Nee hoor die verhouding ligt juist ook voor grote electro heli's exact hetzelfde. Hoe kom je er precies bij dat het bij een grotere brandstof heli opeens wel meer kosten-effectief wordt? De vliegtijd wordt niet exponentieel groter en het brandstofverbruik wordt ook niet gunstiger naar mate de heli groter wordt ofzo.
Een halve liter brandstof (pakweg 500gr) in een Vario van 7 á 8 kilo geeft gewoon dezelfde verhouding. En dan hebben we het over een kale Vario met camera, niet een schaalheli met nog een hoop extra vlieggewicht.
Daarnaast tellen brandstof vliegers vaak per tankje van waaruit je bijvult, terwijl de vliegtijd voor bijvoorbeeld een Align 700n met volle tank echt maar 7-8 minuten is. Per vlieggewicht is electro tegenwoordig juist al gunstiger.
Het klopt ook niet dat electro alleen goedkoper is wanneer je thuis oplaad, want als je oplaad per auto trek je het gewoon rechtstreeks uit je auto accu, gewoon wanneer die uit staat. Pas bij grotere lipo packs loop je misschien tegen problemen aan, maar dan is een jumpstarter voldoende om alsnog vrolijk naar huis te kunnen rijden. Voor het laden zelf maakt het namelijk niets uit.
Het idee dat je je auto stationair moet laten draaien om te kunnen laden klopt niet.
Sterker nog, je kunt die jumpstarters zelf vaak ook gebruiken om mee op te laden, mits 12V aansluiting aanwezig is. 5A kunnen de meesten met gemak leveren.
Praktisch gezien is het opladen via je auto gewoon niet handig, kost te veel tijd.
Aangezien veel mensen dan ook opgeladen lipos meenemen en thuis laden is ook het een beetje een non-argument. Tel daarbij op de power van electro en brandstof, van welk soort dan ook, heeft het nakijken.
Enige voordeel van brandstof is dat je in fysieke zin alleen maar hoeft bij te vullen, dat kan in enkele seconden gebeuren waarbij je bij electro vastzit aan oplaadtijden.
That's it.
Nou, daar gaan we dan: Ik heb het niet over verhoudingen qua vermogen etc, hoewel ook die veranderen naar gelang de grootte.... Het rendement van een grotere verbrandingsmotor verbetert t.o.v een kleinere (bij gelijk bouwprincipe) enorm, gewoon omdat dat zo is. Het rendement van een electromotor blijft over het algemeen nagenoeg gelijk, ongeacht de bouwgrootte. Over de range van coxje tot scheepsdiesel ga je van 5% rendement naar 55%, vergelijkbare vermogens in electromotoren vertonen een over het gehele bereik gelijkmatige 85~90% rendement.... Dat laatste lijkt fantastisch, maar vrijwel iedereen vergeet, dat voorlopig (nagenoeg) ALLE electriciteit via verbranding van fossiele brandstoffen opgewekt word, in centrales die niet heel veel beter dan 55% draaien. aangezien je dan van brandstof tot asvermogen opeens ook weer op plm 50% rendement zit, valt het allemaal dus nog wel wat tegen.
Zet bijvoorbeeld maar eens een Protech Zoom 450 IC (2.1 cc brandstofheli, weegt plm 1 kilo) tegenover een simpele .60 SkyFox (weegt plm 5 kilo), en hou ze allebei in hoover tot de tank (bijna) leeg is. Die Protech Zoom verbruikt in 7.5 minuten 120 ml brandstof schoon op, ofwel 240 ml in een kwartier. De skyFox slobbert in datzelfde kwartier met zijn 5 keer grotere motor en vijf keer grotere gewicht ongeveer 450 ml brandstof weg, en dat is
minder dan twee keer zoveel.... Niet, zoals jij beweert, vijf keer zoveel. Dit zijn getallen uit de praktijk, ik heb beide heli-tjes vliegen.
Ga gerust uitrekenen hoeveel een 450 Electroheli verbruikt t.o.v. een 600 en je zult weliswaar veel kleinere verhoudingen treffen (een T-rex 600 neemt ongeveer 4 keer zoveel energie mee als een T-rex 450, maar vliegt niet heel veel langer), maar ze zullen ook vrij waarschijnlijk licht gunstiger uitvallen voor de grotere heli...
Dáárom, word bij een brandstof heli de boel kost-effectiever als de heli groter word (en nog véél gunstiger als je overstapt op benzine), en dit is een ijzeren natuurwet, die er o.a toe geleid heeft dat de Airbus 380 ontwikkeld is, aardolie in supertankers vervoerd word, de Emma Maersk gebouwd is en wij electriciteit uit grote centrales trekken in plaats van uit kleine lokale generatorstationnetjes.
Ik doel verder op het feit dat een grote(re) brandstofmotor relatief véél goedkoper is dan een kleintje, terwijl dat bij electromotoren eerder andersom lijkt te zijn.
Zo is een 5 cc brandstofmotor van een merk X fors duurder dan de halve prijs van een 10 cc motor van hetzelfde merk. Daarentegen heb je voor een paar tientjes een E-motor voor een 500 size, maar niet bepaald voor 2 keer zoveel tientjes een E-motor voor een 700 size....
Voor regelaars lijkt ogenschijnlijk ook een dergelijk verhaal op te gaan (een regelaar die 50 A aan kan is niet de helft van de prijs van eentje die 100 A aankan), en accu's, nou ja, voor 2 keer de capaciteit heb je ruwweg 2 keer de hoeveelheid Lithium nodig, dus ook nagenoeg 2 keer de prijs....
Qua laden uit de auto, dat verhaal klopt wel degelijk: een kWh uit het stopcontact is (wat is de kWh prijs?) 25 cent? hooguit denk ik.
Een kWh uit de autodynamo kost domweg alleen al aan brandstof minimaal 70 cent, en dat is bij een motor die op goed rendement draait. Stationair draaiend kost dat nog véél meer, omdat de motor dan zo'n beetje op zijn allerslechtste rendement draait. Die 70 cent per kWh kost het OOK als je de accu gebruikt om je LiPo te laden en vervolgens tijdens het rijden de autoaccu weer bijlaad, sterker nog, dat is alleen maar duurder omdat een loodaccu nu niet direct een geweldige laadfactor vertoont. Verder vergeet je dan ook dat je auto onderhoudskosten heeft, die je terug zou kunnen rekenen naar geleverde kWh, en die moet je er domweg bij optellen om een realistisch beeld te krijgen. Jij MERKT die extra kosten niet onmiddelijk, maar energie ontstaat niet uit het niets, en ALLES wat je uit de autoaccu trekt, moet er via de benzinetank ingestopt worden. Daar helpt geen lieve moeder aan, dat is gewoon een ijzeren natuurwet, net zo goed als dat wanneer jij thuis de TV aanzet, de electriciteitscentrale nét een heel klein tikkeltje meer brandstof nodig heeft. Is gewoon de wet van behoud van energie, niet meer, niet minder!
En wat je auto stationair laten lopen betreft: tsja, laad maar eens in de wintertijd drie keer een 12S 5000 mAh pakket uit je autoaccu, en je zult echt kunnen duwen, want je verbruikt zelfs zonder verliezen al 63 Ah, en naar schatting 75% van het nederlandse wagenpark hééft niet eens zo'n zware accu....
Wat betreft het vermogen: daar in heb je 100% gelijk, maar dat heb ik ook nooit ontkend, sterker, dat heb ik zelfs een paar posts terug beaamd....
Groet, Bert