Een verademing, de Cumulus XXL

Twee jaar geleden ben ik bezig geweest om een Cumulus XXL van 2,25 meter te organiseren. Zag er mooi uit en had alles wat ik wilde. Op internet ruimschoots voorhanden, overal waar je kijkt, zelfs bij Graupner. Maar wil je bestellen is het nèt even niet beschikbaar.
Ik heb toen driftig rondgebeld in België en Duitsland aan de hand van internet advertenties. "Hij staat op jullie site, maar hèbben jullie er ook een liggen?"
Op een gegeven moment had ik een internetwinkel in Zuid Duitsland aan de lijn en ik vertelde dat het toch vreemd was dat het toestel overal staat, maar nergens te krijgen is. Toen heeft hij, terwijl ik aan de andere lijn hing, met Graupner gebeld. "Wordt niet meer gemaakt, zal ook niet meer gemaakt worden." Kijk, dààr heb je wat aan.
Intussen was ik verder gegaan met een Ventus en Discus, maar het bleef knagen...... tot ik op Amazon.de zag dat iemand oude winkelvoorraad verkocht met o.a. een Cumulus XXL!.
Om kort te gaan, toestel gekocht en afgebouwd. Ik moest het servoplankje aanpassen om de Lipo kwijt te kunnen, maar het is allemaal gelukt. Eergisteren voor het eerst gevolgen, en vergeleken met alles wat ik had was dit een genot! Het toestel weegt nu met een 3 cel Graupner LiPo 2600 mAh 1350 gram, terwijl het ontwerpgewicht met NiCad's en motor met tandwielvertraging 1640 gr was.
Voor mij was het een geweldige ervaring om zonder problemen heel langzaam te kunnen vliegen met volledige controle, terwijl snel vliegen ook geen probleem is.
Kortom: het wachten heeft zich, wat mij betreft, geloond.

ik heb een cumulus xxl gekocht bij ALBATROS in mechelen, tegenover de zoo van planckendael. (3j geleden)

heb een houten neusje op de elektro snuit gebouwd, omdat er geen zweefkap bij zat.

nu is dat geen zicht, maar erg is het ook niet.

het is best een aardige kist, en heb er al 2x een wedstrijd mee gewonnen. 10min vliegen, en spotlanding (a la F3J)

ik gebruik de butterfly functie en het werkt aardig.
1 zwakte heeft ie wel, en dat is dat bij een onzachte landing zijn Vtail wel is durf open scheuren.

ik had enkele jonge mannekes met de XXL laten vliegen, en met een harde landing scheurde het, dan gelijmd, en een week later van het zelfde.

nu steekt er dus een 1.5mm carbon staafje in verlijmd die de 2 delen aan elkaar houd. werkt prima.

ik gebruik de kist ook aan de elastiek om te starten, en ik ga er mee helling vliegen. kortom een all-round kist!

1x was het een thermiekvolle dag, en smeet ik hem vanuit de hand zo in de thermiekbel... de vleugel in thermiekstand gezet (alles 2-3mm naar beneden) en ik draaide zo mooi de bel mee uit ,tot op 300 meter.
zalig om te doen.
wanneer er thermiek is, blijft ie zat boven!
vliegtijden van een uur zijn geen uitzondering.
aangezien ik er mee aan de lier en elastiek mee vlieg heb ik er ook een startstandje op staan.

1x flutter gehad, omdat ik hem toch net iets te snel lierde.... maar alles bleef heel.

voor 177 euro had ik een aardige kado gekregen van men vriendin! :)

maar ze heeft hem zelf stilletjes aan ingepalmd!

kortom, vol lof over de cumulus xxl , evenals zijn 2000 broertje!

goeie kist voor iedere plek!

ik heb een cumulus xxl gekocht bij ALBATROS in mechelen, tegenover de zoo van planckendael. (3j geleden)

1 zwakte heeft ie wel, en dat is dat bij een onzachte landing zijn Vtail wel is durf open scheuren.

ik gebruik de kist ook aan de elastiek om te starten, en ik ga er mee helling vliegen. kortom een all-round kist!

Heb voeger veel gevlogen met een cumulus 2000.
Zijn staartje had ook dit mankement.
Heb dan de V-tail herbouwd in kwaliteitsbalsa (harde a grain) en heb nooit geen problemen meer gehad.
Een goede kist die het inderdaad op alle terreinen meer dan behoorlijk doet.
Ben er veel mee gaan vliegen op de terrils in de Borinage.
Ligt hier nog ergens op zolder.

ja flutter met lieren komt me bekend voor; een vliegcollega startte eens encumulus 2000 aan een goed elastiek in stevige wind, was wel spannend :P

het zweven zelf zeer goed.

Back