Eenvoudige Heteluchtmotor

Beste Stoomers,

Zelf loop ik me al een hele tijd te vergapen aan al het moois wat hier word gebouwd. Mede hierdoor heb ik een tijdje geleden (zo'n 1 1/2 jaar geleden) ook de stap gewaagt en een mooi draaibankje gekocht.

Het werd een Myford Super 7 die nog wat werk nodig had. Compleet uit elkaar gehaald. Vet (wat er niet in hoort!) vervangen door olie. trapezium (acme) spindels en moeren vervangen en alles weer netjes afgesteld.
Hierna heb ik er in mijn ogen, een perfect bankje aan over gehouden.

full

Omdat ik zelf geen echte technische opleiding heb gehad. (Stuurman in de bagger ;) ) en dus geen bankwerken heb gehad op school, moest ik het me allemaal zelf leren. Gelukkig bestaat het internet.
Maar de beste manier om te leren moet toch wel zijn; Doen!

Daarom ging ik op zoek naar een leuk project. Hier op het forum in het topic van Jan Walpot met z'n Maarten kwam ik een leuk modelletje tegen van een sterling motor. Linkje
Model opgezocht in het NVM achrief en besteld.
Leek me leuk omdat je hier te maken heb met verschillende soorten passingen waardoor je gelijk leert binnen toleranties te werken.

De bouw ging tot mij tevredenheid. Enkele keer wel wat opnieuw moeten maken in het begin maar dat was leergeld.
Wat me wel tegenviel is de hoeveelheid tijd die er in gaat zitten. Zeker met 2 jonge kinderen erbij is dat af en toe oppassen dat je niet teveel in de schuur zit. Maar de directeur in huis hielp me gelukkig regelmatig de tijd in de gaten te houden ;)

Op het Myford bankje heb ik veel kunnen doen. Mede dankzij de "milling slide" die bij het bankje zat. Maar toch niet echt ideaal. Daarom toch vaak even op marktplaats kijken voor een leuk freesbankje. Van de zomer was het dan raak. Een leuk freesbankje voor niet teveel geld. Het was een Saupe BF400. Aan dit machientje hoefde weinig te gebeuren op wat afstellen na.
Toch wel een verademing om "gewoon" te kunnen frezen.

full

Hierdoor ging de bouw weer wat sneller.
Een paar dagen geleden wat het grote moment daar; Doet ie het of doet ie het niet? alles zat in elkaar en de soldeerbrander werd ontstookt.
Hmmmmm. Niks :-|
Rustig blijven...
Even controleren op lucht lekkages. met een fietspompje beetje luchtdruk op zetten met een beetje zeepsop watertje aan de buitenkant. ahhh dat zou het wel eens kunnen zijn.
Beetje vloeibare pakking.
Nog een poging....
Daar draaide hij of hij het al jaren zo deed. :)
Maar natuurlijk wel met een hardsoldeerbrander :cool:
Dus s'avonds een spiritus brandertje gedraaid.
En maar weer testen maar weer. Toch weer spannend.
En ja hoor daar ging die. :)

Vandaag een leuk hardhouten plankje onder gefreubeld.
Beetje schoongemaakt en in de huiskamer gezet.
Vol trots aan het vrouwtje en kinderen laten zien.
Ze vinden het geweldig ;)

Maar omdat het toch allemaal hier begonnen is wil ik toch mijn aller eerste gemaakte machientje hier even tonen.
Nou hier is ie dan:
full

full

Nog bedankt allemaal,

Mark

Laatst bewerkt door een moderator:
Ik vind het een mooi machientje. Het geeft toch wel aan dat je aardig wat kan, een stirling bouw je niet zomaar ff. Goed gaat dat he, met die super7? Ik ben er ook zeer tevreden over. Kijk anders ff tussen m'n foto's, staat nog een simpel modelletje stirling, heel leuk om te bouwen.

Monster Diesel

Leuk verhaal over een leuk project.
En inderdaad als je als eerste project een stirling bouwt en die loopt ook gelijk.
Dan heb je het wel in je vingers.
Het is mij in ieder geval nog niet gelukt.
Succes verder en groetjes Norwin

Ik vind het een mooi machientje. Het geeft toch wel aan dat je aardig wat kan, een stirling bouw je niet zomaar ff. Goed gaat dat he, met die super7? Ik ben er ook zeer tevreden over. Kijk anders ff tussen m'n foto's, staat nog een simpel modelletje stirling, heel leuk om te bouwen.

Monster Diesel

Ja die Super 7 is in mijn ogen ideaal. En ook niet onbelangrijk. Er is een groot aanbod van accessoires en onderdelen op het internet.
Het motortje is grotendeels gemaakt uit afval materiaal waardoor je niet altijd de beste snijeigenschappen krijgt. Zoals het vliegwiel en hetekop, die zijn gemaakt van hydraulische cilinder stangen. Best pittig om te verspannen, maar het bankje liet me nooit in de steek. Zelfs het afstekken ervan gaat uit de kunst.

Het draaibankje is op zich zelf al een stukje liefhebberij geworden. struin nog vaak het internet af naar leukke hebbe dingetjes die orgineel Nottingham Myford zijn.
Als de tijd daar is zal ik hem zelf echt gaan reviseren met daarbij een mooi nieuw jasje verf.

Tijdens de bouw van de sterling nog aardig wat gereedschap gemaakt wat ik gaandeweg nodig had. ook dit was leuk voor de oefening. Zoals een "Rear Toolpost" voor m'n afsteekbijtel, een flycutter en voor m'n freesbankje een ER25 spangtang houder die ik direct op de spindel kan monteren.
Zeker bij de laatste moet je toch wel precies werken. Mijn streven is altijd wat ik ook maak om binnen de 0,02mm afwijking te blijven. Al is het maar om te oefenen.

Mooi stukje werk. Je zal zien dat de volgende machine je makkelijker afgaat.

Dat begon ik al te merken de 2de helft van de bouw.
dan begin je te denken van "ow dat maak ik wel ff", en verdomd het komt ook nog goed ook. Dat is toch wel een kick.

Groeten Mark

Ziet er goed uit Mark.

Ik heb ook een spiritus brandertje gemaakt, maar zo eenvoudig als het eerst leek was het niet. Ik had een keer de brander aangestoken en zat in de kamer om de hoek zonder zicht op de motor toen mijn aandacht werd getrokken door een geluid dat me niet bekend voorkwam. Door de warmtegeleiding was het spiritustankje zo warm geworden dat de spiritus ging gassen en er stond een vlam van ongeveer 15 centimeter hoog. Ik heb het tankje daarna zodanig aangepast dat de warmte niet meer via de machinefundatie en het plankje naar het tankje trekt.

Groeten, Jan.

Hallo Jan,

Daar was ik in het begin ook wel bang voor.
Maar eigenlijk heb ik geen problemen mee zoals het nu lijkt.
Het motortje zelf word niet echt warm. Kan er me hand makkelijk op blijven houden. Plus dat het brandertje koeler aanvoelt.
Nu heeft ie nog niet langer dan een half uurtje achter elkaar gedraaid.

Maar ik zal er extra op letten. Zeker omdat de kinderen er vaak bij staan te kijken.

Wanneer begint het bouwseizoen weer voor jou? Ik denk dat veel leden met smart zitten te wachten op jou bouwkunsten.

Groeten Mark

Hallo Mark.
Mijn spiritustankje heeft een inhoud van 20 ml en daarop loopt de motor 1 uur.
Anders dan bij jouw motor is bij de mijne de fundatieplaat van messing en die wordt redelijk warm.
Mijn bouwseizoen begint deze maand weer.
Groeten, Jan.

Ik heb hem een uurtje laten lopen en ik denk dat het brandertje zelf maximaal 40 graden werd. Dat valt wel mee dus.
Maar we houden het in de peiling.

Maar nog een vraagje Jan:
Gebruik jij ook naaimachine olie? Het lijkt er op dat mijn naaimachine olie (Kroon) verbrand na een tijdje. Met als resultaat dat ik even de oude olie moet weg halen met een wattenstaafje en weer nieuwe olie moet aanbrengen. Ander stopt hij er mee na een tijdje. (2 draai uurtjes of zo)

Morgen ga ik waarschijnlijk de verdringerstang vervangen door een exemplaar van zilverstaal. Nu ie die nog van messing maar ik ga proberen een iets betere passing te krijgen met het zilverstaal wat ik vandaag heb binnengekregen.

groeten Mark

Met 40° zit je nog ver van het kookpunt. Ik dacht iets van een 70-75° graden.
De warmte komt niet van het motortje , maar van de vlam zelf. Het busje geleid de warmte naar het potje toe. Het is wel zo dat niet het gehele potje 70° moet hebben.
Als de temperatuur in het buisje te hoog oploopt heb je al prijs en begint het ongecontroleerd te koken.
Overigens begint de vlam pas goed te branden als er voldoende verdamping plaats vind.

Naaimachine olie is te dik , neem kruip olie. WD 40 b.v.b.
Zelf gebruik ik kruipolie met grafiet voor mijn vlammenhappers. Die hebben nog sneller last van verbrande olie
Dirk

Net even een nieuw verdringerstangetje gefreubelt van zilverstaal.
Past net even wat beter. De diameter van de messing stang was 2,97 en van de zilverstalen 2,99 volgens het schuifmaatje.
Hij loopt nu een stuk mooier. Vooral een stuk meer koppel.

Groeten, Mark

Back