Een ritje aan boord van een raket.

Discussie in 'RaketModelbouw' gestart door Rol@nd, 21 sep 2006.

  1. Rol@nd

    Rol@nd

    Lid geworden:
    23 jun 2003
    Berichten:
    312
    Locatie:
    BE
  2. Acropilot

    Acropilot Guest

    woaw das wel zeer heftig :p
    maar wat begint die rond te draaien zeg :p

    groeten
     
  3. SWT

    SWT

    Lid geworden:
    25 nov 2004
    Berichten:
    165
    Dat dat ding nog heel blijft!
    Moet je na 10 sec eens kijken naar die FinFlutter.
    Wordt je toch helemaal eng van...

    HenkSWT
     
  4. BasK

    BasK

    Lid geworden:
    16 mei 2005
    Berichten:
    767
    Locatie:
    Lelystad
    Die finflutter viel mij ook direct op. ongelooflijk.

    Volgens mij is het trouwens een dragrace, want ik zie 3 rooksporen.
    Verder staat er "webcam on toy rocket", nou toy.... volgens mij is het zeker geen LowPower.
     
  5. Pleun Punt

    Pleun Punt Guest

    Ik heb wel meer filmpjes gezien uit een raket, maar alle raketten draaien om hun as. Dit is op zich niet zo'n erge eigenschap, want hierdoor krijgt de raket meer stabiliteit (denk maar aan een getrokken loop).
    Let maar goed op hier, de raket slingerd niet en blijft in dezelfde richting doorvliegen.
     
  6. janhein

    janhein PH-SAM

    Lid geworden:
    10 aug 2003
    Berichten:
    1.978
    Locatie:
    Rottevalle
    Dit was beslist geen drag race

    Er zaten drie 75 mm motoren in het ding :)

    En die flutter krijg je als je meer dan mach 1 vliegt. en probeer bij dat soort snelheden maar eens je raket te stabiliseren. ene kleine afwijking en je gaat tollen. echte rakettten hebben gyro's die dat tegen gaan (of juist versterken).

    ik heb meer beelden van deze raket gezien en die was na deze vlucht gelijk afgeschreven.

    :-(
     
  7. Pleun Punt

    Pleun Punt Guest

    Sterker nog ik denk dat elke raket om zijn as draait. Bij de NAVRO hebben we wel eens twee keer zo'n rotatiemeting gedaan met een erg aerodynimische "schone" raket en allebei de keren draaiden ze.
    Als je een camera in je raket hebt, heb je minstens twee dingen die dit draaien bevorderen.
    1 Er is een uitstulping voor de camera, die er voor zorgt dat de raket niet meer drie/vierzijdig gespiegeld is. Dus meer zijwaarts oppervlakte aan één kant van de raket.
    2 Gewicht. De camera zit niet in het midden van de buis en het stroomlijnkapje over de lens (of spiegel) zorgen er voor dat de raket aan één kant van de raket (iets) zwaarder wordt.
     
  8. BasK

    BasK

    Lid geworden:
    16 mei 2005
    Berichten:
    767
    Locatie:
    Lelystad
    JanHein,
    Waarom zie ik de andere 2 rooksporen dan duidelijk buiten het beeld van de raket? Ze zitten er echt naast en draaien ook door het beeld (de raket draait, waardoor de rooksporen van links naar rechts bewegen).

    Groet,
    Bas
     
  9. janhein

    janhein PH-SAM

    Lid geworden:
    10 aug 2003
    Berichten:
    1.978
    Locatie:
    Rottevalle
    http://www.dph.com/vidroc/XPRS_2004/index.html

    Ik heb effe de rest er bij gezocht.

    Dit fimpje boven is idd een Drag race. er staat er nog een op die site bijna ideniek met een twee traps configuratie. Daar zie je ook een dubbel rook spoor.


    Overigens zijn de heren geleerden het ernog steeds niet over eens wat de oorzaak was van de flutter.

    iemand nog een leuk idee ;-)


    en een minmun diameter K is geen model raket meer nee. Dat gaat richting een echte leuke raket.
     
  10. Gerard_nl

    Gerard_nl Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    7 sep 2002
    Berichten:
    15.817
    Locatie:
    eindhoven, El diablo.
    damn wat een snelheden halen die dingen zeg
     
  11. Pleun Punt

    Pleun Punt Guest

    Een grote raket als deze met een sterke motor kan je door de geluidsbarriere jagen. Caveman (Jan-Hein) heeft een raketje van ca. 30/40cm raket in zijn webwinkel die dat kan, maar dit is wel het minimun qua grootte/motor combinatie wat mach 1 kan halen.
     
  12. janhein

    janhein PH-SAM

    Lid geworden:
    10 aug 2003
    Berichten:
    1.978
    Locatie:
    Rottevalle
    Heel veel power in een klein raketje persen en dan lukt het net.

    wordt je raket groter dan is het makkelijker om dit soort snelheden te halen.

    Kijk maar naar een Saturnus, die dingen ware niet voor niks zo groot

    Ik heb een koolstof raket waar mee ik mach 2 kan halen. das eigenlijk gewoon een motor met vinnen.
     
  13. DST

    DST Guest

    Vet!!! Mach2 supersonisch, Hoe groot is die raket wel niet: metertje of 2/3???
     
  14. janhein

    janhein PH-SAM

    Lid geworden:
    10 aug 2003
    Berichten:
    1.978
    Locatie:
    Rottevalle
    nee dat valt reuze mee .

    de raket is net iets meer dan een meter lang en heeft een diameter van 42 mm .

    wel is er meer dan de helft van de raket gevult met brandstof. (meer kreeg ik er niet in)
     

Deel Deze Pagina