Beste Stoomers,
Zelf loop ik me al een hele tijd te vergapen aan al het moois wat hier word gebouwd. Mede hierdoor heb ik een tijdje geleden (zo'n 1 1/2 jaar geleden) ook de stap gewaagt en een mooi draaibankje gekocht.
Het werd een Myford Super 7 die nog wat werk nodig had. Compleet uit elkaar gehaald. Vet (wat er niet in hoort!) vervangen door olie. trapezium (acme) spindels en moeren vervangen en alles weer netjes afgesteld.
Hierna heb ik er in mijn ogen, een perfect bankje aan over gehouden.
Omdat ik zelf geen echte technische opleiding heb gehad. (Stuurman in de bagger
) en dus geen bankwerken heb gehad op school, moest ik het me allemaal zelf leren. Gelukkig bestaat het internet.
Maar de beste manier om te leren moet toch wel zijn; Doen!
Daarom ging ik op zoek naar een leuk project. Hier op het forum in het topic van Jan Walpot met z'n Maarten kwam ik een leuk modelletje tegen van een sterling motor. Linkje
Model opgezocht in het NVM achrief en besteld.
Leek me leuk omdat je hier te maken heb met verschillende soorten passingen waardoor je gelijk leert binnen toleranties te werken.
De bouw ging tot mij tevredenheid. Enkele keer wel wat opnieuw moeten maken in het begin maar dat was leergeld.
Wat me wel tegenviel is de hoeveelheid tijd die er in gaat zitten. Zeker met 2 jonge kinderen erbij is dat af en toe oppassen dat je niet teveel in de schuur zit. Maar de directeur in huis hielp me gelukkig regelmatig de tijd in de gaten te houden
Op het Myford bankje heb ik veel kunnen doen. Mede dankzij de "milling slide" die bij het bankje zat. Maar toch niet echt ideaal. Daarom toch vaak even op marktplaats kijken voor een leuk freesbankje. Van de zomer was het dan raak. Een leuk freesbankje voor niet teveel geld. Het was een Saupe BF400. Aan dit machientje hoefde weinig te gebeuren op wat afstellen na.
Toch wel een verademing om "gewoon" te kunnen frezen.
Hierdoor ging de bouw weer wat sneller.
Een paar dagen geleden wat het grote moment daar; Doet ie het of doet ie het niet? alles zat in elkaar en de soldeerbrander werd ontstookt.
Hmmmmm. Niks :-|
Rustig blijven...
Even controleren op lucht lekkages. met een fietspompje beetje luchtdruk op zetten met een beetje zeepsop watertje aan de buitenkant. ahhh dat zou het wel eens kunnen zijn.
Beetje vloeibare pakking.
Nog een poging....
Daar draaide hij of hij het al jaren zo deed.
Maar natuurlijk wel met een hardsoldeerbrander
Dus s'avonds een spiritus brandertje gedraaid.
En maar weer testen maar weer. Toch weer spannend.
En ja hoor daar ging die.
Vandaag een leuk hardhouten plankje onder gefreubeld.
Beetje schoongemaakt en in de huiskamer gezet.
Vol trots aan het vrouwtje en kinderen laten zien.
Ze vinden het geweldig
Maar omdat het toch allemaal hier begonnen is wil ik toch mijn aller eerste gemaakte machientje hier even tonen.
Nou hier is ie dan:
Nog bedankt allemaal,
Mark
Zelf loop ik me al een hele tijd te vergapen aan al het moois wat hier word gebouwd. Mede hierdoor heb ik een tijdje geleden (zo'n 1 1/2 jaar geleden) ook de stap gewaagt en een mooi draaibankje gekocht.
Het werd een Myford Super 7 die nog wat werk nodig had. Compleet uit elkaar gehaald. Vet (wat er niet in hoort!) vervangen door olie. trapezium (acme) spindels en moeren vervangen en alles weer netjes afgesteld.
Hierna heb ik er in mijn ogen, een perfect bankje aan over gehouden.
Omdat ik zelf geen echte technische opleiding heb gehad. (Stuurman in de bagger

Maar de beste manier om te leren moet toch wel zijn; Doen!
Daarom ging ik op zoek naar een leuk project. Hier op het forum in het topic van Jan Walpot met z'n Maarten kwam ik een leuk modelletje tegen van een sterling motor. Linkje
Model opgezocht in het NVM achrief en besteld.
Leek me leuk omdat je hier te maken heb met verschillende soorten passingen waardoor je gelijk leert binnen toleranties te werken.
De bouw ging tot mij tevredenheid. Enkele keer wel wat opnieuw moeten maken in het begin maar dat was leergeld.
Wat me wel tegenviel is de hoeveelheid tijd die er in gaat zitten. Zeker met 2 jonge kinderen erbij is dat af en toe oppassen dat je niet teveel in de schuur zit. Maar de directeur in huis hielp me gelukkig regelmatig de tijd in de gaten te houden

Op het Myford bankje heb ik veel kunnen doen. Mede dankzij de "milling slide" die bij het bankje zat. Maar toch niet echt ideaal. Daarom toch vaak even op marktplaats kijken voor een leuk freesbankje. Van de zomer was het dan raak. Een leuk freesbankje voor niet teveel geld. Het was een Saupe BF400. Aan dit machientje hoefde weinig te gebeuren op wat afstellen na.
Toch wel een verademing om "gewoon" te kunnen frezen.
Hierdoor ging de bouw weer wat sneller.
Een paar dagen geleden wat het grote moment daar; Doet ie het of doet ie het niet? alles zat in elkaar en de soldeerbrander werd ontstookt.
Hmmmmm. Niks :-|
Rustig blijven...
Even controleren op lucht lekkages. met een fietspompje beetje luchtdruk op zetten met een beetje zeepsop watertje aan de buitenkant. ahhh dat zou het wel eens kunnen zijn.
Beetje vloeibare pakking.
Nog een poging....
Daar draaide hij of hij het al jaren zo deed.

Maar natuurlijk wel met een hardsoldeerbrander

Dus s'avonds een spiritus brandertje gedraaid.
En maar weer testen maar weer. Toch weer spannend.
En ja hoor daar ging die.

Vandaag een leuk hardhouten plankje onder gefreubeld.
Beetje schoongemaakt en in de huiskamer gezet.
Vol trots aan het vrouwtje en kinderen laten zien.
Ze vinden het geweldig

Maar omdat het toch allemaal hier begonnen is wil ik toch mijn aller eerste gemaakte machientje hier even tonen.
Nou hier is ie dan:
Nog bedankt allemaal,
Mark
Laatst bewerkt door een moderator: