Een veilige bewaar- en transport kist maken voor e-modellen

Hoe maak je een veilig transport/opslag kist voor je kwetsbare elektro modellen?

Na lang genoeg ergernis te hebben gehad met allerlei schade aan modellen ben ik een aantal jaar geleden begonnen met het maken van een draagbare box voor mijn e-modellen.

Je bent er een 2-3 uur mee kwijt maar daarna bespaart je dat de nodige reparaties.
Voorwaarde wel is dat je voldoende plaats hebt om het neer te zetten en een auto waar deze "koel"boxen in passen!

Je hebt nodig: 1 tot 2 platen piepschuim van 2cm dik(bij goede bouwmarkten te koop), een paar meter klittenband, en bij voorkeur een snijdraad, en een grote winkelhaak, een pot bruislijm.

Begin met te bepalen hoe groot je box moet zijn, neem aan alle kanten een 2cm speling. Meet bij voorkeur een vierkante plaat af, da’s makkelijker werken als een rechthoek. Nauwkeurig werken hier, anders past het straks voor geen meter!

IMG_4380.jpg

Snij met de snijdraad de plaat uit, alternatief kan dat ook met een stalen lat en een scherp mes. Controleer de hoeken van 90 graden, de platen zijn niet altijd even haaks…. Bvb voor deze YAK 54 kwam ik op 85 X 85cm. De bodemplaat en de deksel zijn hetzelfde, dus 2 X dezelfde plaat uitsnijden.

IMG_4381.jpg

Bepaal daarna de hoogte die je wilt maken en snij de zijpanelen uit, tel daarbij op de dikte van de onderplaat en deksel, dus minimaal 4 cm extra berekenen.
Twee lange zijkanten uitsnijden van (85 +2 +2=)89cm en twee van 85. Hier komt een grote winkelhaak mooi van pas!

IMG_4382.jpg

Gooi de stukken die je over hebt niet weg, maar snij er strips van plm 5cm breedte van.

IMG_4384.jpg

Bedek je tafel met afdekpapier of plastic folie.

IMG_4385.jpg

Smeer alle contactoppervlakten van de zijkanten met bruislijm en zet alle zijkanten rechtop tegen de bodemplaat. Pas op met die bruislijm, vlekken in kleding krijg je nooit meer weg en op je vingers blijkt het enkele dagen zichtbaar als een zwarte aanslag.

IMG_4386.jpg

Plak de hoeken bij elkaar met GOEDE afplaktape, bvb van die TESA

IMG_4387.jpg

en zet wat voorwerpen tegen de zijkanten om het tegen de bodemplaat aan te drukken, laat het nu enkele uren drogen.

IMG_4388.jpg

Na een paar uur kun je het al verder gaan bewerken, zoals de overtollige bruislijm wegsnijden met een lang mes.

IMG_4389.jpg

Lijm nu de strips op 2cm vanaf de bovenkant er in, hier komt later de deksel op te rusten.

IMG_4391.jpg

Je moet alle 4 de kanten apart doen, want je moet het wat aandrukken tijdens het drogen, de volgende strip kun je pas na een uurtje of 2 oplijmen.

IMG_4392.jpg

IMG_4396.jpg

De fabriek....

IMG_4393.jpg

Wat je wel tegelijk kunt doen is 6 triplex plaatjes er op lijmen aan de zijkanten, hier komt later het klittenband op. 4 plaatjes heb je nodig om banden te maken om de deksel vast te maken, de overige twee dienen voor de draagband.

IMG_4394.jpg

Als de strip erin zit en de plaatjes kun je het afwerken, met een schuurblok met grof schuurpapier (60 of 80 korrel) de buitenste zijkanten afronden, dat scheelt beschadigingen later.

IMG_4401.jpg

Plak met superlijm kleine stukjes klittenband op de triplex plaatjes, bij voorkeur de harde van de twee. Pas nu van het zachte klittenband enkele “banden” af. Makkelijk is als je aan het einde van de banden het klittenband dubbel vouwt en lijmt, dat geeft een makkelijk lipje om het los te trekken. Twee banden moeten strak zitten vanwege de deksel, ééntje losjes als draagband.

IMG_4391.jpg

IMG_4400.jpg

Maak een rond gaatje in de deksel, zodat je hem makkelijk kunt verwijderen als hij strak zit.

En zo is hij dan geworden...

IMG_4398.jpg

Nu alleen nog met wat creativiteit het model vastzetten op de bodemplaat, zodat je hem in alle standen kunt vervoeren.

IMG_4410.jpg

IMG_4411.jpg

IMG_4412.jpg

IMG_4425.jpg

Tja, met wat acrylverf en een creatieve zoon kun je het privé hangaartje van je model natuurlijk fantastisch “pimpen”…..

IMG_4424.jpg

Suc6 ermee.....

Moet zeggen dat je dat wel erg mooi hebt gemaakt, maar het is zeker wel een grote doos waar je wel de ruimte voor moet hebben.

Flink ruimte nodig; niet alleen thuis, maar ook in de auto.
Maar het werkt wel. In de begintijd van het indoorvliegen had ik een rechthoekige doos met een IMA lightflyer er in met twee vleugels en een Kolibrie die een keer in Bouwen & Vliegen heeft gestaan.

Nu vliegt mijn zoon van 12 met de LF, nu met lipo er onder en meteen een stuk meer power. De vooruitgang toch..., nog even en hij vliegt ..... dan ik!

groet,

Erik

Back