eenvoudige brandstofbestendige lak

FOX35

PH-SAM
Van een brandstofmodel bekleed ik liefst alleen de vleugels en staart met Oracover. De romp bekleed ik liever met tissue en dan schilderen met brandstofbestendige lak, of anders gewone lak, maar bedekken met een kleurloze brandstofbestendige lak. Een romp goed bekleden met Oracover, vooral rond de motor, vind ik zeer tijdrovend, en meestal laat het op den duur toch los door de brandstof, ook als ik de naadjes even langslak met PolyUrethaan-lak (PU).
Alleen, het lijkt alsof er geen eenvoudige lakken meer te krijgen zijn die echt goed brandstofbestendig zijn. Ik heb verschillende PU-lakken gebruikt, ook die bedoeld zijn voor modelbouwgebruik (Simprop?) maar die zijn toch maar in beperkte mate brandstofbestendig en gaan snel 'krinkelen', zeker als je nitro in je brandstof gebruikt. Met 'eenvoudig' bedoel ik een ééncomponentenlak die je desnoods recht uit de pot kunt gebruiken, of in ieder geval lak waarbij je de harder niet met een microweegschaal hoeft af te wegen (liefst 1:1) en die niet gevaarlijk is voor je gezondheid en waarbij je dus geen persluchtmasker hoeft te gebruiken. Wat gebruiken jullie om modellen brandstofbestendig af te werken en wat zijn jullie ervaringen ermee?

er is geen fatsoenlijke 1K brandstofbestenige lak, dat is allemaal maar beperkt bransdtof bestendig.

neem de spray max 2K lak in spuitbus.

perfect spul met de eenvoud van spuitbus.

Ik heb in het verleden hele goede resultaten gehad met jachtlak van de Hema. Dat spul was echt heel goed tegen de brandstof bestand maar je moest het wel eerst heel goed laten uitharden. Na het lakken wachtte ik zeker een week voordat ik de lak aan de brandstof blootstelde.
Helaas weet ik niet of de jachtlak die de Hema nu verkoopt nog dezelfde is als van toen. Als dat zo is dan is het prima spul.
Ik heb ook polyurethaanlak gebruikt. Dat gaat ook goed maar dat is toch wat minder geschikt. Zolang het alleen blootgesteld wordt aan spetters en olie uit de uitlaat en zo dan is het prima. Maar als je tank een beetje lekt en er blijft een beetje brandstof gedurende langere tijd in de tankruimte staan dan zal de lak toch zacht worden. Op den duur zal de brandstof er dus toch doorheen komen.
De enige manier die wel voor zo goed als 100% dicht is en blijft is polyester. Je moet er dan wel voor zorgen dat het niet te hard wordt want dan kan het gaan barsten en werkt het niet meer.

Gerard: waar kun je die spray max 2K lak kopen?
Ernst: wat bedoel je met 'polyester'.
alvast bedankt voor de tips

Het polyester waarover het gaat is hetzelfde als waarmee je werkt met glasmatten, echter dat is het verdunt en kan het verwerkt worden zoals gewone lak. Maak wel een proefstukje want polyester met een verdunner (oplosmiddel ) kan een reactie terweeg brengen zodat je lak gaat barsten en omhoog komt.
Gr. Hans

de spraymax (dat is het merk) bussen zijn te koop bij de betere automaterialenzaken.

je moet de bus hebben met extra rode dop in de normale dop !!!!

Back