Ik denk wel dat we de scherpe kantjes van deze discussie een beetje moeten beperken!
Ik wil na ongeveer 30 jaar radiovliegen van de totaal 55 jaar in deze hobby ook wel mijn mening geven. De 27 Mc moet je volgens mij in ieder geval, behalve voor speelgoedautotjes, niet meer toepassen. Gelukkig is deze hier dan ook niet ter sprake gekomen. Deze frequentie is namelijk inmiddels teveel vervuild om nog veilig , zeker voor vlieg-toepassingen te gebruiken. De oudere 35 (en 40) MHz zenders kunnen, zeker als ze niet uit de onderklasse van hun tijd behoren, en goed onderhouden en gebruikt zijn, nog prima gebruikt worden. Zolang de electronica er nog schoon en netjes uitziet en range-tests en controle op evt. interferentie op naastliggende kanalen enz geen aanleiding tot twijfels geven, kunnen ze nog uitstekend dienst doen. De omkasting is meestal van een betere kwaliteit, de electronica mag wat verouderd zijn, maar alleen de relatief goedkope zenders uit vroegere tijden, zoals bijv de Multiplex Europa, geven (en gaven) problemen met andere kanalen. En het moeten natuurlijkdigitaal (dus niet analoog) werkende zenders zijn. Je mist ook het gemak van een computerzender, waarbij je talloze mix-functies, uitslag-instellingen, exponentieel uitslagen enz eenvoudig kan invoeren. En het kan moeilijk zijn als die zender van een moduulis voorzien, alsnog een geschikt moduul voor een andere frequentie te bemachtigen. Maar dit is een kwestie van afwegen. Laat een zender, die je tweedehands koopt, in ieder geval goed controleren door iemand die er verstand van heeft. Maar dit geldt eigenlijk voor alles wat je tweedehands koopt.