Een schaakstuk maken

Discussie in 'De Non-Modelbouwkroeg' gestart door Micropuller, 27 okt 2011.

  1. Micropuller

    Micropuller Forum veteraan

    Lid geworden:
    1 jul 2004
    Berichten:
    6.399
    Mooi contrast.



     
    Laatst bewerkt door een moderator: 13 nov 2015
  2. TC01

    TC01

    Lid geworden:
    17 jun 2010
    Berichten:
    3.071
    Wie is nu die echte vakman............................

    Wat mij betrefd die marokaan met zijn bowlathe.

    CRU-GEZEGD Dat CNC werk kan iedere cad-cam tekenaar maken, men hoeft alleen maar een ongeschoold persoon aan de CNC machine om het ruwe materiaal in te spannen. De machine doet al hetw erk vanzelf als de tekenaar goed werk heeft geleverd.


    OOhhjee, daar schop ik weer tegen heilige huisjes............
     
  3. jitze

    jitze PH-SAM

    Lid geworden:
    9 apr 2007
    Berichten:
    3.239
    Locatie:
    Dordrecht ZH Vliegclub: Red Eagles
    beetje schoppen is het wel ja;)

    Het kiezen van materiaal, beitels, snijsnelheden e.d. is niet eenvoudig en vereist ook wat kennis en ervaring.


    Bekijk je het van de andere kant: met zo'n bowlathe kun je door veel te oefenen zonder enige opleiding mooie werkstukjes maken. Met een CNC frees kom je zonder opleiding/kennis niet verder dan een knullige tekening.
     
  4. bdoets

    bdoets Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    6 aug 2006
    Berichten:
    9.322
    Locatie:
    Harderwijk
    Geweldig... ik was een jaar geleden nog in Marrakech, als ik die man bezig gezien had dan had ik een schaakspel van hem gekocht...
    Overigens, hij doet een minuut of tien over die koning (afgezien van lakken). Voor een komplete set stukken (32 stuks) dus 5.20 uur..... als je dat tegen een Westers uurloon zou moeten betalen een prijzig schaakspel!
    En nu het bord nog...
     
  5. Bertus

    Bertus verslagschrijvers Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 sep 2002
    Berichten:
    12.776
    Locatie:
    Krimpenerwaard
    Ik zou zeggen weg met die machines, helaas is dat niet meer mogelijk.
    Je moet je dan als cnc programmeur toch maar een tobbert voelen, als je deze 2 filmpjes ziet
     
  6. TC01

    TC01

    Lid geworden:
    17 jun 2010
    Berichten:
    3.071
    Het is dat ik weet wat het is. Ik heb zelf bij een vriend in de machine fabriek staan werken. We waren bezig om 2 5 cilinder stermotoren te bouwen. Hij programeerde de machines en ik mocht ze dan bedienen. Materiaal inspannen, op startknop drukken en als het werkstuk klaar was eruit halen en de nieuwe weer inspannen. Helaas is die fabriek niet meer en onze motoren nog niet af. Ik zoek nu iemand die er minstens eentje voor mij kan afmaken.

    Houtdraaien heb ik wel geleerd, maar niet zoals die Marokaan.
     
  7. Byte

    Byte

    Lid geworden:
    20 dec 2007
    Berichten:
    1.376
    Locatie:
    Venlo, Nederland
    Prachtig! Geweldig om te zien :)
     
  8. Cheeta

    Cheeta Forum veteraan

    Lid geworden:
    8 jul 2003
    Berichten:
    9.523
    Locatie:
    Nieuwegein
    ik denk dat beiden niet veel voor mekaar onderdoen.

    het gaat om wat je kan met de middelen die je hebt.
    De CNC is niet bepaald user friendly zonder kennis van zaken *kan er over mee praten heb zelf een cnc frees en loop nog steeds vaak te knoeien.

    de man met het hout heeft minder middelen maar is daardoor niet meteen beter of handiger. Het gemakkelijk denken van iedere idioot kan met cadcam een programma schrijven valt in de praktijk vies tegen. Een mooi glanzend oppervlakte met alu? ik wens velen succes daarmee.

    het gaat om wat je hebt en wat je er mee kan. Een hobbyist haalt lang niet alles uit een professionele cnc machine.
     
  9. ExtremeBB

    ExtremeBB Guest

    CNC FTW ben er in opgeleid,

    heb trouwens (ook toevallig) ook wat van deze CNC gemaakt schaakstukken uiteraard zelf CNC gedraaid,
    was dat ik nog in opleiding was...

    FF een plaatje,
    zijn wel de eerste die ik op de CNC gedraaid had het origineel (compleet) staat nog op school kon het niet meenemen :mad:

    [​IMG]

    Uploaded with ImageShack.us

    Groet Ray....
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 4 nov 2011
  10. PH-ILS

    PH-ILS Forum veteraan

    Lid geworden:
    10 mei 2006
    Berichten:
    12.265
    Locatie:
    Krommenie
    Welke school was dat?
     
  11. ExtremeBB

    ExtremeBB Guest

    Sorry maat dat ik zooo laat reageer,

    maar ik geloof dat deze school niet meer bestaat, het is de school op de westside (Zaandam) tegen over de Mercedes dealer (mits die er nog zit?!) ik heb een half jaar in een speciaal project gezeten,

    geheten het "bowos" project half jaar privé les in CNC draaien, ik ben later verder opgeleid in een bedrijf waar ik 12jaar gewerkt heb door geleerd naar kanten/ponsen/knippen/etc...

    maar goed nu weten we nog steeds niet hoe die school heten :murder:
    misschien dat een anderen Zaankanter het weet ?

    Groeten Ray ...
     

Deel Deze Pagina