Een vraag!

• Topicstarter Topicstarter Ed
  • Startdatum Startdatum
E

Ed

Guest
Beste mensen,

Ik kan aan een Robbe-mars komen met kristal op 40 mhz. Dat allemaal voor € 25,-. Zou het verstandig zijn om deze te kopen? Er zit alleen verder niets bij :( en kan iemand mij uitleggen wat een module is en waar je deze voor nodig hebt :?:

alvast bedankt,

Een module heb je nodig om te zenden... Zonder module heb je weinig aan een zender...

€25,- is niet veel, maar bedenk je wel dat het een oude zender is, je moet er nog een ontvanger + kristal bijzoeken... En als er geen module bijzit moet je nog maar het geluk hebben dat je deze ergens kunt krijgen...

In dat geval is het niet verstandig om deze zender te kopen...

Ed zei:
Beste mensen,

Ik kan aan een Robbe-mars komen met kristal op 40 mhz. Dat allemaal voor € 25,-. Zou het verstandig zijn om deze te kopen? Er zit alleen verder niets bij :( en kan iemand mij uitleggen wat een module is en waar je deze voor nodig hebt :?:

alvast bedankt,

Hmm, volgens mij is het met de mars zo dat je als je een ander moduul er in stopt gewoon veranderd van 35 naar 40 MHz en andersom.
ik heb ook een robbe mars, nooit problemen mee gehad, laat eens horen wat je voor de mars+orginele ontvanger+moduul+zender accu+kristal etc. wil geven??
Ik heb n.l pas een nieuwe zender gekocht.
De zender is ook op 40 MHz.
als je voor de ander gaat, heb je hier in iedergeval een 35 MHz moduul:
http://www.marktplaats.nl/markt/kinderen/modelbouw/30648.htm?zoek=mars
veel succes en ik hoor het nog wel!!

Mathijs(voor foto's van de zender: www.mathijs.nl.nu-->modelvliegen -->afstandbesturingen en klik op de zender.

Sorry Mathijs, maar met die prijzen ben ik niet zo goed. Is € 50,- wat? (het kan heel idioot zijn, maar ik weet dat gewoon niet)

@Ed, zou je de volgende keer een wat betere omschrijving van je posting als onderwerp willen aangeven... "vraag.." is nogal vaag... Dit omwille van de duidelijkheid op op het forum.

Robert

Ik wilde ook gaan vliegen met de oude simprop van mn vader (1980) en ook op de 40 mhz. Maar mijn club heeft gezegt dat het verstandig is om
een nieuwe zender te kopen omdat de kans op storing dan vele malen
lager is dan met een oude zender. 25 of 50 euro is niet veel... :roll:
maar ik heb een gloednieuwe zender (Multiplex cockpit MM) gekocht
omdat ik liever zekerheid heb dan een crash

:pim: Stefannnn

Zo'n Robbe Mars zender is zeker 20 jaar oud. Prima zender voor auto of boot. Voor modelvliegen wordt het twijfelachtig, gezien de leeftijd.
De meeste Mars zenders hebben wel eens last gehad van acculekkage, waarbij er oxidatie op de print terechtgekomen is. Dit is aan en rond de accustekkers te zien.

ik heb nogal eens oude zenders gezien die na verloop van (vele) jaren wat gingen spetteren op naast gelegen kanalen, dus ik zou zeggen neem een nieuwe, hebje nog jaren plezier van.

ps er zijn ook nog oude zenders die nog prima werken maar meestal hebben ze al een nieuw accupakket nodig a 50 euro en dan word het al meteen minder interessant.

De zender heeft bij mij STORINGSVRIJ zijn werk gedaan, en de acu-pakketten zijn al een keer vervangen.
Ik heb het altijd een super fijne zender gevonden,
Groeten,

Mathijs

Begrijp ik het goed? Informatie geven, discussie, ervaringen doorgeven, en mensen proberen te helpen, dat vind jij dan zeuren? Waar zou een forum als het deze voor zijn, denk je? Wat ga je zeggen als ik een keer jou een tip/advies/ervaringen geef? Als dat van hetzelfde niveau (?) zal zijn als bovenstaande reactie, laat ik die beker vooralsnog aan mij voorbijgaan.

Graag inhoudelijke argumenten en geen diskwalificatie van discussiedeelnemers.

Ik denk wel dat we de scherpe kantjes van deze discussie een beetje moeten beperken!
Ik wil na ongeveer 30 jaar radiovliegen van de totaal 55 jaar in deze hobby ook wel mijn mening geven. De 27 Mc moet je volgens mij in ieder geval, behalve voor speelgoedautotjes, niet meer toepassen. Gelukkig is deze hier dan ook niet ter sprake gekomen. Deze frequentie is namelijk inmiddels teveel vervuild om nog veilig , zeker voor vlieg-toepassingen te gebruiken. De oudere 35 (en 40) MHz zenders kunnen, zeker als ze niet uit de onderklasse van hun tijd behoren, en goed onderhouden en gebruikt zijn, nog prima gebruikt worden. Zolang de electronica er nog schoon en netjes uitziet en range-tests en controle op evt. interferentie op naastliggende kanalen enz geen aanleiding tot twijfels geven, kunnen ze nog uitstekend dienst doen. De omkasting is meestal van een betere kwaliteit, de electronica mag wat verouderd zijn, maar alleen de relatief goedkope zenders uit vroegere tijden, zoals bijv de Multiplex Europa, geven (en gaven) problemen met andere kanalen. En het moeten natuurlijkdigitaal (dus niet analoog) werkende zenders zijn. Je mist ook het gemak van een computerzender, waarbij je talloze mix-functies, uitslag-instellingen, exponentieel uitslagen enz eenvoudig kan invoeren. En het kan moeilijk zijn als die zender van een moduulis voorzien, alsnog een geschikt moduul voor een andere frequentie te bemachtigen. Maar dit is een kwestie van afwegen. Laat een zender, die je tweedehands koopt, in ieder geval goed controleren door iemand die er verstand van heeft. Maar dit geldt eigenlijk voor alles wat je tweedehands koopt.

Mathijs,

Mars zenders zijn inderdaad prima apparaten. Zelf heb ik er nog twee in gebruik. Er zijn alleen erg weinig exemplaren, die nog in goede conditie verkeren. Voor modelvliegen is zo'n 2e hands aangeboden exemplaar daarom dan ook af te raden. Natuurlijk kun je zo'n zender eerst laten nakijken, gegarandeerd dat de servicedienst 'm met plezier ziet komen.
De kosten, die dit meebrengt, kunnen echter beter besteed worden om te sparen voor een nieuwe... Enne, zendermodulen zullen niet het probleem zijn, die zijn er nog...

Back