eens kijken of ik het begrepen heb ?

een vraagje over lipo waardes, dit is voor mij vrij nieuw en ik heb al zo veel als mogelijk gelezen over lipo's dus "Correct me if i am wrong"

Bij Lipo's bepaal de C-waarde de belasting van de accu.
voorbeeld:
een 2S Lipo 5000mah 50C heeft dus een belasting van 5000 x 50 = 250 A
dus een Lipo 2S 7000mah 35 heeft na genoeg de zelfde belasting en capaciteiten 7000 x 35 =245A

als ik een Short Course truck gebruik zal ik met de 5000 50C Lipo ongeveer de zelfde rijtijd en snelheden halen als met een 7000 35C
of zit ik er helemaal naast

of zit ik er helemaal naast

Ik vrees het.
De C waarde van een lipo geeft je de maximale ontlaadstroom die een accu kan leveren. Dat heeft niets te maken met wat jouw auto van een lipo vraagt. Die auto ziet niet met wat voor capaciteit accu met welke C waarde je gebruikt.
Dus als jij met een 7000 mAh lipo rijdt dan kan je daar 1,4 maal zo lang mee rijden dan met een 5000 mAh lipo, ervan uitgaande dat de stroomvraag van je auto het maximum dat de accu kan leveren (volgens de C waarde) niet overschrijdt.

Groet,

Ad Bakker

EDIT
En snelheid is helemaal onafhankelijk van de accucapaciteit, alleen maar afhankelijk van de accuspanning, dus nominaal 7,4 V voor 2S.

Je zit er gedeeltelijk naast....
Berekening van de C-waarde klopt , daaraan zie je wat voor ampere's de accu theoretisch zou kunnen leveren.

Je gaat alleen de mist in met de rijtijden :!: Die hangt namelijk niet af van de beschikbare ampere's maar van de beschikbare capaciteit.

De 7000mAh accu zou je een langere rijtijd geven bij nagenoeg vergelijkbare prestaties als bij de 5000mAh accu.

4 Beta

Laatst bewerkt door een moderator:
... bepaald de C-waarde de belasting van de accu ...
Niet de belasting maar de maximale belastbaarheid. En dat getal zou ik met fiks korreltj zout nemen, hoe zwaarder je accu belast, hoe korter levensduur
... een 5000mah ...
... 7000mah 35 heeft ... ... capaciteiten 7000 x 35 =245A ...
Beide accu's hebben verschillende capaciteiten.
wikipedia...Ampère (stroom, aantal elektronen per seconde, 'liters per minuut')
versus
wikipedia...Ampère·hour (Ah, lading, capaciteit, stroom gedurende een uur, inhoud van accu, 'liter', 'aantal elektronen')

'Verplicht' leesvoer, bespaart je een keer een LiPo pack, vastgepind-belangrijk bovenaan in het laad-accu subforum
Wat is een lipo en hoe gebruik je die. - MBF
  1. Waar is een lipo van gemaakt?
  2. Hoe laad ik een lipo?
  3. Wat betekent de C waarde?
  4. Balanceren
  5. Waar Lipo laden
  6. Koude LiPo
  7. Wat betekent 2p3s?
  8. Waar op letten bij aanschaf?
  9. Laders
  10. Kwaliteit versus prijs
  11. Bolle LiPo :sad: :cry:
  12. LiPo opslag bij langere tijd niet gebruiken

'Verplicht' leesvoer voor LiPo gebruikers. Goed voor levensduur van accu's en levensduur van je portemonnaie, en voor veiligheid.
Modelbouw FAQ's - MBF
-> [FAQ] Accu's en laadtechnieken
-> Het laden en balanceren van LiPo accu's

Wat instructie-filmpjes voor omgang met LiPo's. Welke lader heb je?
Accu's laden, gebruiken en bewaren

En ook
lipo accu en lader

Mocht je dat niet genoeg leesvoer vinden dan hier nog wat leerzame-handige motorbesparende elektrolinks, oplopend in ervaring en kennisniveau. Nu een beetje koppensnellen, lezen tijdens regenachtige dag
Beginnen met elektro - MBF

Back