Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Nota: This feature may not be available in some browsers.
Voor een deel denken jullie wel heel moeilijk hoor.
of lucht zich al dan niet mengt, door de temperatuursverschillen blijkt dat ze zich afscheiden, en lekker langs elkaar door glijden in een soort bel, of kolom vorm....
Over lezen gesproken, ik heb in deze discussie maar zelden de vergelijking met kokend water gelezen. Gaat ook volkomen mank, want kokend water is een twee fase mengsel, lucht is dat niet omdat het uitsluitend gas is.lees eerst eens een paar boeken voordat je allerlei termen uitroept..........
Wat betreft de bellen in kokend water:
Druk-temperatuur-specifiek volume hangen via de gaswet samen. Het zeggen dat het niet aan de temperatuur ligt maar aan de dichtheid is hetzelfde als dat je zegt dat een trap niet omhoog maar omlaag gaat.Verder stijgt of daalt warme en koude lucht niet door temperatuur maar door de luchtdichtheid, net als helium of andere gassen die lichter/zwaarder zijn dan lucht.
En zo zijn er nog veeeeeel meer zaken waar je uren over kunt discussiëren als je geen boeken hebt gelezen.(of gestudeerd hebt..)
>Ik zou tegen een paar mensen willen zeggen: lees eerst eens een paar boeken voordat je allerlei termen uitroept...
>Zelf heb ik bijna 14 jaar zweefgevlogen (1:1)
>Daarnaast 27 jaar modelvliegervaring
>En zo zijn er nog veeeeeel meer zaken waar je uren over kunt discussiëren als je geen boeken hebt gelezen.(of gestudeerd hebt..)
Over lezen gesproken, ik heb in deze discussie maar zelden de vergelijking met kokend water gelezen. Gaat ook volkomen mank, want kokend water is een twee fase mengsel, lucht is dat niet omdat het uitsluitend gas is.
Druk-temperatuur-specifiek volume hangen via de gaswet samen. Het zeggen dat het niet aan de temperatuur ligt maar aan de dichtheid is hetzelfde als dat je zegt dat een trap niet omhoog maar omlaag gaat.
Andere gassen zullen stijgen of dalen in lucht, afhankelijk van hun molecuulgewicht. Zuurstof en stikstof in lucht liggen qua molecuulgewicht dicht bij elkaar (resp. 28 u voor N₂ en 32 u voor O₂). Het zuurstofgehalte neemt daardoor met toenemende hoogte wel wat af, maar niet extreem.
Ook als je veel gelezen hebt zijn er veel héééél zinvolle zaken om over te discussiëren.
Groet,
Ad Bakker
Wat een discussies allemaal!!!
Ik zou tegen een paar mensen willen zeggen: lees eerst eens een paar boeken voordat je allerlei termen uitroept...
Zelf heb ik bijna 14 jaar zweefgevlogen (1:1) en omdat ik wat meer rust zocht vlieg ik de laatste 5 jaar paramotor, overigens alleen als er GEEN thermiek meer is.
Daarnaast 27 jaar modelvliegervaring waarbij ik met een zelfgemaakte vario rondvloog in diverse zwevers.
Wat betreft de bellen in kokend water:
Hoe hoger het pannetje met water gevuld is des te verder de bellen van elkaar vandaan liggen, men kan dit vergelijken met de wolkenbasis.
Maw bij een lage wolkenbasis zal je met een modelvliegtuig eerder belletjes kunnen oppikken dan bij een basis die bij 2km hoog ligt (ttxt pag 707 voor de wolkenbasis).
Verder stijgt of daalt warme en koude lucht niet door temperatuur maar door de luchtdichtheid, net als helium of andere gassen die lichter/zwaarder zijn dan lucht.
En zo zijn er nog veeeeeel meer zaken waar je uren over kunt discussiëren als je geen boeken hebt gelezen.(of gestudeerd hebt..)
Vliegze!!!
JW
PH-9V6
Jan . . . .heb je dan ook lerende kritiek
als iemand commentaar heeft ,weet ie het beter is mij altijd geleerd , dus dan sta ik open voor zijn suggesties .komen die niet ,jammer ,komen die wel ,altijd welkom .Ik kan de stilte horen.
Jammer, heel jammer
Jan, zowel LBO'ers, MBO'ers, HBO'ers, TU'ers, promovendi als professoren hebben boeken gelezen, lessen gevolgd,k ervaringen opgedaan en bokken geschoten. Ik ga hier op het forum ook wel eens op mijn (vak)technische strepen staan, zouden meer mensen moeten doen, maar daar zit dan wel een heel (elektro)verhaal bij.... Ik zou tegen een paar mensen willen zeggen: lees eerst eens een paar boeken voordat je allerlei termen uitroept...
zowel een LBO'ers, MBO'ers, HBO'ers, TU'ers, promovendi als professoren
Nou, die bel was langzamerhand wel op het kookpunt beland (maar dat kan eigenlijk niet: een gas op het kookpuntik ben blij dat we nog altijd over een bubbel warme lucht spreken!
Ja, iedereen kan hier meedoen. Ongeacht of hij/zij veel geleerd heeft, of juist niet. Dit forum dient om anderen te helpen, of geholpen te worden. Je kunt hier een draadje beginnen omdat je een vraag hebt, of omdat je wat kwijt wilt. Educatief, of gewoon leuk. Je kunt en mag het lezen, en als je dat niet (meer) wilt is dat ook goed. Meedoen of niet, even goede vrienden.Jan, zowel LBO'ers, MBO'ers, HBO'ers, TU'ers, promovendi als professoren hebben boeken gelezen, lessen gevolgd en ervaringen opgedaan. Ik ga hier op het forum ook wel eens op mijn (vak)technische strepen staan, zouden meer mensen moeten doen, maar daar zit dan wel een heel (elektro)verhaal bij.
Met jouw ene berichtje kom je niet zo makkelijk weg, meedoen,corrigeren,aanvullen en gecorrigeerd worden zul je hier sakkerdeju![]()
Nou, die bel was langzamerhand wel op het kookpunt beland (maar dat kan eigenlijk niet: een gas op het kookpunt). Maar, dankzij jouw humor, is de temperatuur weer gedaald tot gezonde waarden ...
Gr. Dirk.