Een vraag over een motorblokje van het merk ENYA

Hallo ik heb een brandstof-motorblokje van het merk ENYA 29 Model 5224
weet jij hoe veel CC dit brandmotortje heeft zie foto!!!!

Groetjes Lex

Laatst bewerkt:
De '29' in het typenummer staat voor 0,29 kubieke inch. Omrekening naar cc.. Deze motor heeft glijlagers, geen kogellagers. Daarom nooit met startmotor op krukas starten. Waarvoor wil je deze motor gebruiken? Is namelijk minstens jaar of 20-25 oud.

Laatst bewerkt:
De '29' in het typenummer staat voor 0,29 kubieke inch. Omrekening naar cc.. Deze motor heeft glijlagers, geen kogellagers. Daarom nooit met startmotor op krukas starten. Waarvoor wil je deze motor gebruiken? Is namelijk minstens jaar of 20-25 oud.

Ik heb een oud vliegtuig en deze motor die zat er bij, daarom was het ook zo moeilijk te vinden via google. Ach hij ziet er nog goed uit voor zijn leeftijd.

4,8 , voor het gemak een 5 cc.
Dit is een motor (vergeet 'blokje', dat is een verkeerd gebruikte/niet bestaande benaming) met een gietijzeren zuiger in een stalen cilinder.
De enige goede brandstof hiervoor bevat 25% wonderolie en 5% nitromethaan.
Niet minder en zeker geen synthetische olie gebruiken.
Gloeiplug:ENYA 3, prop: 9,5x6, 10x4 of 10x5.

Laatst bewerkt:
Bruno hield de shift-toets niet goed ingedrukt, 5% nitromethaan.

Hij ziet er goed uit, totaal geen verkleuring door wonderolie. Ik vermoed dat hij nauwelijks of niet heeft gedraaid. Wat voor verkleuringen, roet zie je als je door de uitlaatpoort naar in de motor kijkt?

Bruno hield de shift-toets niet goed ingedrukt, 5% nitromethaan.

Hij ziet er goed uit, totaal geen verkleuring door wonderolie. Ik vermoed dat hij nauwelijks of niet heeft gedraaid. Wat voor verkleuringen, roet zie je als je door de uitlaatpoort naar in de motor kijkt?

Hai ron ik heb het motortje vorige week uit elkaar gehaald en er zitten wel wat vlekjes in maar voor de rest aan de binnen kant ziet het er ook allemaal goed uit zelfs de geur van nitro ruik je nog goed. Volgens mij heeft het motor niet lang gedraaid. Wel wat ik zo raar vind is de bevestigging van de uitlaat daar zit een beugeltje rondom de cilinder heen. En zo maak je de uitlaat vast en volgens mij is deze aan gepast of zo iets.

ik heb het motortje vorige week uit elkaar gehaald
Jammer, nu kun je hem opnieuw laten inlopen en ben je iets van je beginpassing kwijt..... Gel[FONT=Arial, sans-serif]äppte zuiger motoren nooit nodeloos demonteren[/FONT]....
Wel wat ik zo raar vind is de bevestigging van de uitlaat daar zit een beugeltje rondom de cilinder heen. En zo maak je de uitlaat vast en volgens mij is deze aan gepast of zo iets.
Dat is de originele ENYA bevestiging. Ik denk dat het een ENYA 29-IV/RC is en die is ontwikkeld, nog voordat dempers algemeen werden, de V heeft wel 'oren' aan het carter, zodat je de demper daaraan kan vastzetten.
Hier het verhaal over de .29 (en .35).
Overigens moet je met zo'n klem om het carter heen altijd oppassen dat je de boel niet te strak aantrekt, je heb zo een ovale cilinder.
Er is een reden, dat we vroeger nog wel eens een demper verloren....:mrgreen:

De .29 III Stunt (Lijnbesturing):
billenya4.jpg

De V, met 'oren':
23094.jpg

Laatst bewerkt:
Jammer, nu kun je hem opnieuw laten inlopen en ben je iets van je beginpassing kwijt..... Gel[FONT=Arial, sans-serif]äppte zuiger motoren nooit nodeloos demonteren[/FONT]....
Dat is de originele ENYA bevestiging. Ik denk dat het een ENYA 29-IV/RC is en die is ontwikkeld, nog voordat dempers algemeen werden, de V heeft wel 'oren' aan het carter, zodat je de demper daaraan kan vastzetten.
Hier het verhaal over de .29 (en .35).
Overigens moet je met zo'n klem om het carter heen altijd oppassen dat je de boel niet te strak aantrekt, je heb zo een ovale cilinder.
Er is een reden, dat we vroeger nog wel eens een demper verloren....:mrgreen:

De .29 III Stunt (Lijnbesturing):
billenya4.jpg

De V, met 'oren':
23094.jpg

Het motortje heeft 10 a 15 jaar stil gestaan er zat een laag stof en fiets onderdelen vandaar dat ik hem even uit elkaar heb gehaald want je weet maar nooit wat er in de zuiger kan zitten. Want als ik heb dan uitprobeer en er zit iets in dan draai de motor helemaal naar gort en dat zal zonde zijn.

Maar die ene site die je me gegeven hebt zit vol met informatie wat ik nu net nodig heb echt toppie Bruno zo dan kan ik ook weer door met de hobby.

:rolleyes: kijk zo kom je steeds mee te weten het is allemaal oud spul maar als het nog doet
is het nog mooi mee genomen ook maar goed ik ga er vandoor ik wil iedereen nog eventje bedanken voor de informatie.

Groetjes Alex

Laatst bewerkt:
Het motortje heeft 10 a 15 jaar stil gestaan er zat een laag stof en fiets onderdelen vandaar dat ik hem even uit elkaar heb gehaald want je weet maar nooit wat er in de zuiger kan zitten. Want als ik heb dan uitprobeer en er zit iets in dan draai de motor helemaal naar gort en dat zal zonde zijn.
Als je zo'n motor wilt schoonmaken, dan de cilinderkop er af en helemaal schoonspoelen. Terugmonteren en vervolgens de carterhals met krukas demonteren en ook de boel weer helemaal schoonspoelen. Maar in alle gevallen de zuiger in de cilinder laten zitten.

Het zal overigens nu nog wel goedkomen, als je het maar niet te vaak doet. Want op een gegeven moment ben je je compressie kwijt en die komt dan never nooit meer terug.

Gebruik vooral de juiste brandstof, anders kan hij na 2 uur draaien bij het oudijzer. En niet te krap, een vette viertakt reutel is prima in het begin.
Na een kwartier iets krapper en na een halfuur looptijd even kort voluit proberen.
En alles met de carburateur vol open. Anders krijg je zo weinig peut door de motor, dat 'ie onder je handen verslijt wegens gebrek aan smering....
Gas regelen doe je maar na het inlopen.... Dan mee gaan vliegen, de eerste vluchten nog met een hint aan viertakt.
Remember: het is GEEN ABC/AAC....;)

Als je zo'n motor wilt schoonmaken, dan de cilinderkop er af en helemaal schoonspoelen. Terugmonteren en vervolgens de carterhals met krukas demonteren en ook de boel weer helemaal schoonspoelen. Maar in alle gevallen de zuiger in de cilinder laten zitten.

Het zal overigens nu nog wel goedkomen, als je het maar niet te vaak doet. Want op een gegeven moment ben je je compressie kwijt en die komt dan never nooit meer terug.

Gebruik vooral de juiste brandstof, anders kan hij na 2 uur draaien bij het oudijzer. En niet te krap, een vette viertakt reutel is prima in het begin.
Na een kwartier iets krapper en na een halfuur looptijd even kort voluit proberen.
En alles met de carburateur vol open. Anders krijg je zo weinig peut door de motor, dat 'ie onder je handen verslijt wegens gebrek aan smering....
Gas regelen doe je maar na het inlopen.... Dan mee gaan vliegen, de eerste vluchten nog met een hint aan viertakt.
Remember: het is GEEN ABC/AAC....;)

Ik ben ook wel blij dat het niet van binnen is aan gekoekt, maar deze motor zit wat vlekjes aan de binnen kant en de zuiger heb ik laten zitten want dat zag er allemaal goed uit. Volgens mij heeft deze motor niet lang gedraaid maar goed, ik ga eers maar even met het vliegtuig aan de gang want alle rubbertjes zijn verstaft van de servo's waar het draad uit komt. En er nog wat hout schade aan de romp en de achter vleugel zit een vlink gat in, nou zo te zien heb ik nog genoeg te doen.

Groetjes Alex

Laatst bewerkt:
Even wat (detail) foto's van toestel, servo's plaatsen zodat we mee kunnen kijken?

@Bruno
Leuk verhaal over Enya. Weet jij wat er met Enya gebeurd is? Je hoort/leest/ziet er hier niets meer van.

@Bruno
Leuk verhaal over Enya. Weet jij wat er met Enya gebeurd is? Je hoort/leest/ziet er hier niets meer van.
ROBBE vertegenwoordigde ENYA in Europa, maar dat is voorbij (ze hebben wel vaker domme dingen gedaan).
ENYA maakt nog steeds prima motoren, zie eens hier
In Australie zijn ze nog steeds erg populair (waarschijnlijk omdat ze daar nog wel een vertegenwoordiging hebben)
De LB uitvoeringen komen in Europa via -of all places!- via Gran Canaria

Voor mij zijn ENYA en Super Tigre DE verbrandingsmotoren, maar toegegeven, ze zijn niet voor iedereen.... (zoals een allemansvriend als OS)

blunder van ROBBE

De Robbe Maximus, een model dat alleen nog van een afstand op het origineel leek.
Zowat alle belangrijke constructiedetails waren 'verbeterd' met als resultaat dat het model te zwaar was geworden voor een beetje behoorlijk vliegwerk.
Willy Schmitz vatte het in een ander forum perfect samen:
[FONT=Arial,Tahoma,Helvetica][FONT=Arial,Tahoma,Helvetica]'Der Robbe Maximus ist ein Robbe-Lizenzbau des 'Grondal-Noblers'. Allerdings mit einigen Verschlimmbesserungen (Rippenabstand, Fahrwerk, Motorhaube). War auch für 35er-Motoren gedacht (Original flog mit FOX 35)'.

Hier de thread in een amerikaans forum, waar de Maximus ook opduikt.

[/FONT][/FONT]

Laatst bewerkt:
Back