Een roll - nick probleem bij logo10

Hallo,

Heb een probleem bij men logo10. Als ik roll naar links, dan gaat de heli automatisch een beetje nick geven naar achter, en bij roll rechts, nick naar voren. Dit is ongeveer 1-2mm dat je de servo ziet bewegen bij het rollen, met de hevel los is het probleem er niet (servo beweegt niet bij roll). Zou dit kunnen komen door het te stroef lopen van de ball-link, of is dit een servo(GWS) of zender(MX12) probleem? Een vriend vliegt met de zelfde heli, maar met alu swashplate, Futaba S3101 servo´s, FF9 zender, en heeft het probleem niet.

Greetz
Sven

Ja lijkt mij ook ccpm interactie. Of gebeurd dit alleen als je vol pitch geeft (pos, of neg)?
In dat geval moet je de swash pitch setting iets verminderen.
Kunnen natuurlijk ook nog rare mixers zijn die aanstaan....

Rhodesian zei:
........met de hevel los is het probleem er niet (servo beweegt niet bij roll). ......
Bij interaktie zou je met een losse hevel de servo ook moeten zien bewegen. Het lijkt mij dus een mechanisch probleem.

Hoi,

Bedankt voor de snelle respons. Interactie e.d. blijkt het niet direct te zijn. Het is net alsof er een mechanische kracht inwerkt op de servo. Als de hevel los is blijft de servo stil. Als je de stang met je vingers vasthoud voel je bij het rollen dat er een relatief grote kracht naar boven of beneden op zit, naargelang roll links of rechts. Dit gebeurt al bij het miniem geven van roll. De heli een klein beetje naar rechts sturen in hoover en je ziet hem al nikken. :?

Gaat het bollager wel soepel? Hierdoor kunnen ook ongewenste krachten optreden. Wat je kan proberen is de swashplate steeds aan 1 servo link loskoppelen en kijken of de swashplate gemakkelijk met de hand te bewegen is. Dit met alle drie de linken proberen.

Na het vervangen van de GWS servo´s door FUTABA servo´s bleek het probleem opgelost. Als je de GWS servo´s aan de hevel beweegde voelde je deze een mm op en neer gaan. Ook het probleem met de snelheidsregelaar is opgelost (zie eerdere post). Bij Hacker kwam er geen respons, dus heb deze dan maar vervangen door een Kontronik. Zo kan ook gewicht bespaart worden door de BEC van de regelaar te gebruiken. Dus beter iets meer uitgeven aan een deftige regelaar, dan een heli die uit de lucht valt.... Dit wten we nu ook.
Bedankt voor de vele tips.

De 3101. Was aan het twijfelen tussen de 3101 en de 3150. Ben nu juist nog in overweging om er een alu swashplate op te monteren. Maar eerst maar eens een tweede accu aanschaffen, zodat we iets langer kunnen vliegen. Met de flightpower 4s1p 3700mAh halen we 10min.

Alu swash is niet nodig maar staat wel mooi :) Ik merkte niet echt een verschil....

Kontronik jazz 55 erop? Super goede keus!

Ik heb wel de 3150 want die zijn lekker snel, sterk en precies.

Helemaal mee eens!
Of je moet die allu swash ergens voordelig op de kop kunnen tikken....
Ik heb al wel de vernieuwde rotorkop erop zitten, ik vind het wat soepeler vliegen.

Ik heb de laatste versie logo 10 en heb hem helemaal standaard op de alu swash na (ebay 30 euro, kon ik niet laten liggen :)) en dat vliegt super strak. Ik heb wel de lichtere paddles erop en dat in combinatie met 1700 toeren met 500mm mikado carbon bladen geeft een lichte en wendbare heli die toch erg strak en stabiel vliegt. Hij flipt en rolt lekker snel (niet voor hard 3d maar zeker genoeg voor leuk acro) en grote ruime looping zijn geen probleem.

Btw, een club genoot vliegt ook de logo 10 met gws servo's en dat gaat prima :) Je moet zoiezo de ball links opschuren zodat ze soepel lopen. Zo uit de doos zit het zo strak dat het gewoon niet goed te vliegen is. Als de swash schuin staat moet tijdens het ronddraaien van de kop de swash niet veel kracht uitoefenen op de servo's. Is dat wel zo dan lopen de links gewoon niet soepel. Ook met futaba servos ga je dat merken op den duur.

Hoi Tadango,

Wat bedoel je juist met opschuren. Gewoon met een velletje licht schuurpapier rond de ballink schuren, of een ballinkruimer aanschaffen?

Alvast bedankt voor de tip!!!!!!!!

Balllinkruimer is natuurlijk de mooiste oplossing maar als die niet beschikbaar is met een stukje schuurpapier de bolletjes NETJES GELIJKMATIG afschuren. Belangrijkste is dat de goed rond blijven en er straks niet uit kunnen schieten. Dan rustig steeds passen en smeren met siliconen olie en even flink bewegen. Nog te strak? dan nog een klein beetje schuren. Na een tijdje merk je dat ze nog mooi spelingsvrij zitten maar wel een stuk soepeler lopen dan daarvoor.

Rhodesian zei:
Hoi Tadango,

Wat bedoel je juist met opschuren. Gewoon met een velletje licht schuurpapier rond de ballink schuren, of een ballinkruimer aanschaffen?

in hemelsnaam schaf een ruimer aan !!
schuren geeft krasjes in de ball, je links slijten als de ziekte daarna !!!

een ruimer is de enigste juiste oplossing.

Gerard_nl zei:
Rhodesian zei:
Hoi Tadango,

in hemelsnaam schaf een ruimer aan !!
schuren geeft krasjes in de ball, je links slijten als de ziekte daarna !!!

een ruimer is de enigste juiste oplossing.

Hey Gerard,

Ballinkje (de kogel) is van kunststof. Schuren wordt ook niet korrel 80 mee bedoeld, maar gewoon (waterproof) 1600 o.i.d. Na deze behandeling zoals Tadango vermeld (dus net genoeg, niet teveel) loopt het geheel soepel en spelingsvrij, en blijft dat ook een héééle lange tijd (na veel vluchten nog geen speling ontdekt).
De ballinkruimer heb ik weer vervelende ervaringen mee, helemaal als je de Align ballinkjes hebt.

Greetz van Aldert

Back