Een verstopt nadeel van Electro

Gents,

Ik heb diverse electro modellen, van indoor kisten, parkflyers, speedkist tot een grote e-zwever.
Gekocht en uitgerust met de stand der techniek van die tijd.

Probeer nu eens wat electro spullen te verkopen die enkele jaren oud zijn, niks geleden hebben, maar niet meer up-to-date zijn.
Je krijgt er hooguit schrootprijs voor.
Daar gaat je dure investering!
Dan brengt een oudere brandstofmotor altijd nog stukken meer op!

Komt natuurlijk ook omdat de ontwikkeling in deze tak sneller dan het geluid (excuus voor deze vergelijking) gaat! En iedereen wil de modernste spullen!

Is toch wel iets om je te realiseren....

Ik vraag het mij af...
Ik denk dat ik voor mijn veel gebruikte maar in perfecte staat (die dingen slijten gewoon niet) brushless Hacker C50 13L in verhouding veel meer terug zal krijgen dan een veel gebruikte OS-50

tot er delijk ineens de hacker is die 2 keer zo efficient is, dan is de jouwe ineens niet interessant meer is voor anderen, dat is wat richard bedoeld te zeggen.

net als diegene die de wonder ultra motoren etc aangeschaft hebben toen, als zijn ze nu nog zo nieuw, geen klap meer waard.

Precies Gerard, da's net wat ik bedoel.
Een Plettenberg voor vele honderden ouderwetse guldens gekocht, destijds top-of-the-bill: down the drain.....
Een dik pakket nauwelijks gebruikte maar nog in prima staan zijnde NC's, wie koopt dat nog?

Met de sneltreinvaart waarmede produkten van de fabrikanten zichzelf verbeteren, overtreffen...Dat is nauwelijks meer bij te houden.

Het probleem zal zeker bij winkeliers spelen, wie koopt er nog een voorraad? Voor je het weet zit je met een roedel winkeldochters opgescheept.

Voordat het antiquaire waarde gaat krijgen, ben je echt wel failliet...

Richard Branderhorst zei:
Een dik pakket nauwelijks gebruikte maar nog in prima staan zijnde NC's, wie koopt dat nog?
Wie koopt er nog verbruikte coolpower... ;) of al zou je nog wat gallon coolpower hebben staan wat net zo oud is als je nauwelijks gebruikte NiCd pakket dan krijg je er nog niets meer voor omdat het al te lang stil heeft gestaan. Accu pakketen moet je net als brandstof gewoon op gebruiken en weg gooien.

Die Plettenberg van jou Richard, wat heeft hij toen gekost (in euro’s) en wat zou je er nu nog voor kunnen krijgen?
Wat zou een in die tijd gekochte brandstof motor gekost hebben, net zo veel gebruikt als je Plettenberg, en nu hebben opgeleverd?

Ik denk dat ik het er ook wel mee eens ben....

Ik heb hier nieuwe servo's liggen die ik niet meer verkoop, omdat er inmiddels een beter en vooral goedkoper alternatief is.
Ja winkel dochters dus.

En wie wil er nog een koelkast model regelaar kopen van Simprop of Robbe, heb er hier nog diverse liggen in het museum.... Doe niet eens moeite, krijg je er 5 euro voor.... ding was nieuw over de 100 gulden :?

gr Remco

Maar Richard kaart een vergelijking aan tussen brandstof en elektro. Servo's heb je in elk systeem nodig dus die heffen elkaar op.

en dan zie ik hier inderdaad ooit brandstof motoren ala sf, sx etc overd e handle gaan en dan vind ik dat die wel zijn waarde hebben gehouden.

er zit nu eenmaal snellere evolutie in dat Espul, dus krijg je er snel minder voor terug helaas.

Regel 1: first build the plane, then buy the engine.

Als ik me daar aan gehouden had . . . had er al weer twee gescheeld. :?

jan.

Satoer:
Motor: Plettenberg HP 355/45/8 Evo was destijds 230 euro, Schulze Smart 75 BO voor 75 euro.
Het bijbehorende accupakket van 20 cellen was 130 euro. De accu wordt ieder jaar enkele malen gebruikt en doorloopt in de winter een formatteringsprogramma.

Bij elkaar toch een kleine 450 euro of 1000 gulden....Nee, ik wil het helemaal niet verkopen, laat het lekker in die zwever zitten, maar ik denk dat ik er nog geeneens een koper voor zou kunnen VINDEN. Wie wil die ouwe troep?

Heb je een 2e hands Zenoah ZG 45, dan kun je die zó kwijt, er wordt véél naar gevraagd.

In een breder verband is het soms helemaal ten hemel schreiend wat je voor een mooie 2e hands kist krijgt.
Nadat je hem in vele honderden uren moeizaam in elkkaar gezet hebt, mag je blij zijn de helft van de nieuwwaarde van de kale doos te toucheren, krankjorum eigenlijk!
En dan nog de motor, 7 reserve propellors, alle servo's, liefst de ontvanger, accu's en een vliegopleiding er gratis bij!
En thuisbezorgd natuurlijk!

Jan,
Nee, het was als voorbeeld, ik verkoop hem niet, tenzij.... :P .....je de geldpest hebt natuurlijk.
Het betreft een Salto die omgebouwd is naar E-power, spanwijdte bijna 4m.
Maar door al dat extra gewicht erg kritisch is geworden, dat durf ik sowieso niet aan te bieden, hij moet echt door een bedreven vlieger gestuurd worden, anders gaat het mis.

Ik heb op het "te koop" forum een indoorkist staan, zo'n beetje de mother of all indoor planes, een paar jaar geleden een boel geld waard(tenminste dat heb ik ervoor betaald). Voor toen de mooiste spullen erop.
Nog niet één reactie erop gekregen! En toch teab...

Je kunt wat dat betreft beter koikarpers, of duiven gaan fokken....

Ik ben het met richard enigzins eens. Van je toen zuurverdiende geld heb je een electro uitrusting gekocht die top of de bill was; en na een jaar (soms is het niet eens een jaar, maar veel korter) is de hele electro configuratie niks meer waard. Het enige voordeel van een verbrandingsmotor is dat die techniek bijna uitontwikkeld is, en dat daar dus weinig geld heengaat (research etc.).
Aan de andere kant mag een hobby toch geld kosten? Je hebt er toch wel enigzins genot van gehad?

Voor de overtollige modellen die in je hangar staan vindt ik inderdaad dat je er schofterig weinig voor krijgt. Ik probeer tegenwoordig zoveel mogelijk voor de overtollige modellen uit mijn hangar te vangen. Wil iemand dat niet betalen... jammer dan. Dan hou ik ze gewoon. Weggeven kan altijd nog.

Gr. Bert Berger

bert berger zei:
Ik ben het met richard enigzins eens. Van je toen zuurverdiende geld heb je een electro uitrusting gekocht die top of de bill was; en na een jaar (soms is het niet eens een jaar, maar veel korter) is de hele electro configuratie niks meer waard. Het enige voordeel van een verbrandingsmotor is dat die techniek bijna uitontwikkeld is, en dat daar dus weinig geld heengaat (research etc.).
Ik denk dat dit zwaar overdreven is allemaal. Welke borsteloze motoren zijn nu niet meer te koop?
Mijn C50 13L Hacker die ik ruim 1,5 jaar geleden kocht is nog steeds te koop voor het zelfde geld als dat ik hem toen kocht. Mijn borsteloos Razor 350 micro motortje (ook ruim 1,5 jaar oud) is ook nog steeds te koop voor het zelfde geld... Leuk gegeven is dat ik deze motor echt enorm veel gebruikt hebt, en nog is die als nieuw.
Ik weet zeker dat deze motoren in verhouding veel meer opleveren bij verkoop dan een brandstof motor die net zoveel gebruikt is. Een brandstof motor is veel sneller versleten en heeft veel meer te lijden.

Wat is er het afgelopen jaar voor revolutionaire nieuwe dingen uitgevonden op modelbouw elektromotor techniek?
Zijn er nog krachtigere magneten uit gevonden? Is er een goedkoper vervanger voor het koperdraad gevonden wat nog beter geleid? Is er een motor uit gekomen die nog efficiënter elektrische energie om kan zetten in kinetische dan een borsteloze motor?

michel, jij hebt het allemaal over courant spul, we vissen dit draadje over 2 jaar nog wel eens omhoog, als je hacker en razor enorm achterhaald zijn door nieuwe modellen.

Back