Een Tamiya 1/14 aangedreven as ombouwen van bladvering naar luchtvering?

Hallo Iedereen,

Vraagje: is het mogelijk om een Tamiya 1/14 aangedreven as om te bouwen van bladvering naar luchtvering?
Of zal ik op zoek moeten naar een andere as?
Mijn Volvo trekker krijgt een extra as, [liftas] en deze as heeft ook luchtvering, het is dan mooier als beide assen lucht geveerd zijn.

Mvgr VOLNOR

Op mijn Scania Highline heb ik een 'luchtvering' gebouwd. D.w.z. een constructie, die luchtvering lijkt, maar nog wel gebruik maakt van veren (uit balpen)
In mijn geval is er een naloopas, die van exact dezelfde constructie gebruik maakt. In principe blijf ik ook gebruik maken van de Tamiya schokdempers etc. De naloopas zal niet liftbaar worden, maar zou dit zou eventueel wel kunnen. Op zich lijkt het nu allemaal te werken. In de toekomst moet ik nog wel kijken wat er gebeurd als er meer gewicht op het geheel komt.
Merk op: dit is wel specifiek voor mijn project op maat gebouwd. Er is wel wat standaard simulatie luchtvering te krijgen.

~IMG_7122.jpg

ik heb bij th me imitatie lucht vering besteld het ziet er buitengewoon uit enige ? wat ik nog heb is de voorloper luchtvering hoe de lucht bagel vast moeten maar verder werkt het wel mooi

Laatst bewerkt door een moderator:
Hoi Marker,

Het ziet er wel gaaf uit, maar als ik het goed begrijp kun je er geen zware trailer op kwijt vanwege de slappe pennenveren....
Ik weet niet of er ook smalle 1:10 [HPI, Tamiya, Carson etc] veren van een tourwagen zijn, die je kan wegwerken in de luchtvering want die zijn stug zat.
Toothpaste bedankt voor je reactie...

Mvgr VOLNOR

Het is imitatie. De veren doen eigenlijk helemaal niets. De balgen moeten het gewicht dragen. Je kunt twee types bestellen: 5kg en 10kg.
De veren heb ik toegevoegd om toch nog een beetje extra te krijgen. De penveren drukken de balg bij een ongeladen truck net iets omhoog. Als de truck beladen wordt, zakt de balg in zijn steun en gaat de last dragen.

Hoi Marker,

Zijn er maar 2 types Balgen, 5kg en 10 kg, dat houdt niet over dan, dan zou ik ze beide moeten kopen en kijken welke het meest geschikt voor mijn trekker zijn.

Mvgr VOLNOR

Ik denk dat je met een berekende gok een eind kunt komen:
Twee assen = 4 balgjes van 5kg = minimaal 20kg. (Laten we naar beneden afronden omdat asverdeling t.o.v. de schotel een rol kan spelen: 15kg)
Assen van de oplegger dragen minimaal de helft van het gewicht.
Zou je al een oplegger van totaal zo'n 30kg kunnen dragen.

in de veerbalg gaat spiraalveer,
de balg zelf is enkel maar optisch
in schokbreker zit ook enkel veertje
je zou de oliegevulde kunnen nemen
of die inderdaad van je rc auto die gevuld is en veer heeft
ik heb setje op mp staan trouwens zonder veren die in balg moeten

Hallo Marker,

Ja dat was mijn denkfout, dat ik straks 2 achterassen heb maal 4 balgen....
Al zou de trekker 15 kilo kunnen dragen is al best een gewicht.

Ik heb gisteravond de aangedreven as met bladveren iets naar voren verplaatst, omdat anders de trekker te lang wordt met de 3e extra as, de liftas.
Maar nu had ik het spatbord er 100% recht boven, veert de as in komt de as een klein beetje naar achter, dus niet meer passend in het spatbord.
Nou das echt geen gezicht zeg, bladveren eraf alle assen luchtbalgen....al ga ik er blind vanuit dat de as bij luchtvering wel op de plaats blijf, ten opzichte van het spatbord.

Markioo, dat zijn balgen voor een trailer toch?
Ik moet ff googelen voor luchtvering onder een trekker.

En in de balgen tot welke diameter veren passen daar in?

Mvgr VOLNOR

Het gat in de bodem van de balg is ongeveer 9 mm. De hoogte is circa 14 mm.

(Ga ik uit van de Carson balgen)

Hoi Marker,

Dat is wel erg smal, maar ik heb ff gekeken bij www.rigidrc.com en die heeft een dubbel stel balgen voor de standaard Tamiya aandrijfas, dus 4 balgen voor 1 as.
Die ga ik van de week bestellen, en dan voor mijn liftas moet ik ff kijken wat ik daar mee moet, om daar balgen op te bevestigen.
En de stuuras heb ik me ook nog niet in verdiept, maar daar zal wel een passende set voor zijn, net als de aandrijfas.

Mvgr VOLNOR
reality air suspension simulation kit for tamiya truck € 99,00.jpg

heb voor as met balgen en achter tandemstel
er zitten geen veren bij de balgen,die moet je bij th modelbouw dan bestellen,zijn in div sterktes
rigid is inderdaad mooi spul maar ook aan de prijs,en pas op met de value of pakje ,ze zetten echte waarde erop en ben je aan de beurt bij douane,is mijn ervaring

Hoi markioo,

Ja klopt, dat heb ik al een keer meegemaakt met een pakje uit Australie. maar dat even terzijde....maar van de vooras heb je daar een foto van?
Ben wel benieuwd hoe dat eruit ziet.

Mvgr Ron

Back