eenvoudige en goed werkende rookgenerator zonder olie

Discussie in 'Bouwtips varende modellen' gestart door Joop.O.H., 28 mrt 2016.

  1. Joop.O.H.

    Joop.O.H.

    Lid geworden:
    22 jul 2004
    Berichten:
    829
    Locatie:
    Hengelo
    Halo allen

    Wij zijn een tanker van twee meter lengte aan het bouwen die met veel vuurwerk en rook ontwikkeling door midden breekt, maar uit de grote schoorsteen moest ook rook uit komen.
    Daarvoor heb een rook generator ontworpen zonder olie en vervelende toevoegingen zo als warmte spiraal, olie etc.
    Hiervoor heb ik een waterpomp uit een caravan genomen die water pomp zowel links als rechts draaiend dezelfde kant water pompt, dus ook lucht maar wel in minder mate. Hier heb een verloop op gemaakt zodat er een dikke bolknak(is een sigaar) voor de op past en die dan voor het gaan varen aansteken. Die pomp heb ik parallel op de vaarregelaar aangesloten zodat je harder vaart ,voor of achteruit, de pomp ook harder draait dus meer rook en niet zo'n beetje het is een behoorlijke pluim blauwe rook. Hier bij heb een apart schakelaartje op de zender gemaakt zodat ik ook nog extra rook tijdens het stil liggen kan maken door de pomp in schakelen.
    In de houder hoeft de hele sigaar niet in, ik ga hem meestal in stukken snijden met een scherp mes.
    Die pomp kan over al in de boot liggen en hem dan met een slangetje verbinden aan de sigaar houder die je in de schoorsteen kunt monteren.

    Gr Joop
     
  2. Roel van Essen

    Roel van Essen Forum veteraan

    Lid geworden:
    13 jul 2002
    Berichten:
    13.633
    Locatie:
    Betuwe
    Innovatief idee, Joop!
    Een vraag: Als je die sigaar aansteekt, heb je het vuur dan onder of boven? Het lijkt me met het vuur aan de bovenzijde (dus waar de lucht uitstroomt) wat moeilijk om de sigaar brandend te houden.

    Maar... Is het niet wat tegenstrijdig? Je ziet een tanker langskomen met op de brug met koeienletters "No smoking"...
    Sirius_Star_2008e.jpg
    ... en de hele modelbouwvijver ruikt naar een goeie sigaar...:weetnie: ;)
     
  3. Baggeraar

    Baggeraar

    Lid geworden:
    31 jan 2010
    Berichten:
    15.448
    Locatie:
    H&NF
    Wie maakt een volgende stap naar echte rook (=zwart) ?
     
  4. Joop.O.H.

    Joop.O.H.

    Lid geworden:
    22 jul 2004
    Berichten:
    829
    Locatie:
    Hengelo
    Roel
    De sigaar gewoon naar boven, dus met het gloeiende gedeelte naar boven en dat brand ook gewoon, en mocht het iets minder worden geef je gewoon een extra stoot
    Baggeraar, ik ben proeven aan het nemen met zwarte rook door een katoenen rolletje te maken met rubberen korreltjes er tussen in en dan ook in de houder te steken ipv een sigaar, die proeven neem ik deze week en laat het weten hoe het afloopt.

    Gr Joop
     
  5. Baggeraar

    Baggeraar

    Lid geworden:
    31 jan 2010
    Berichten:
    15.448
    Locatie:
    H&NF
    Wow, dat klinkt serieus vies, maar niet voor mij geschikt.
    (pvc pijp met of zonder sterretjes was vroeger zeer gewild, maar dan niet in de modelbouw)
    Ik ben nog niet zover om iets te gaan testen.
    Ben toe aan een tweede test van de ketel met branders op vergaste wasbenzine.
    Ik overweeg om petroleum of diesel bij te stoken en anders boven op het branderbed toe te dienen.
    Later meer daarover.
     
  6. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.930
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Niet om het een of ander, maar je bent dan wél met serieus milieu-onvriendelijke rook bezig....

    Ik ben geen milieu-fanaat (zeker niet voor dit soort kleinschalige dingen) maar je praat nu over iets wat toch wel zo smerig kan zijn dat als je ergens een vaar demo geeft, en ik neem aan dat het dáár specifiek voor bedoeld is, en het publiek die rook inademt, je het risico loopt op klachten....

    Dat van die sigaar vind ik dan wel weer een mooi idee, en ik zou me zo voor kunnen stellen dat e.e.a. eventueel goedkoper kan, of beter kan werken met een stalen kokertje wat je volstopt met gewoon zware shag o.i.d.....
     
  7. Roel van Essen

    Roel van Essen Forum veteraan

    Lid geworden:
    13 jul 2002
    Berichten:
    13.633
    Locatie:
    Betuwe
    Zware shag? Ben je helemaal? Een beetje "mijn merk" opbranden op een tanker?
    Egnie!
     
  8. Joop.O.H.

    Joop.O.H.

    Lid geworden:
    22 jul 2004
    Berichten:
    829
    Locatie:
    Hengelo
    Een doos bolknaks(10 stuks)koste mij 8 euro en is dan goedkoper dan een pakje shag dat zo vervlogen is, en je zit je ook nog druk te maken over een paar korreltjes rubber terwijl er enorme aantallen banden op de weg verbranden, wees toch niet altijd zo negatief op dit mooie forum meneer BRUTUS.

    Gr.Joop
     
  9. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.930
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Och gutteguttegut....

    Reageer je nu zo aangebrand omdat IK het ben, of ben je gewoon altijd zo chagrijnig?

    Heb je eigenlijk wel gelezen wat ik schreef????

    Zal het nog even herhalen....

    En dan doel ik op gezondheidsklachten, voor het geval je het niet begreep....

    Heeft niks te maken met al die banden die op de openbare weg afslijten (dat is stof, géén verbrand rubber). Ook niet met mijn voorliefde voor de bloemetjes en de bijtjes:
     
    Laatst bewerkt: 28 mrt 2016
  10. henry II

    henry II

    Lid geworden:
    21 mei 2008
    Berichten:
    58
    Locatie:
    Dieren

Deel Deze Pagina