een uit de oude doos een Simprop Cobra speed

Discussie in 'Brandstof vliegtuigen' gestart door Martin7876AA, 16 dec 2022.

  1. Martin7876AA

    Martin7876AA

    Lid geworden:
    31 jan 2020
    Berichten:
    142
    Locatie:
    Capelle a/d IJssel
    vele zullen deze wel kennen
    met een OS 61 abc motor welke prop om lekker hard te kunnen scheuren
     
  2. wvr

    wvr

    Lid geworden:
    12 mei 2003
    Berichten:
    2.888
    Locatie:
    Velserbroek
    en ? wil je die verkopen? of info opvragen? of gewoon meedelen?
     
  3. Huibert

    Huibert

    Lid geworden:
    5 sep 2005
    Berichten:
    2.998
    Locatie:
    IJsselstein
    Wanneer mijn geheugen mij niet bedriegd gebruikte ik vroeger een 10x8 op een Mokie 10cc achteruitlaat. Snellere props was helaas door mij toendertijd niet aan te komen.
     
  4. Martin7876AA

    Martin7876AA

    Lid geworden:
    31 jan 2020
    Berichten:
    142
    Locatie:
    Capelle a/d IJssel
    nee niet verkopen lekker vliegen vind het een apart model met die kleine vleugel en epoxy romp
     
  5. flymax

    flymax PH-SAM

    Lid geworden:
    11 jan 2009
    Berichten:
    2.080
    Locatie:
    Onder de rook van Zwolle
    dit draadje wordt wel leuker als je er een foto van plaatst ;).

    en een citaat van een clubgenoot wil ik jullie ook niet onthouden: als je begint te vliegen, dan meestal met een elektrozwever, daarna een motormodel, en dan wil je heel hard, dus daarna komt er een Speed Cobra! …………en daarna ga je weer zweven:p:p:p
     
    serge pot vindt dit leuk.
  6. serge pot

    serge pot Forum veteraan

    Lid geworden:
    20 feb 2009
    Berichten:
    7.551
    Locatie:
    Ede
    En daarna begin je schaal ww1 toestellen te bouwen en vliegen .
     
  7. Huibert

    Huibert

    Lid geworden:
    5 sep 2005
    Berichten:
    2.998
    Locatie:
    IJsselstein
    Is een (semi) schaal zwever ook goed:koud::)
     
  8. Bertus

    Bertus verslagschrijvers Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 sep 2002
    Berichten:
    12.835
    Locatie:
    Krimpenerwaard
    Nou scheuren doe je met een snelle zwever.
    Met de cobra is het tuffen.
    Je mag al lang blij zijn als je de 200 a 250 kmh haalt.
     
  9. serge pot

    serge pot Forum veteraan

    Lid geworden:
    20 feb 2009
    Berichten:
    7.551
    Locatie:
    Ede
  10. Bertus

    Bertus verslagschrijvers Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 sep 2002
    Berichten:
    12.835
    Locatie:
    Krimpenerwaard
    Dat zeg ik, tuffen, door de herrie lijkt het wat.
    Dit is ook nog een 15 cc.

    Dit gaat snel.
     
  11. Arnoud Snel

    Arnoud Snel

    Lid geworden:
    24 apr 2008
    Berichten:
    1.676
    Locatie:
    Onbekend
    Door de extreme herrie mag je hiermee in Nederland bijna nergens meer vliegen. Moet je ook niet meer willen.
    Met een elektro aandrijving kun je heel veel harder en efficiënter vliegen. 400 kmh kun je dan makkelijk halen.

    Alleen.... ...dat houdt het airframe waarschijnlijk niet, dat klapt uit elkaar door de extreem hoge krachten tijdens de vlucht.

    Grt,

    Arnoud.
     
  12. serge pot

    serge pot Forum veteraan

    Lid geworden:
    20 feb 2009
    Berichten:
    7.551
    Locatie:
    Ede
    Laat staan dat de cobra een grote bak met luchtweerstand is .
    Gewoon genieten van wat het is is al leuk zat . Dat Bertus hier peren met appels wil vergelijken is zijn probleem .

    Lekker die 10 of 15 cc er op een goede reso met nademper en gaan .
     
  13. GJVO

    GJVO Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 dec 2003
    Berichten:
    16.875
    Locatie:
    Weidenbach in de Eifel
    De Cobra is een vreselijk oud model.
    Heeft eigenlijk geen zin meer om te bouwen als je echt snel wilt gaan.
    Op brandstof, met een dure motor en uitlaat zal je 250 of met wat geluk de 300 aantikken.
    Het vleugelprofiel is verouderd, te dik, de romp is te massief.
    Op electro zou je wat harder kunnen maar dat kost ook flink geld, je moet dan naar 8 a 10S met een wat duurdere regelaar en een motor met een prop die lastig te koop is in de vrije handel.
    Er staan genoeg tekeningen die voor veel minder geld veel harder kunnen.
    Een vliegklaar model dat 300 of harder gaat, met gelijke afmetingen, kan je voor rond de 500 euro bouwen, incl aandrijving.
    En dat is ook nog eens veel stiller.

    GJ
     
  14. Huibert

    Huibert

    Lid geworden:
    5 sep 2005
    Berichten:
    2.998
    Locatie:
    IJsselstein
    Maar het is toch een leuk toestel om lekker heen en weer te rammen:⁠-⁠)
     
    serge pot vindt dit leuk.
  15. serge pot

    serge pot Forum veteraan

    Lid geworden:
    20 feb 2009
    Berichten:
    7.551
    Locatie:
    Ede
    Nou en als de topicstarter lekker van zijn cobra wil genieten . Hele dikke prima .
    Voor toendertijd was het heel wat .
    Tegenwoordige ontwerpen zijn meer vooruitstrevend . Maakt dat de belevenis leuker . Nee niet altijd .
     
  16. GJVO

    GJVO Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 dec 2003
    Berichten:
    16.875
    Locatie:
    Weidenbach in de Eifel
    Ik zou hem verkopen in Duitsland en voor dat geld een echte leuke kist kopen .
    Cobra is zwaar, is op veel clubs verboden op brandstof en absoluut niet snel.
    Raggen valt ook wel mee, de vleugel is standaard niet echt sterk.
    Ik zou dsn eerder een Stinger 40 van Look kopen, daar een dikke motor op.

    GJ
     
  17. Mugen MRX-3

    Mugen MRX-3

    Lid geworden:
    21 jan 2004
    Berichten:
    3.113
    Locatie:
    Thuis
    Ach, die electrische vliegtuigjes zijn ook niet alles….
    Als je snel wilt vliegen dan moet je niet met batterijtjes vliegen maar turbine …. Ow wacht, nee…… een model met raketmotors of pulsjet is nog beter
    Dat is goedkoper en gaat in vlakke baan misschien wel nog sneller :frustie::frustie::frustie::frustie::frustie::frustie:

    Topic starter vraagt iets over een Speed Cobra !!
    waarom nou gelijk afzeiken dat het een model is die achterhaald,te zwaar, groot, zwak is….. dan kan je ook wel stellen dat Curare, blue angel en al die classic pattern modellen maar in de vuilnisbak moet trappen omdat het achterhaald is…….. slaat gewoon nergens op.
     
    nico v kooten vindt dit leuk.
  18. Bertus

    Bertus verslagschrijvers Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 sep 2002
    Berichten:
    12.835
    Locatie:
    Krimpenerwaard
    Nee zonder batterijen.
    Volgens mij is dit toch nog steeds het snelste.
    Of je moet wel iets heel bruuts hebben.
    Wat denk jij Gert Jan?

     
  19. GJVO

    GJVO Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 dec 2003
    Berichten:
    16.875
    Locatie:
    Weidenbach in de Eifel
    Electrisch vliegen is om snel te gaan het goedkoopst.
    Een turbine is ook niet zo heel snel en een pulsejet al helemaal niet.
    Ik ben een turbinejet die volgas ging zwevend voorbij gegaan in rechte horizontale lijn.
    Als ik bedenk dat een Cobra een dikke motor met dure resopijp nodig heeft (reken 6-700 euro) en dan nog maar 250-300 maximaal gaat dan is het goedkoper om een gewone 6S regelaar met een Turnigymotor en wat simpele accu's te nemen en daar een rompie en modern profiel omheen te bouwen.
    De speedkist die ik voor Wil gebouwd heb was zonder aandrijving nog geen 50 euro, daar kwam dan een motor (60 Euro) prop en meenemer (40 Euro) en een regelaar (25 Euro) bij.
    Een 6S accu is iets van 80 Euro, dus onder de 200 euro heb je iets dat 200-250 gaat en fluisterstil is.

    De Cobra is vergane glorie, vroeger was dat snel.
    Vergelijken met een Curare gaat niet op, dat was een wedstrijdklasse en die word nu nog steeds gevlogen.
    Als je de Cobra nu mee zou nemen naar een speedcup zou je uitgelachen worden, klasse F3S (Speedcup) word nog wel brandstof gevlogen maar die komen met hele dure opgefokte motoren ook niet of amper boven de 300 km/u.
    De electromodellen zitten allemaal ruim boven de 400 en sommige ruim boven de 500 km/u.
    Zelfs mijn Avionik F5D (aanschaf kale model 370 Euro) 3 servo's 100 euro. simpel motortje van 25 euro, propje van 5 euro en regelaar van 30 Euro, accu is iets van 40 euro, loopt al 300+ met een spanwijdte van 140cm.
    Waarom dan met een museumstuk proberen hard te gaan....
    Hij hoeft niet in de kliko maar ik zou hem verkopen aan iemand die dit soort modellen spaart en dan zelf iets anders kopen.

    Wat betreft dat supersnelle zweven (dynamic soaring).
    In theorie is dat het snelst, hoewel ik wel altijd mijn twijfels heb over de echte gemeten snelheid omdat je nooit echt recht op het model kan meten.
    En je moet eerst naar de USA om die snelheden te halen.
    In de duinen hier in Nederland haalden we maximaal 250 a 300 km/u. zwevend, zonder aandrijving.

    Er staat inmiddels weer een speedkist op stapel, low budget, kale model zal onder de 70 euro kosten incl folie.
    Aandrijving (motor, regelaar, prop, accu) moet onder 100 euro kunnen.
    Snelheid minimaal 200 en al naar gelang budget kan dat naar 300+.

    https://www.modelbouwforum.nl/threads/gezamenlijk-project-speeder-2-0.283912/


    GJ
     
    Laatst bewerkt: 18 dec 2022
    Arnoud Snel vindt dit leuk.
  20. serge pot

    serge pot Forum veteraan

    Lid geworden:
    20 feb 2009
    Berichten:
    7.551
    Locatie:
    Ede
    En dan nog topic starter wil een cobra opbouwen . En gelijk moet het toestel van Bertus en gjvo weg .
    Dat soort gelul is echt rete irritant .iemand iets opdringen omdat men vind dat een cobra achterhaald is . Typische gelul waar bij mij de nekharen van overeind gaan .
    Iemand wil gewoon een verslag en info over de cobra doen en daar zijn schik mee hebben . Dat is alles . Niet dat opdringerige betweterige gelul .

    En dat is exact de reden waarom ik hier dit forum steeds meer om te kotsen vind . Niks mekaar helpen ,maar afzeiken .
     
    Amherst dragon en Mugen MRX-3 vinden dit leuk.

Deel Deze Pagina