Eerst moet het glijden, smeering is ten tweede.

Discussie in 'Bouwtips rijdende modellen' gestart door M@rc.nl, 6 feb 2010.

  1. M@rc.nl

    M@rc.nl Guest

    Onder anderen Tamiya stopt inplaats van kogellagers vervangende plastik glijlagers bij.
    (kosten drukking bij luchtcargo?)
    Als je daar een tijdje mee rijd, blijkt dat niet de glijlager maar de as slijt.
    Dat komt omdat as afslijtsel zich vastzet in het zachtere plastik glijlager en daardoor dat als schuurpapier gaat werken. Vervang als het mogenlijk is meteen die glijlagers voor stalen kogellagers te voorkoming.

    Als je een stalen as onder een (elektronen)mikroscoop legt, dan kijk je naar een alpengebied. Daar zit het hem nu juist. Glijend glad is anders.
    Maar het is manipuleerbaar door verchroming e.d. maar is erg duur.
    Polijsten is ook een middel om het glijdend vermogen te verbeteren.
    En dat gaat makkelijker dan je denkt.
    Kennen we die koperpoetsbusjes/flesjes? Dat is een prima produkt is bij ervaring gebleken. Je zet een as met een stukje stof in je accu-boor en met een poetsdoek met koperpoets polijst je de draaiende as. (gewoon zachtjes poetsen dat de as flink spiegeld na afspoelen. Zo maak je van de alpen, duinen. Hou het materiaal passend..)
    Staal is/kan nooit 100% vlak zijn onder de microscoop.
    De duinpannen of dalen zijn ook op te vullen. Grafiet is een prachtig materiaal maar ook gewoon potlood. (die je achter je oor kunt drukken als je handen vol hebt) werkt prima en vaak omhanden. Ook perfect geschikt voor plastik diff.trommels.
    Heb je dat ook niet. dan zou je soldeertin als potlood kunnen gebruiken.
    (dat gebruik ik wel es voor snelle notitie)


    Nu zal ik eens een verslag geven van assamblage van een diff.

    -De bekijk in de diff.trommel van binnen en kijk waar de delen glijend raken. Teken? daar met potlood lekker dik. (H2 potlood is idiaal.)
    - Alle kroon?tandwielen vijl ik netjes bij. De onder platte kant polijst ik zover ik dat kan en teken de glijvlakken lekker in.
    Ook de tanden teken ik vol potlood.
    -Die driepoot vijl ik ook netjes bij, het zijn immers gegoten delen.
    Polijst hem ik zover ik dat kan(vingers zijn ondertussen wat pijnlijk geworden) en teken het ook vol met potlood.
    (Hoemeer potlood op je vingers zit hoe guntiger het is voor je metalen onderdelen, je wrijft de potlood er ook snel af, let daar op.)
    - vergeet nu de vulringen niet om die ook te tekenen.
    - vet de binnenkant van de diff.trommel over het potlood met de bijgeleverde tube vet of kogellagervet. Gebruik geen dunne naaimachine olie dat kan verbranden.
    -Vlak voor het op zijn plaatszetten van de tandwielen over het potlood invetten en op zijn plaats zetten. (ook de ringetjes.)
    -Te vet bestaat niet, al moet er ook nog wat lucht in de diff. zitten, om het zo maar te zeggen.
    -Na montage vergeet de buitenste randwiel niet met potlood te betekenen en in te vetten.

    Dit principe is het voor asssen en tandwielen ook bruikbaar, maar die mag je niet vet invetten dus potlood help daarbij de slijtage ook te verminderen.
    Wat dacht je van draagarm-schroeven en kogelkopjes?
    Gebruik je toch die plastik glijlagers --> polijsten en potlood gebruiken!
    De slijtage is nu zeker gegarandeerd verminderd.
    En hoop jullie allen daarmee geholpen te hebben en er een lichtje te laten opgaan.

    En ga nu maar je handen wassen!!:D Groet van M@rc.nl
     
  2. erikverkade

    erikverkade Guest

    beters word dit een stiky dit is echt wel handig
     
  3. M@rc.nl

    M@rc.nl Guest

    De potlood tip komt van een technisch universiteit prof. die door zijn grafiet geraakt was door schaarste in de oorlog. Laat hij mijn opa geweest zijn.
    Veel van hem geleerd en mij technisch oplossend denken bijgebracht heeft in klasieke mechanika. Eh.. wat is stiky? Een uitdrukking? Gaarne uitleg.
     
  4. pakoo

    pakoo

    Lid geworden:
    25 dec 2008
    Berichten:
    106
    sticky is dat dit topic niet verouderd, cq onder aan de pagina komt te staan. wel handige tips allemaal. eens proberen als ik mij verveel.
     
  5. M@rc.nl

    M@rc.nl Guest

    Ik ben zeer vereerd, een sticky.. Goh. Ben sprakeloos. Wat een attente vermelding.
    Dank.

    Geheimen van de smid verouderen nooit, blijkt maar weer.
     
  6. Adam

    Adam

    Lid geworden:
    12 sep 2003
    Berichten:
    3.542
    Locatie:
    Monster
    Is gewoon een busje grafietvet niet handiger?
     
  7. M@rc.nl

    M@rc.nl Guest

    Nee, het grafiet moet eerst in de staalstruktuur komen en daar op het vet.
    Eerst maximaal glijden maken, dan vetten!! Daar zit um de kneep.
    Alleen Grafietvet is tweede keus, wel snellere assemblage.
    Grafietvet i.p.v. kogellagervet als smeering is zeker aanraadbaar maar vind dat maar. Fietenwinkels bij ons gebruiken dat al niet meer. En het hoeft niet duur te zijn wel?
    Heb je gemalen grafiet gebruik dat dan eerst op het glijvlak, vet erna.
    Niet dat ik zeg hoe je het moet doen, maar ik wou graag verwarring voorkomen en tip waarborgen. M@rc.nl
     
  8. RCW

    RCW

    Lid geworden:
    25 jan 2009
    Berichten:
    1.777
    Ik vind dit wel een "sticky" onderwerp.

    Enige wat ik niet kan onderschrijven is de hoeveelheid vet. Zoals ik het geleerd heb is minder vet, minder aantrekkingskracht t.a.v. stof.
    Al zal het grafiet zich goed moeten hechten in de emulsie..

    De gemiddelde slotenmaken zal het i.i.g. eens zijn;)
     
    Laatst bewerkt: 9 feb 2010
  9. M@rc.nl

    M@rc.nl Guest

    Dat grote hoeveelheid vet is voor de "snelle jongens" ook niet raadzaam.
    Voor croulers en dichte difs. is wat ruim vet niet verkeerd. weerd juist vuil en vocht. (meer een aanduiding dat vet er echt ook wel bij hoort.)
    Over vetsoorten kun je ook een boek schrijven. en dat wil ik niet.
    Na bewerking en inspectie van die gegoten dif.tandwielen en onderdelen zijn zeker raadzaam.

    Ik had het over een H2 potlood dat moet/mag liever een zachtere soort zijn, een B2 of meer zijn en het heeft geen naar effect op het vet.
    De topic is meer om slijtage tegen en inzicht te geven dan over smeering. Vooral ijzer/staal op plastik en plastik op plastik, wat je bij de de aandrijfing van een b.v. TAMIYA CC-01 ziet. De plastik tandwielen/lagers.
    Het verhoogt levensduur, en haalt meer finesse uit je aandrijving.

    Grafiet spray is naar wij dachten een kruipolie met grafiet voor sloten enzo.. wat de mogenlijkheid heeft om, zeker bij hoge toerentallen, te willen verbranden. Tel uit je winst.

    M@rc.nl
     
  10. Klamath

    Klamath

    Lid geworden:
    3 mrt 2008
    Berichten:
    4.850
    Locatie:
    Westerhaar, Overijssel
    Hypoid vet voor in homokineten bevat ook graffiet. (je krijgt er een ongelovelijke smeerzooi van, maar voor zover ik weet word het in vrijwel alle aandrijassen gebruikt. :)
     
  11. cooper

    cooper

    Lid geworden:
    17 okt 2003
    Berichten:
    4.177
    Locatie:
    Mechelen/Gent,Belgie Onderschijtingen: al z
    Ga ik eens proberen op kogelkopjes !
     
  12. M@rc.nl

    M@rc.nl Guest

    Maarja wat kost die rommel? Is dat bereikbaar voor iedereen?
    Je kunt soms ook overdrijven. Liever SSK = Slim, Snel en kostenloos.

    Maar inderdaad kleef vet met graffiet, zoals ook assenvet voor houten assen (paardenkar) is ook zo'n goedje,
    wordt vaak gebruikt om die duurzame eigenschappen.
    Al geeft het hoge rol weerstand dat kleefttroep. Niet erg raadzaam voor CR hobby.

    Later deze week een Tamiya JEEP WRANGLER YJ op het CC-01 chassis ophalen, dan kan ik het weer in praktijk brengen. Sta al te popelen(ken je dat?) Ben nu aan het uitvogelen hoe ik rock-glijders eronder kan realiseren. Gezien op you-tube dat die wel es willen haken. Iemand ervaring met een tussenbak/vertragende overbrenging voor de 540 motors? Lijkt me een mooi voertuig voor trailrijden en ook om uiterlijk expeditieklaar te maken en wil laters ook een aanhanger voor hem bouwen.(paardentrailer ofzo. dan zit ik ook weer in de belevingswereld van mijn vriendin.)
    Aufwienersnitsel en doe ze de groente. M@rc.nl
     
  13. Klamath

    Klamath

    Lid geworden:
    3 mrt 2008
    Berichten:
    4.850
    Locatie:
    Westerhaar, Overijssel
    Tja.. het is SSK als je het er toch al hebt staan.
     
  14. M@rc.nl

    M@rc.nl Guest

    Wil je dat dikke smeergoedje wel? Gaat niet ten goede van de snelheid/suplesse,
    naar wij dachten. Mogenlijk is het natuurlijk wel. En van potlood krijg je opdenduur ook kramp van in je vingers.
     
  15. Klamath

    Klamath

    Lid geworden:
    3 mrt 2008
    Berichten:
    4.850
    Locatie:
    Westerhaar, Overijssel
    Hypoid vet is niet dik hoor. 't is bijvoorbeeld vele malen dunner dan wiellager vet e.d.
    (sterker nog, het is zo'n beetje het dunste vet wat ik tot nu toe gezien heb.)
    mja, maakt ook niet uit. we hebben zelf een emmertje van dat vet thuis staan, omdat we een aandrijfas rubber van de auto kapot hadden, en dit uiteraard opnieuw gevuld moest worden hierdoor.
    Werkt perfect, en is cheap, wat wil je meer?
     
  16. M@rc.nl

    M@rc.nl Guest

    Klinkt naar cardanolie. En als je het toch hebt..
    Als het maar smeerd om slijtage tegen te gaan, daar gaat het allemaal om.
    Er zijn meer wegen naar Rome. In dat opzicht kun je ook roomboter gebruiken.
    Ik had alleen een nieuwe andere route gevonden.
    Voor plastik werkt potlood gewoon uitstekend.
    Groet M@rc.nl
     

Deel Deze Pagina