel werken :)
     
  6. ChristianV

    ChristianV

    Lid geworden:
    3 sep 2009
    Berichten:
    53
    Moet dit niet precies andersom zijn?

    Want antenne's voor 5.8GHz zijn toch vele malen kleiner dan 1.3GHz.

    Of ben ik nog niet helemaal wakker? :)
     
  7. DennisK

    DennisK

    Lid geworden:
    28 feb 2004
    Berichten:
    4.433
    Locatie:
    Tiel
    Als ze idd groter zijn bij een lagere frequentie dan heb je volgensmij gelijk ja

    5800:5740= 1,0105 Verschil is achter wel heel klein, zeg maar onmenselijk om dat ook zo te maken.

    53mm x 1,0105 = 53,554. Ach toch nog een halve mm :D
     
    Laatst bewerkt: 14 aug 2011
  8. HBFP NL

    HBFP NL Guest

    Remy kun je van die dingen knutselen?
    Knutsel dan direct een setje extra voor me ;)
    Ben bang dat dit nog ff boven mijn petje uit gaat.

    @ Sander: Bedankt voor het recept :D Met wat geluk ga ik deze materie ook snel begrijpen :p
     
  9. SanderFPV

    SanderFPV

    Lid geworden:
    11 feb 2010
    Berichten:
    1.568
    Het was laat gisteravond, je hebt uiteraard gelijk, ik heb de eerste post even aangepast.

    Met vriendelijke groet,

    Sander Sassen
    ImmersionRC - Real Virtuality
     
  10. SanderFPV

    SanderFPV

    Lid geworden:
    11 feb 2010
    Berichten:
    1.568
    Feitelijk zou je de diameter van de coax af moeten trekken van de horizontal leg length. Echter omdat je hier toch een klont (in verhouding) soldeer tegenaan smeert heb je te maken met een verkortingsfactor, het soldeer werkt als een shunt en daarmee wordt het lengteverschil wat je normaliter zou willen aftrekken weer gecompenseerd.

    De lengte van de gestripte buitenmantel maakt niet uit, wat telt is wanneer de binnenmantel met de feed uit de mantel vandaan komt, vanaf dat punt is het een antenna, daarvoor gewoon een 50 Ohm transmissielijn.

    Ga je nu zoals in jouw geval de horizontal leg nog een 90° bocht geven zodat dit makkelijk te solderen is en ook sterker probeer dan de hoek zo scherp mogelijk te maken. De invloed van wat er onder de horizontal leg gebeurt is niet zo heel groot, maar probeer zo min mogelijk soldeer te gebruiken zodat er niet een hele klont onder hangt.

    Met vriendelijke groet,

    Sander Sassen
    ImmersionRC - Real Virtuality
     
  11. SanderFPV

    SanderFPV

    Lid geworden:
    11 feb 2010
    Berichten:
    1.568
    Nee, gewoon elektronica soldeer is voldoende, als je wilt kan je een variant nemen met een percentage zilver, da's nog net even beter, maar feitelijk gerommel in de marge.

    Met vriendelijke groet,

    Sander Sassen
    ImmersionRC - Real Virtuality
     
  12. DennisK

    DennisK

    Lid geworden:
    28 feb 2004
    Berichten:
    4.433
    Locatie:
    Tiel
    Weet je zeker dat het nu wel klopt ;)

    Of ik heb het mis maar volgens mij wordt volgens dit de antenne op een lagere frequentie kleiner.
    Zou dan 5800/5740 moeten zijn. Dan wordt het groter dan 1 en worden alle afmetingen juist groter.

    Bedankt voor de overige info.

    Vandaag even snel een rondje gevlogen met mn clovers/SPW. Volgens mijn vriend deed 1 setje het goed. Was met 4 blads SPW. Maar veel vliegers in de lucht op dat moment en weer was niet goed genoeg om ver weg te gaan dus allemaal goed bekeken heb ik het nog niet. Bij een paar combi's toch wel nog uitval.
     
  13. SanderFPV

    SanderFPV

    Lid geworden:
    11 feb 2010
    Berichten:
    1.568
    Ja, lagere frequentie = grotere golflengte, dus grotere afmetingen.

    Met vriendelijke groet,

    Sander Sassen
    ImmersionRC - Real Virtuality
     
  14. Hugy

    Hugy

    Lid geworden:
    23 apr 2009
    Berichten:
    1.667
    Locatie:
    Maarn
    Het kan allebei. Als je 5740/5800 doet moet je alle lengtes delen door de uitkomst. Hierdoor worden ze dus groter.

    Als je 5800/5740 doet moet je de lengtes vermenigvuldigen met de uitkomst en worden ze dus ook groter.
     
  15. DennisK

    DennisK

    Lid geworden:
    28 feb 2004
    Berichten:
    4.433
    Locatie:
    Tiel
    Oh stom, zat het al te zoeken in de deeltekens enzo maar zag het niet. Maar hij doet hem idd delen door 0.99 op het einde en niet maal.
    Dan kom je inderdaad wel goed uit.

    Wou een IR thermometer mee bestellen vandaag maar niet in stock dus dan gaat ik hem toch maar lenen :)

    Had die persoon wel aan de lijn vandaag maar vergeten te vragen.
     
  16. PE5ED

    PE5ED

    Lid geworden:
    31 aug 2009
    Berichten:
    211
    Locatie:
    Haarlem
    Topposting Sander.

    Ik zat me al af te vragen wat de verkortingsfactor in schuim en balsa zou wezen ;)

    Overigens .... Een circulaire antenne op 2.4 GHz op de besturingszender is iets wat ik een ieder hier zo willen adviseren. Tenslotte is wijzen met zo'n stokkie het minst effectieve als je signaal bij je kist wilt hebben. Reden dat heel soms mensen zo slim zijn om de RC-TX antenne tegen de kast aan te leggen, of in ieder geval een andere hoek te laten maken.

    Zeg maar zo : http://www.henrycountyrc.com/sitebuilder/images/dfg-161x98.jpg
     
  17. BadBert

    BadBert Forum veteraan

    Lid geworden:
    4 feb 2005
    Berichten:
    5.059
    Locatie:
    Hoogerheide (NB) Club: BVL-steenbergen
    heel veel mensen hebben de antenne horizontaal liggen zeg maar, dus opzij wijzend.

    Ik meestal ook, alleen als ik FPV vlieg staat de antenne wel rechtop.

    Zelf ook maar eens proberen van deze "klaverbladjes" te maken om eens te testen :)
     
  18. Sleurhutje

    Sleurhutje Forum veteraan

    Lid geworden:
    2 jun 2006
    Berichten:
    25.207
    Locatie:
    Beverwijk
    Goede informatie. Alsmaar dat duistere gedoe omtrent afmetingen. Het MBF en Sander heb je tenminste wat aan. :thumbsup:

    *knutselen gaat* :yes:
     
  19. u4eake

    u4eake

    Lid geworden:
    16 aug 2006
    Berichten:
    1.505
    Locatie:
    Diest, België
    Wat is nu eigenlijk het verschil tussen een 3 blads en een 4 blads klaverblad antenne ?
     
  20. freijn

    freijn

    Lid geworden:
    13 nov 2005
    Berichten:
    2.825
    Locatie:
    Warm_Timboektoe Onzinnige berichten 34.128 nutt
    1 blad :)

    En de 4 is wat moeilijker maken vind ik zelf.. 3 is wat gemakkelijker.

    Volgens de fora is het goed om een 3 op de zender en een 4 op de ontvanger te plaatsen.
    Ik heb met een 3 en een 4 op mijn ontvanger gevlogen. Heb geen wezelijk verschil gevoeld.

    Gevoeld.... ik heb nl geen meetapparatuur om het e.e.a. te kunnen onderbouwen.

    Ik denk dat een 4 theoretisch meer gelijkmatiger is dan een 3 in het patroon.
     

Deel Deze Pagina