Eerste boot?

• Topicstarter Topicstarter Mattijn
  • Startdatum Startdatum
M

Mattijn

Guest
Eeh,

ik wil misschien binnenkort een bootje bouwen, maar ik weet nog niet zeker want misschien is het wel te moeilijk, maar ik zal even zeggen wat ik van plan ben enzo.

Ik wil een speedboat maken door eerst een romp te maken van piepshuim, dat gewoon in de goede vorm te schuren. En dan gewoon dat te bedekken met polyester [van dat spul met die soort van draden [glasvezel??] en verharder]. En dan misschien dat piepshuim eruit halen? Of het erin laten zitten en een stuk uithollen, maar dan is het denk ik niet stevig genoeg om de motor enzo te houden, vooral als het een beetje schud scheurt het allemaal zo uit.. Maar ik wil denk ik sowiso met polyester werken want dat is denk ik het makkelijkste.

En de schroef, die kan je toch gewoon kant en klaar kopen? En kan de motor daar direct op of moet er nog tandiwlen tussen? En de motor moet natuurlijk ook vast, hoe doe je dat dan? Kan je gewoon motorhoudertjes kopen die je gewoon vast kan schroeven of niet? En gaat het dubbel zo snel als je 2 motoren doet met 2 schroeven, of merk je dat niet zo?
En het roer, kan je die ook kant en klaar kopen? Want dat lijkt me heel irritant om zelf te maken.

alvast bedankt

-mattijn

Ik denk dat het makkelijker is om een romp van hout te maken en die te bekleden! Om een pypschuim mal te maken en die met polyester te bedekken, word niet vaak gedaan! ik denk dat er hier op het forum hoog uit 2 mensen zijn die dat doen!

Meestal kan je gewoon de motor gelijk op de as, dus zonder vertraging

Dubbel ligt er aan! moet je wel dezelfde motoren hebben een een regelaar voor 2 motoren of bijv. dat je als je de een geen gas meer geeft, de bocht om gaat

Bij www.2brothersrc.nl kan je roer e.d. kopen

Groet, Aad

hoeduur is een bootje ongeveer om zelf te maken als je alle electronica wegdenkt [motor, ontvanger, snelheids regelaaar, accu etc.]. Dus alleen de romp met rotor en roer.

Maar als je dus 2 propellors neemt gaat ie in princiepe dus wel sneller als je 2 dezelfde motoren neemt?? en is zo'n snelheidsregelaar vor 2 motoren duur??

-mattijn

Piepschuim met polyester werkt niet, de piepschuim lost op. Wel piepschuim met epoxy, of PU-schuim met polyester of epoxy.
Voor twee onafhankelijk bestuurbare motoren, worden twee aparte regelaars gebruikt, dit vraagt dan weer minimum 3 kanalen. In de praktijk wordt het dan een 4-kanaalszender/ontvanger.
Voor kleine regelaars: http://www.hp-power.de/cgi-bin/shop/shops/s000390/index.cgi of anders bij Conrad. Let goed op een boot vraagt een regelaar die voor- en achteruit kan varen.

Wim's suggestie voor de wiesel is een goed idee.

Je hebt niet veel nodig om die boot te maken, een simpele zenderset volstaat en een goedkope motor.

Bovendien ben je zeker dat de boot goed gaat varen, want het is een getest ontwerp/plan.

Patrick

Het bijkomende voordeel is dat er al een aantal gebouwd zijn door forum leden en dat er dus kennis aanwezig is over de verschillende mogelijkheden voor wat betreft motor en accu keuze.

Wim

Mhhh, zon wiesel klink opzich ook wel leuk om te maken maar ik wi ldenk ik mijn eigen ontwerp maken, dit vind ik zelf leuker om te doen, maar ik moet eerst een beetje uitvogelen hoe autocad werkt :P

-mattijn

Mijn eerste bootje, was heel vierkant e.d.! had ik gewoon gebouwd! daarna een simpele 540 motor in gedaan en hij gaat nu toch zeker fietssnelheid!

Dat kan je dus ook doen maar om echt goede bootjes te ontwerpen moet je wel wat meer ervaring hebben zoals bijv. jurriaan of jaimy!

Groet, aad

Ik heb "vroegah" ook wel mijn eigen bootjes getekend, maar dat was pas nadat ik een aantal schepen van tekening had gebouwd en ik wist hoe zo'n spantentekening (in combinatie met lijnenplan ed) nu eigenlijk werkt.
Probeer eerst eens een Wiesel. Kost niet te veel aan materiaal en de ervaring kun je gebruiken voor je volgende project. Motoren etc kun je natuurlijk ook weer hergebruiken.

Wim

Okee ik denk dat ik dan maar met de wiesel begin, maar pas in de vakantie dan ofso, nog 2 weekjes :D

ik zit tog weer te twijvelen, ik ga denk ik even naar het ontwerp kijken van die wiezel en proberen me eigenbouwtekening te maken met een 3d ontwerp programma, het ist og wel vetter om te zeggen "deze boot heb k zelf ontworpen en gebouwt ;p"

-mattijn

Das waar!

Wil je als je hem af hebt, hem ook naar mij mailen?! ik neem aan dat je AutoCad gebruikt?!

groet, Aad

ik heb een tekening van de zijkant, gemaakt in paint shop pro :P ik heb Autocad op me computer staan maar daar snap ik niets van :P

Ik heb nu 3D max 7 op mijn computer staan, maar die snap ik ook niet :P Eerst kon ik wel een beetje overweg met een ander 3d programma maar ik moet weer helemaal inkomen... Weet iemand een tuturial voor een van de 2?

Ik heb het wel helemaal in me hoofd staan mr nu nog een manier om het uit te beelden..

-mattijn

ik heb wat op papier gezet hoe het ongeveer moet worden enzo, maar ik denk dat ik vanmiddag even ga kijken of ik het met karton een stukje kan bouwen [1 helft van de romp ofzo] met karton, alleen om te kijken of de maten kloppen die ik getekend heb, want als ik alle maten goed heb kan ik aan het definitieve ontwerp gaan beginnen... Ik laat het wel weten....

EDIT: ohja, als ik een romp bouw van hout is hij misschien wat hoekig, is er een manier om dat weer mooi glad te maken? Als je schuurt kan het denk ik wel maar dan word het hout heel dun of niet? Maar misschien maat dat niet zoveel uit als er tog polyester over heen gaat... Maar zijn er ook andere manieren?

EDIT: Ik probeerde een klein modelletje te maken, maar dit lukte niethelemaal omdat het ontwerp niet klopte, ik had de middenstukken [dus niet de romp maar waar je de romp omheen plakt] zo gemaakt dat ik het hout eigenlijk moset buigen :P en dat kan hout niet, terug naar de ontwerptafel dus :P

EDIT: dit is dus het mislukte ontwerp, het gaat hier om het onderste plaatje van de voorkant, de boven en zijkanten zoiets blijft het wel
http://putfile.com/pic.php?pic=6/16410520951.jpg&s=f5

EDIT: hier mag een slotje op, ik heb iets by speedboten gezet: http://www.modelbouwforum.nl/phpBB2/viewtopic.php?p=536765#536765

-mattijn

Back