een uit de oude doos een Simprop Cobra speed

Discussie in 'Brandstof vliegtuigen' gestart door Martin7876AA, 16 dec 2022.

  1. M.l.v.Doesburg

    M.l.v.Doesburg PH-SAM

    Lid geworden:
    9 nov 2002
    Berichten:
    1.560
    Locatie:
    Oegstgeest
    Met de MB.40 hebben ze al 400km/h gevlogen.
    Echter hebben ze helaas nooit een goede prop/pijp gevonden omdat het model al eerder sneuvelde :p

    Met de ideale setup moet de motor pas tijdens het vliegen op de pijp komen. Maar dat is niet zo makkelijk.....



    Elektro zal altijd harder gaan en het is een stuk makkelijker.
    Maar bij snelheid hoort nou eenmaal een beetje geluid wat brandstof vliegen zo mooi maakt:)

    Gewoon lekker afbouwen die oude Cobra en raggen met dat ding!
     
  2. Bertus

    Bertus verslagschrijvers Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 sep 2002
    Berichten:
    12.775
    Locatie:
    Krimpenerwaard
    Blijf daar maar eens mee onder de 80 db(a)
    Maar het is wel leuk om te zien.
     
  3. GJVO

    GJVO Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 dec 2003
    Berichten:
    16.869
    Locatie:
    Weidenbach in de Eifel
    Met de MB40 hebben ze 400 gevlogen maar niet met de Cobra maar met een echte speedracer.
    Ik ken die dingen, Nico Quint had er ooit 1.
    Doodeng om te gooien met 30000 rpm op de prop en open uitlaat.
    En wat kost een MB40 met een goede pijp?
    Denk dat je dan toch richting 800 a 1000 euro gaat.
    Wat betreft geluid.. heb je ooit wel eens een hele snelle electrokist gehoord?
    Er zijn er die nog veel meer herrie maken dan een brandstofkist met open pijp, dus dat is ook geen argument.
    Ik zeg ook niet dat de Cobra de kliko in moet of moet verdwijnen maar ik zou mijn geld ergens anders in douwen.
    Ik wil best helpen met de topicstarter en de Cobra maar dan geef ik eerst advies, trek een kopie van de originele romp zodat is stukken lichter in gewicht word.
    Dan zou ik het profiel ook veranderen naar iets moderners, de gemodificeerde van Fliegerland loopt al iets harder dan de standaard versie.
    Als aandrijving gebruiken ze een OS-91DF motor met open venturi met 25% nitro en dan haalt ie net 350 km/u gemeten door een lichtsluis.
    Een aangepaste versie op electro met een Scorpion 4025 motor op lipo's haalde al 390 km/u.
    En wat prijsverschil valst dat best mee, ik vermoed dat electro goedkoper is alleen heb je wel wat meer voorbereiding, zorgen dat alles afgestemd is en je accu's voor het vliegen opgewarmd zijn.

    GJ
     
  4. kurt

    kurt

    Lid geworden:
    19 dec 2003
    Berichten:
    1.379
    Locatie:
    Tielt-Winge Belgie
    een speed cobra, da's nostalgie. Toen ik nog een jonge gast van 15 was, mocht ik een keertje vliegen met een cobra van een clubgenoot. Dat was toen echt wel kikken. Het is me bijgebleven hoe strak en stabiel dat vloog. Dan kan het model misschien achterhaald zijn; als het toen leuk vloog, vliegt het nu ook plezant. Waarom zou je die dan niet klaar zetten? Mijn halve vloot bestaat uit achterhaalde modellen waarmee ik me desondanks goed mee amuseer.
    Qua geluid als dat een probleem is, zou ik met een 11x10 prop of iets van die strekking aan de slag gaan. Destijds heb ik een gelijkaardig model met 10cc OS61SF, met resopijp en 11x10 prop (of iets gelijkaardig) zien vliegen. Het toerental was bijgevolg niet zo hoog, de snelheid zat er toch heel vlot in.
    Ik heb toevallig nog een gekloonde ruwbouw speedcobra met (zware) polyester romp liggen, voor ooit eens...
     
    serge pot vindt dit leuk.
  5. easy

    easy

    Lid geworden:
    15 sep 2011
    Berichten:
    1.724
    Locatie:
    Antwerpen
    Grappig dat niemand in de gaten heeft dat de Topicstarter hier blijkbaar al lang verdwenen is :eek:
     
  6. serge pot

    serge pot Forum veteraan

    Lid geworden:
    20 feb 2009
    Berichten:
    7.523
    Locatie:
    Ede
    Kan ik me voorstellen met al dat opbeurende commentaar hier .
     
  7. Martin7876AA

    Martin7876AA

    Lid geworden:
    31 jan 2020
    Berichten:
    140
    Locatie:
    Capelle a/d IJssel
    nou nee ik ben er nog. voor mij beslist geen elektro ben scheepsdiesel monteur geweest, dus blijf je bij brandstof motoren.
    vroeger CMB motoren getuned voor powerboaten dus motor techniek is er wel.20k+nrpm moet te halen zijn
    uitlaat afstemmen (vaak niet gedaan door vliegers) zit veel in enz, spoel poorten en uitlaat timing veranderen. belangrijk want de motor leveranciers komen
    niet aan het uterste van de gloeiplug motor
    gr Martin
     
    serge pot en michana vinden dit leuk.
  8. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.779
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Mooi vak....
     
    Justus en wim eon vinden dit leuk.
  9. Martin7876AA

    Martin7876AA

    Lid geworden:
    31 jan 2020
    Berichten:
    140
    Locatie:
    Capelle a/d IJssel
    ja Brutus het allermooiste wat er is
     
  10. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.779
    Locatie:
    Oldeberkoop
    :D :D :D nou... persoonlijk vind ik "er mee varen" (ofwel, de bediening en dan vooral de zorg voor het heel houden en optimale bedrijfsomstandigheden) nog steeds véél leuker dan "er aan sleutelen", maar het sleutelen, mits met mate noodzakelijk (dat er dus geen dingen kapot gaan en zo) is absoluut wel een leuke klus. Heb een hoop koppen en zuigers getrokken in de afgelopen 30 jaar, maar vast niet zo veel als jij :D

    Het leukste wat ik qua sleutelwerk ooit gedaan heb is het volledig her-timen van een MAN B&W kruishoofdmotor omdat er een ander type verstuivers in ging. Dat was een klus van 48 uur zonder slaap en inclusief het opstellen van volledig nieuwe protocol-waarden, dus ook de vermogensmetingen en performance reports over 25, 50, 75, 90 en 100% vermogen...

    Ik was toen wel een beetje moe, maar zoals ze dan zeggen, ERG voldaan... :D :D :D
     

Deel Deze Pagina