eenblad props

• Topicstarter Topicstarter Anonymous
  • Startdatum Startdatum
A

Anonymous

Guest
ik hoor dat vooral bij zwevers nog wel eens eenblad pops worden gebruikt, heeft hier iemand tovallog zo'n kist die een eenblad prop heeft? en misschien een foto. Ik heb gehoord dat ze nogal snel zijn...

Eenblads props komen niet zo heel vaak voor. Bij Wakefield vrije vlucht werd het veel gebruikt.
Bij (electro) pylonrace ook nog wel eens.

Reden is dat je een beter rendement kan hebben. 1 blad draait minder in de vuile lucht van een voorganger. Vanwege voor de hand liggende problemen met uitbalanceren (statisch OK, dynamisch ??) niet populair.

Bij wakefield kan nog meegespeeld hebben dat je dan maar 1 blad hoeft te maken.

http://www.djaerotech.com/dj_askjd/dj_questions/onebladeprop.html

Joost zei:
moet je zo'n prop ook balanceren? :lol:

Ja, maar in dit geval niet handig om dat te doen door aan de zware kan iets weg te schuren. :lol:

(even serieus: dat doe je met lood in de spinner of een andere manier van contragewicht.)

op m.com geven ze nogal wat voordelen van een eenblad prop. zo komt het ene blad niet in de turbulentie van het andere. Maar wat bedoel je eigenlijk dat de prop niet goed draait in de vuile lucht veroorzaakt door een ander??

Bij een 2 blads prop maakt het eerste blad een verplaatsing van lucht. Vervolgens wil het tweede blad hier ook doorheen. Maar het eerste blad heeft een luchtgolf veroorzaakt (vuile lucht) waar het tweede blad ook doorheen wil. Dit vooroorzaakt trillingen.

:lol:

He Joost als je het zo goed weet waarom vroeg je dan om toelichting in het topic over het kleuren van props?
:wink:

overal wordt wat anders gezegt, de een zegt dat een blad prop een veel lager rendemetheeft, terwijl de ander zegt (m.com) zegt dat de 2 bald props nog steeds het meeste rendement hebben.

silentprotwo.jpg

Kwam toevallig een plaatje tegen van een "echte".

ziet er gaaf uit, wat voor motor is dit eigenlijk, of is dit een deel van een overbrenging?

Door het verschil in moment volgens mij alleen geschikt voor een zeer beperkt toeren gebied. Anders volgens mij wel erg veel trillingen door dynamische onbalans....

rogier zei:
wegklapbare zwever?

Sorry, mijn handen waren weer langzamer dan mijn hoofd. Het is van een moter zwever, het motor gedeelte zit achter de cockpit. En wordt na gebruik in de romp opgeborgen.

Bij het gebruik van 1 blad prop's, hoeft de opening natuurlijk ook niet zo groot te zijn. Wat weer andere voordelen meebrengt.

Eric.

Back